kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۸۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶

آمریکا ممنوعیت فروش بمب‌های خوشه‌ای به آل سعود را برداشت

با وجود مخالفت‌های جهانی با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای توسط سعودی‌ها در یمن، مجلس نمایندگان آمریکا کمتر از 3 هفته بعد از اعلام ممنوعیت فروش این سلاح به سعودی‌ها، مجددا رای به فروش آن به ریاض داد!


سرویس خارجی-

عربستان از فروردین سال گذشته به کمک سلاح‌های غربی و به ویژه بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا و انگلیس مردم بی‌گناه یمن را هدف قرار داده است. فروش بمب‌های خوشه‌ای آمریکا به آل سعود بارها از طرف نهادهای حقوقی غربی‌ نیز محکوم شده است. افزایش فشارها بر کاخ سفید اما باعث شد تا اوایل خرداد ماه جاری، مقام‌های آمریکایی در مصاحبه با پایگاه فارن پالیسی اعلام کنند چون کاخ سفید با ادامه تلفات غیرنظامیان در یمن مخالف است در نتیجه فروش و انتقال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را به حالت تعلیق درآورده است. اما این تعلیق چندان دوام نیاورد و مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به انتقادها در این مورد ممنوعیت فروش این تسلیحات به عربستان را مجددا لغو کرد. به گزارش پرس‌تی‌وی، این تصمیم قانون‌گذاران آمریکایی در حالی اتخاذ شده است که «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در آمریکا به سر می‌برد و روز چهارشنبه گذشته با شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در همین زمینه دیدار داشت. پیش از این رای‌گیری، «هانک جانسون» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و از مخالفان فروش تسلیحات به آل سعود، اعلام کرد، عربستان به صورت عمدی غیرنظامیان را با بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار می‌دهد.
پایان امارات در یمن
خبر دیگر اینکه، اماراتی‌ها پس از تحمل تلفات و خسارات سنگین در جنگ یمن بالاخره از این جنگ عقب‌نشینی کردند. وزیر مشاور در امور خارجه امارات در این‌باره گفته کار نیروهای نظامی کشورش در یمن تمام شده است. به گزارش العالم، «انور قرقاش» اعلام کرده «نیروهای مسلح امارات کار خود را در یمن انجام داده‌اند اما با این حال، تا زمانی که ائتلاف عربی پایان جنگ را اعلام کند، در کنار عربستان خواهد ماند». «محمد بن زاید» ولیعهد امارات نیز ضمن تایید خبر عقب‌نشینی نیروهای این کشور از یمن، اظهار داشته که: «بخش کوچکی از نیروهای اماراتی در برخی مناطق از یمن باقی خواهند ماند.» عقب‌نشینی نیروهای نظامی امارات از یمن آن هم بدون اعلام قبلی و به صورت کاملا ناگهانی را می‌توان «آغاز شمارش معکوس برای فروپاشی ائتلاف سعودی» دانست. شکست نیروهای متجاوز در یمن در طول ماه‌های اخیر باعث به وجود آمدن  اختلافات زیادی میان مقامات اماراتی و سعودی در یمن شده بود. علاوه بر این، اقدام سازمان ملل در گنجاندن نام ائتلاف سعودی در لیست سیاه این سازمان (هرچند سازمان ملل عقب‌نشینی کرد) باعث هراس امارات شده است و این کشور نگران آن است  اگر در یمن به هیچ‌یک از اهدافش نرسیده لااقل در لیست سیاه سازمان ملل قرار نگیرد.