kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
وحشت در اردوگاه حامیان داعش

ارتش عراق به قلب فلوجه رسید

نیروهای مسلح عراق پس از در هم کوبیدن مواضع و استحکامات «داعش»، واردخیابان‌های مرکزی شهر «فلوجه» شدند و با آزادسازی ساختمان فرمانداری و برخی از نهادهای دولتی، پرچم عراق را برفراز آنها به اهتزاز درآوردند.

سرویس خارجی-

بالاخره شهر «فلوجه» که از آن تحت عنوان «دژ مستحکم داعش» نام برده می‌شد، در برابر قدم‌های استوار نیروهای بسیج مردمی، عشایر و ارتش عراق پس از 25 روز نبرد، سرفرودآورد و تکفیری‌های «داعش» که همه افتخار آنها، کشتن مردم بی‌گناه و بی‌سلاح است، به درون پس کوچه‌ها و سوراخ‌های خود عقب نشستند.
براساس گزارش‌های میدانی، هم اکنون خیابان‌های اصلی و ساختمان‌های بزرگ و اداری شهر در دست نیروهای دولتی است. برخی خبرگزاری‌ها حتی نوشته‌اند این شهر به طور کامل آزاد شده است.
یک افسر عراقی در این باره گفته: «عناصر داعش بدون هیچ مقاومتی به مناطق «الحلابسه» و«البوعلوان» در غرب فلوجه فرار کردند.»
سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی عملیات مشترک در فلوجه نیز از کاهش «شدید» توان داعش خبر داد و گفته داعش در فلوجه تمام شد.
با توجه به این گزارش‌ها، به نظر می‌رسد که عناصر فراری داعش در برخی مناطق فلوجه به شکل بسیار محدود و در حالی که تحت محاصره  هستند، مقاومت می‌کنند و البته، چاره‌ای هم جز مقاومت ندارند، چون می‌دانند که در صورت دستگیر شدن، مجازات سنگینی در انتظار آنان است.
در همین حال، خبرگزاری جمهوری اسلامی از بغداد گزارش داد، «ابومهدی المهندس» نائب رئیس شورای تشکیلات «بسیج مردمی»، «هادی عامری» دبیر کل سازمان «بدر» و «عبدالوهاب الساعدی» فرمانده عملیات فلوجه،‌طی نامه‌ای به «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، آزاد شدن شهر فلوجه را به وی اعلام کردند. به هر حال و با توجه به شرایط میدانی، هر لحظه ممکن است خبر رسمی آزادی فلوجه اعلام شود. تا لحظه تنظیم این گزارش خبرهای غیر رسمی از آزادی شهر حکایت می‌کرد.
نیروهای مسلح عراق با این پیروزی بزرگ، به دو سال اشغال فلوجه توسط داعش پایان می‌دهند.
اهمیت فلوجه
فلوجه به خاطر جغرافیای خاص و گستردگی شهر که رودفرات نیز از مجاورت آن می‌گذرد، عملیات نظامی در آن بسیار سخت است و همین مسئله، پیروزی نیروهای دولتی را بسیار ارزشمند می‌کند. اهمیت این پیروزی از لحاظ روانی هم برای مردم عراق بسیار بالاست و در حال حاضر، هم آنها، هم تروریست‌ها و هم حامیان تروریست‌ها، کار پدیده تروریسم در عراق را تمام شده می‌دانند و خصوصاً «ابوبکر البغدادی» سرکرده اصلی داعش و دیگر سرکرده‌های این گروه تروریستی که در موصل حضور دارند، از هم اکنون می‌دانند که سه گزینه بیشتر پیش رو ندارند، یا به مناطق نامعلومی فرار کنند، یا دست به خودکشی بزنند و یا خود رابرای یک نبرد قریب‌الوقوع و مرگ خفت‌بار در موصل آماده کنند.
اما چیزی که در ماجرای نبرد فلوجه فتح‌الفتوح محسوب می‌شود، اخلاق‌مداری نیروهای بسیج مردمی در قبال غیرنظامیان ساکن فلوجه است؛ موردی که حتی رسانه‌های اصلی غربی مثل «رویترز» و «فرانس- 24» نتوانستند در برابر آن سکوت کنند.
نقش حمایت‌آمیز ایران و شخص سردار «قاسم سلیمانی» در ماجرای نبرد فلوجه نیز به قدری برجسته بود که باعث شد، «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق، زبان به ستایش و تمجید بگشاید. البته، به همین میزان هم نقش مخرب عربستان و «ناصرالسبهان» سفیر سعودی در عراق و حمایت‌های آنها از داعش رو شد.
طی این مدت آل‌سعود و اذناب رسانه‌ای و سیاسی‌اش، بسیج مردمی عراق را به دروغ، به کشتار غیرنظامیان سنی و غارت اموال آنها متهم می‌کردند. این در حالی است که آنها حتی خودشان را سنی نمی‌دانند و اصولاً میان وهابیت و اهل سنت وجه اشتراکی نیست.
در هر صورت، این یک واقعیت است که آزادسازی فلوجه، بزرگترین و شیرین‌ترین پیروزی ملت عراق در نبردپنج ساله علیه تروریسم خواهد بود و این پیروزی، ریاض و پایتخت‌های بسیاری را خواهد لرزاند و شرایط را کلاً در منطقه و عراق عوض خواهد کرد. به همین خاطر، کارشناسان از هم اکنون، واکنش‌های غضب‌آلود و هیستریک آل‌سعود، مقامات آنکارا، رژیم صهیونیستی و غرب را نسبت به تحولات مثبت عراق پیش‌بینی می‌کنند. آزادسازی فلوجه یعنی استان الانبار به طور کلی آزاد شد. در حال حاضر یک شهر بزرگ یعنی موصل در تصرف داعش است.
به نظر می‌رسد با شکست سنگین تکفیری‌ها صاحبان آنها یعنی برخی کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب به تکاپو خواهند افتاد تا راهی برای نجات دست پرورده‌های وحشی خود پیدا کنند.