kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۳

«کري» که کر نيست ! (يادداشت روز)

ديروز سرکار خانم افخم، سخنگوي وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به يکي از خبرنگاران که درباره محتواي مذاکره تلفني اخير آقاي ظريف و جان‌کري سؤال کرده بود، گفت: «جزئيات مذاکرات ظريف و کري قابل انتشار نيست»! سخنگوي وزارت خارجه همانگونه که از عنوان مسئوليت ايشان برمي‌آيد، ديدگاه و سياست وزارت متبوع خود را بيان کرده است، از اين روي در اين وجيزه روي سخن با وزارت محترم امور خارجه است که چرا و با کدام توضيح و توجيه منطقي، متن مذاکرات تلفني ميان ظريف و کري را غيرقابل انتشار و محرمانه مي‌داند؟ زيرا مفهوم محرمانه بودن مکالمه تلفني ياد شده آن است که اين مذاکره حاوي نکات و مطالبي است که افشاي آن مي‌تواند به منافع ملي کشورمان آسيب برساند! و مثلاً؛ در ادامه مذاکرات هسته‌اي با 5+1 خلل و خدشه‌اي ايجاد کند، آيا محرمانه بودن مکالمه مورد اشاره مي‌تواند علت و دليل ديگري داشته باشد؟ پاسخ اين سؤال به يقين منفي است، بنابراين بايد گفت؛
آيا وزارت محترم امور خارجه نگران است که مبادا، علني کردن آنچه ميان ظريف و کري رد و بدل شده است به گوش افراد نامحرم برسد؟ اگر چنين تصوري در ميان است، اين افراد نامحرم چه کساني هستند؟! و در صورت اطلاع از متن مذاکره تلفني، قرار است مطالب - به قول وزارت خارجه- محرمانه آن را براي کدام کانون و مرکز بيگانه و يا افراد و اشخاص نامحرم فاش کنند که وزارت خارجه کشورمان براي پيشگيري از افشاي آن، تصميم گرفته است محتواي اين مکالمه ، محرمانه و غيرقابل انتشار بماند! در اين‌باره فقط چند احتمال قابل تصور خواهد بود.
1- وزارت خارجه نگران است مبادا متن مذاکره به گوش جاسوسان حريف برسد! اين احتمال از پايه و اساس باطل است چرا که مطابق اين فرضيه، جاسوسان حريف در نهايت تلاش خواهند کرد متن مذاکره را به گوش دشمن  برسانند. و اين در حالي است که بلندپايه‌ترين مقام حريف يعني وزير خارجه آمريکا از محتواي مذاکره با خبر است زيرا خود او طرف مذاکره تلفني بوده است!
2- ممکن است گفته شود آقاي ظريف در مکالمه تلفني با جان کري مطالبي را مطرح کرده است که نمي‌خواهد به گوش برخي از همپيمانان آمريکا برسد و يا جان ‌کري به نکاتي اشاره داشته  که ترجيح مي‌دهد ساير همپيمانان کشور متبوعش از آن باخبر نباشند! اين احتمال نيز کمترين توجيه منطقي و پايه و اساس عقلايي ندارد. چرا که يکي از اصلي‌ترين همپيمانان آمريکا، رژيم کودک‌کش و جعلي اسرائيل است و مقامات رسمي و بلندپايه آمريکا- از جمله جان‌کري- بارها به صراحت اعلام کرده و در عمل نشان داده‌اند که هيچ نکته و مسئله مربوط به مذاکره هسته‌اي با ايران را نه فقط از دولتمردان رژيم صهيونيستي پنهان نمي‌کنند بلکه قبل از هر مذاکره درباره آنچه قرار است مطرح کنند با مقامات رژيم اشغالگر قدس رايزني کرده و رضايت آنان را جلب مي‌کنند و بعد از هر مذاکره نيز به تل‌آويو رفته و آنچه مطرح کرده‌اند را با دولتمردان رژيم جعلي اسرائيل در ميان مي‌گذارند. آيا غير از اين است؟! و آيا تأسف‌آور نيست، جناب آقاي ظريف وزير خارجه محترم کشورمان، از اين نکته بديهي که ابتدايي‌ترين الفباي ديپلماسي است بي‌خبر باشند!
