kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
جرج سوروس هشدار داد

تکرار چهارشنبه سیاه در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

در آستانه برگزاری همه‌پرسی درمورد ماندن یا رفتن انگلیس از اتحادیه اروپا، «جرج سوروس» سرمایه‌دار مشهور آمریکایی به دولت و مردم انگلیس هشدار داد که در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا، بحران 1992 این کشور تکرار خواهد شد.



«جرج سوروس» هشدار داده، اگر انگلیسی‌ها در همه‌پرسی 23 ژوئن (فردا) به جدایی از اتحادیه اروپا رأی بدهند، این واقعه می‌تواند به سقوط ارزش پوند و تکرار فاجعه «چهارشنبه سیاه» منجر شود.
شانزدهم سپتامبر 1992 میلادی (25 شهریور 1371 شمسی) درپی خروج انگلیس از سیستم پولی اروپا، ارزش پوند در برابر دلار آمریکا و مارک آلمان شدیداً‌ سقوط کرد.
جرج سوروس یهودی‌تبار که به پدر کودتاهای رنگی هم شهره است در ادامه یادداشت خود که در روزنامه «گاردین» چاپ شده، افزود: در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ارزش پوند به شدت سقوط خواهد کرد و این اتفاق، تأثیر منفی عمیقی نیز بر بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری، بهای کالاها و بازار کار انگلیس خواهد داشت.
وی همچنین پیش‌بینی کرد: «بانک مرکزی انگلیس پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، نرخ سود خود را کاهش نخواهد داد، و ابزارهای سیاست‌گذاری مالی اندکی را در دست خواهد داشت تا بدان وسیله، با تورم یا سقوط ارزش مسکن در این کشور مقابله کند.
سوروس نوشت: در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، میزان کاهش ارزش پوند انگلیس بیش از 15 درصدی خواهد بود.
وی افزود: «همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برخی افراد را بسیار ثروتمند، اما بیشتر رأي‌دهندگان را شدیداً فقیر خواهد کرد.»
مجله فوربس جرج سوروس را با ثروت خالص 11 میلیارد دلار به عنوان نفر 29 در فهرست ثروتمندترین افراد جهان رده‌بندی کرده است.
به خاطر پیامدهای منطقه‌ای و جهانی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تاکنون مسئولان نهادهای اقتصادی و مالی جهان، خصوصاً رهبران اتحادیه اروپا نسبت به این اقدام انگلیس هشدار داده و حتی برخی از رهبران اروپایی آن را «وحشتناک» توصیف کرده‌اند.
براساس نظرسنجی‌ها در میان مردم انگلیس، تاکنون مخالفان و موافقان خروج از اتحادیه اروپا، تقریباً برابر بوده‌اند. ولی طبق یک نظرسنجی جدیدتر که توسط «او.آر.بی» انجام شده، انگلیسی‌ها موافق به حضور در اتحادیه اروپا از مخالفان اندکی پیشی گرفته‌اند.
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند سایر کشورهای اروپایی به ویژه جریان‌های ناسیونالیستی و ملی‌گرا را به خروج از این اتحادیه ترغیب کند که این امر یعنی فروپاشی اتحادیه اروپا.