kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳

قاتل صدها شیعه پاکستانی در کویته دستگیر شد

نیروهای امنیتی پاکستان یکی از طراحان اصلی حملات تروریستی علیه شیعیان این کشور را دستگیر کردند.



به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، نیروهای امنیتی پاکستان می‌گویند «خالق داد» طراح حملات خونین علیه شیعیان را در شهر «کویته» دستگیر کرده‌اند. «خالق داد» که از اعضای گروه تروریستی «لشکر جهنگوی» است، در حملات مرگبار علیه شیعیان دست داشته و تنها در یکی از این حملات که در سال 1391 به وقوع پیوسته، 140 نفر کشته شده‌اند.
در جریان دستگیری این فرد، سه تن از تروریست‌های وابسته به لشکر جهنگوی نیز به هلاکت رسیدند. دولت پاکستان می‌گوید برای دستگیری خالق داد، یک میلیون روپیه (حدود 10 هزار دلار) جایزه تعیین کرده بود. بنابر برخی گزارش‌ها، در پاکستان هیچ اراده جدی برای نابودی تروریسم و متوقف کردن شیعه‌کشی وجود ندارد. در واکنش به این بی‌تحرکی، علامه «راجا ناصرعباس جعفری» رئیس مجلس وحدت مسلمین پاکستان، دست به اعتصاب غذا زده است و این اعتصاب غذا بیش از یک ماه است که ادامه دارد. بعید نیست این اقدام دولت (دستگیری خالق داد)، در واکنش به اعتصاب غذای علامه جعفری و حمایت شخصیت‌های پاکستانی و مردم این کشور از او باشد.
پناهندگان افغانستانی
«طارق فاطمی» دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان اما از پایان میزبانی کشورش از پناهندگان افغان خبر داده است. پیش از این کابل از اسلام‌آباد خواسته بود مدت اقامت پناهندگان افغان در پاکستان را تا سال 2020 تمدید کند.
طارق فاطمی افزود: «پاکستان از پناهندگان افغان می‌خواهد بازگشت داوطلبانه را بپذیرند و محترمانه به کشورشان بازگردند.»
به گفته فاطمی، پاکستان طی چند دهه گذشته میزبان بیش از سه میلیون پناهنده افغان بوده است. وی مشخص نکرد که در حال حاضر چه تعداد پناهنده افغانستانی در خاک پاکستان حضور دارند، ولی گفته می‌شود شمار آنها بیش از یک و نیم میلیون نفر است.
در حالی که اقامت قانونی 1/5 میلیون پناهنده افغان در پاکستان آخر ماه ژوئن (10 تیر) سال جاری میلادی پایان می‌یابد، مقامات کابل بار دیگر تلاش‌های خود را برای تمدید اقامت این پناهندگان آغاز کرده‌اند.
درگیری‌های مرزی در منطقه «تورخم» طی یک هفته اخیر، روابط میان دو کشور را تیره کرده و مسئله اخراج پناهندگان نیز، به مسائل تورخم بی‌ربط نیست.