kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۰۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰

درخواست عفو بین‌الملل برای توقف اعدام اخوانی‌ها در مصر

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به صدور حکم اعدام برای 6 عضو دیگر اخوان‌المسلمین در مصر خواستار توقف این روند و جلوگیری از اعدام‌ها شد.


سازمان عفو بین‌الملل دیروز ضمن محکوم کردن صدور احکام اعدام از سوی دادگاه کیفری شهر قاهره، برای شماری از متهمان پرونده موسوم به «جاسوسی برای قطر»، خواستار توقف صدور  این‌گونه احکام شد. روز شنبه دادگاه مصر طی حکمی «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده مصر را در این پرونده به حبس ابد محکوم و 6 نفر دیگر را نیز به اعدام محکوم کرد.  «ابراهیم هلال» و «علاء سبلان» دو خبرنگار شبکه الجزیره جزو این اعدامی‌ها هستند. دادستانی مصر مدعی است «مرسی» در دوران ریاست جمهوری،‌ اسناد محرمانه مربوط به امنیت ملی مصر را به قطر داده است.
واکنش قطر
در واکنش به این احکام، «احمد الرمیحی» رئیس دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه قطر گفت:«این حکم عاری از صحت بوده و با عدالت و حقیقت مغایرت دارد؛ زیرا شامل ادعاهایی گمراه کننده و مغایر با سیاست‌های دولت قطر در قبال کشورهای دوست از جمله مصر است.» وی افزود:«متهم کردن «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق و برخی خبرنگاران به جاسوسی برای قطر از اساس، مردود است.» مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه قطر تاکید کرد «البته صدور چنین احکامی عجیب نیست؛ زیرا دادگاه‌های مصر در طول دو سال گذشته برای بیش از 1000 متهم، احکام اعدام و حبس ابد صادر کرده‌اند که این احکام از سوی دادگاه تجدید نظر این کشور لغو شده است.» از سوی دیگر«احمد ابو زید» سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر نیز در واکنش به این بیانیه قطر  اعلام کرد:«صدور چنین بیانیه‌‌هایی توسط طرفی، که منابع مالی و تلاش‌‌های خود را طی سال‌های گذشته برای به خدمت گرفتن بوق‌های رسانه‌ای علیه دولت، ملت و نهادهای مصری به‌کار گرفته است، تعجب‌آور نیست.»
وزارت خارجه ترکیه نیز مجازات حبس ابد برای محمد مرسی را محکوم کرد.