kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۰۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰

بن سلمان برای حذف بن‌نایف دست به دامان آمریکا شد

یک نشریه انگلیسی با اشاره به سفر اخیر «محمد بن سلمان» به آمریکا از تلاش‌های وی برای جلب حمایت واشنگتن در جهت حذف ولیعهد و به قدرت رسیدن خود خبر داد.

سرویس خارجی-

ماراتن ولیعهد و جانشین ولیعهد عربستان برای تکیه بر کرسی پادشاهی همچنان ادامه دارد. رقابت «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولیعهد سعودی با «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان در ماه‌های اخیر فراز و نشیب زیادی را طی کرده‌اند تا بر تخت پادشاهی تکیه زنند. «محمد بن سلمان» که جوانی بی‌تجربه و جوان‌ترین وزیر دفاع جهان است برای کنار زدن «محمد بن نایف» و رسیدن به تخت پادشاهی، جنگ یمن را با هدف مطرح کردن خود به راه انداخته است. وی تاکنون از هیچ اقدامی دریغ نکرده و شرکت نفتی آرامکو را نیز در جهت کسب قدرت بیشتر زیر نظر خود درآورده است. در این ارتباط «محمد بن سلمان» هفته گذشته نیز به واشنگتن سفر و با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور، «جان کری» وزیر خارجه و «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد. شبکه «ان بی‌سی» اما در گزارشی درباره دیدارهای «محمد بن سلمان» با مقامات آمریکایی نوشته که وزیر دفاع سعودی به دنبال جلب حمایت آمریکا برای پادشاهی است. نشریه انگلیسی «میدل ایست آی» نیز اعلام کرده به دنبال ملاقات «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود،» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان از کاخ سفید، گزارش‌هایی در خصوص بیماری «محمد بن نایف،» ولیعهد سعودی و معاون دوم نخست وزیر این کشور منتشر شد، تا بدین ترتیب راه برای پادشاهی بن‌سلمان باز هم هموارتر شود.
بنابر این گزارش، «بروس ریدل،» افسر سابق اطلاعاتی در سازمان سیا و مشاور «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با «ان‌بی‌سی نیوز» اعلام کرده «محمد بن سلمان» 30 ساله به آمریکا سفر کرده است؛ زیرا «ملک سلمان،» پدر وی و «محمد بن نایف،» ولیعهد عربستان در بستر بیماری هستند. اما بنا بر اعلام یک منبع عربستانی آشنا به این مسئله در گفت‌وگو با «میدل ایست آی»، «بن نایف 56 ساله در سلامت کامل به سر می‌برد و به تازگی به الجزایر سفر کرده است. سفر «محمد بن سلمان» به آمریکا به این دلیل بود که وی به یکی از متحدان شماره یک آمریکا تبدیل شود و «بن نایف» از صحنه خارج شود.»
گزارش «میدل ایست آی» می‌افزاید: سیمون هندرسون، یک پژوهشگر آمریکایی است که وی نیز در این خصوص اعلام کرده تصور می‌شود «محمد بن سلمان» در سلسله سران عربستان نفر سوم باشد؛ اما در واقع وی نفر اول است زیرا پادشاه 80 ساله این کشور ترجیح می‌دهد پسرش پس از وی سلطنت را در دست بگیرد.  رقابت ولیعهد و جانشین ولیعهد برای کسب قدرت در عربستان روز به روز گسترده‌تر شده و در ماه‌های آینده نیز باید شاهد تداوم این روند بود. درباره اینکه آمریکایی‌ها با پادشاهی بن سلمان موافقت کرده‌اند یا خیر نیز خبری منتشر نشده است اما پیش از این اعلام شده بود، بن نایف خط قرمز کاخ سفید است!