kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲

مجتهد: خروج امارات از جنگ یمن آل سعود را به شدت سردرگم کرده است

افشاگر معروف سعودی با اشاره به تصمیم اخیر امارات برای پایان دادن به عملیات نظامی در یمن اعلام کرد عربستان در این خصوص سردرگم است و نمی‌داند چه می‌کند.

سرویس خارجی-

تصمیم امارات مبنی بر پایان ماموریت نیروهای نظامی این کشور در یمن به دلیل خسارت‌های فراوان، ریاض را در موضع بسیار ضعیفی قرار داده است. آل سعود که در یک سال گذشته با کمک نظامیان امارات نتوانسته در تجاوز به یمن دستاوردی داشته باشد، اکنون با عقب‌نشینی امارات، کار بسیار سخت‌‌تری در برابر انقلابیون یمن خواهد داشت‌. «مجتهد» افشاگر معروف سعودی در این مورد اعلام کرده «در مقابل صراحت اقدام اماراتی‌ها، ارتش عربستان درمانده است و نمی‌داند که چه می‌کند ... «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان جرات اعتراض به «خلیفه بن زاید» ولیعهد امارات را ندارد.» وی تاکید کرد: «عناصر ارتش عربستان در حالت سردرگمی و ابهام به سر می‌برند و روزانه هدف حمله گروه‌های مختلف قرار می‌گیرند که بر اثر آن شماری از آنها کشته و زخمی شده‌اند و از لحاظ روحی در شرایط بسیار بدی به سر می‌برند.» این فعال رسانه‌ای سعودی در پایان اعلام کرد، «وضعیت امنیتی و خدماتی در یمن از هم فروپاشیده و تعدادی از وزیران «بن دغر» نخست‌وزیر انتصابی «منصور هادی»، رئیس جمهور مستعفی یمن به اردن فرار کرده‌اند و شاید تعداد آنها افزایش پیدا کند.  اواخر هفته گذشته وزیر مشاور در امور خارجه امارات از پایان کار نیروهای نظامی کشورش در یمن خبر داد.»
در همین حال، «ناصرمحفوظ» یکی از اعضای انصار‌الله یمن با ابراز شگفتی از اقدام امارات در اعلام پایان عملیات نظامی این کشور در قالب ائتلاف سعودی در یمن، اعلام کرد که «این مسئله نشان‌دهنده بروز اختلافات بین امارات و عربستان است.» این عضو انصار‌الله نسبت به «پایان یافتن جنگ در یمن» هم ابراز امیدواری کرد و اینکه عربستان و بقیه کشورهای ائتلاف ضد یمن همانند امارات، جدی باشند و دست از جنگ در یمن بردارند؛ چرا که آن‌ها در پایان کار به این نتیجه خواهند رسید که تنها بازنده این جنگ خود آن‌هاست.
عقب‌نشینی انور قرقاش
 البته «انور قرقاش» مشاور وزیر خارجه امارات که به نظر می‌رسد به دلیل اظهارات هفته قبلش تحت فشار قرار گرفته، اعلام کرد ابوظبی از ائتلاف سعودی علیه یمن کنار نکشیده و در کنار ریاض تا پایان راه باقی می‌ماند!  وی در ادامه گفت که اظهاراتش تحریف شده است. این در حالی است که «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی نیز به نقل از «قرقاش» پایان ماموریت نظامی امارات در یمن را اعلام کرده بود. خبر دیگر اینکه مسئولان یمنی از آغاز اجرای قرارداد تبادل اسرا با انصارالله در شهر تعز خبر دادند. این قرارداد شامل آزادی ۱۹۰ اسیر است. 115 نفر از اسرا، حوثی هستند و ۷۵ اسیر نیز متعلق به طرفداران و جریان «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری فراری یمن هستند. این تبادل اسرا بر اساس تصمیمات مذاکرات کویت انجام خواهد گرفت، مذاکراتی که از 2 اردیبهشت ماه شروع شده است و به دلیل زیاده‌خواهی‌های ریاض تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.