3- ممکن است منظور و مقصود وزارت خارجه کشورمان از محرمانه دانستن اين مکالمه، پنهان کردن متن مذاکره از ساير کشورهاي گروه 5+1 باشد! که در اين صورت بايد پرسيد؛ آيا تصور مي‌کنيد، آمريکا در مذاکره و تعامل! با ايران، منافع ملي جمهوري اسلامي ايران را به منافع همپيمانان اروپايي خود، يعني انگليس و فرانسه و آلمان ترجيح مي‌دهد؟! اگر چنين نيست - که هرگز نيست-  محرمانه دانستن متن مذاکره تلفني ياد شده براي چيست؟!
4- شايد مقصود وزارت محترم امور خارجه، پنهان داشتن محتواي مذاکره تلفني از نگاه دو عضو ديگر گروه 5+1 يعني روسيه و چين باشد که بايد گفت؛
الف: مگر موضوع مذاکره تلفني درباره چالش هسته‌اي و مذاکرات پيش روي با 5+1 نبوده است؟ اگر پاسخ مثبت است -که‌نمي‌تواند و نبايد منفي باشد - هر نکته رد و بدل شده و يا قول و‌قرار احتمالي با وزير خارجه آمريکا نهايتا بايستي در مذاکرات ايران و 5+1  روي ميز مذاکره گذارده شود و دو کشور چين و روسيه به عنوان دو عضو اصلي گروه 5+1 از آن باخبر خواهند شد ضمن آن که دشمني و کينه‌توزي آمريکا و متحدان اروپايي آن با جمهوري اسلامي ايران بارها به اثبات رسيده است ولي چين و روسيه اگرچه مانند هر کشور ديگري در جريان مذاکرات به منافع خود نظر دارند، اما، تاکنون و به دفعات، از تن دادن به باج‌خواهي آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران خودداري ورزيده‌اند. بنابراين، در صورتي که احتمال ياد شده در اين بند، مورد نظر وزارت خارجه کشورمان بوده باشد، نه تنها از پنهان داشتن متن مذاکرات طرفي نبسته است،  بلکه کفه دشمني 5+1 عليه ايران اسلامي را سنگين‌تر کرده و فرصت بهره‌گيري از اختلاف‌نظر موجود ميان چين و روسيه با آمريکا و سه کشور اروپايي را با بي‌سياستي و بي‌تدبيري - که از دولت موسوم به تدبير - پذيرفتني نيست، از دست داده است.
ب: آمريکا اصرار دارد که خود را «عضو برتر»! و «تصميم‌گيرنده نهايي»! در گروه 5+1 بداند و اين توهم را به جهان اسلام و نهضت‌هاي اسلامي الگو گرفته از انقلاب اسلامي پمپاژ کند که در عصر جديد، جانشين «ژوليوس سزار» امپراتور روم باستان است و بر اين باور که «همه راه‌ها به روم ختم مي‌شود»!
 اين در حالي است که  انقلاب اسلامي به رهبري امام راحل(ره) و خلف حاضر او،  «تابو»ي کدخدايي آمريکا را  شکسته و نه در تئوري بلکه در عمل نشان داده است که آمريکا به قول حضرت امام(ره) هيچ غلطي نمي‌تواند بکند. از اين روي، مذاکره تلفني آقاي ظريف با جان کري وزير خارجه آمريکا و محرمانه دانستن آن، توهم فرو ريخته مورد اشاره را در نگاه جهانيان زنده مي‌کند و اين تلقي موهوم را دامن مي‌زند که گويي، جمهوري اسلامي ايران نيز «کدخدايي آمريکا»! و مديريت آن در مذاکرات با 5+1 را پذيرفته است! و حال آن که ايران اسلامي طي سي و چند سال گذشته با مقاومت جانانه و مثال‌زدني خود، بارها پوزه آمريکا را به خاک ماليده است، تا آنجا که به نوشته نشريه آمريکايي ويکلي استاندارد «همه روساي جمهور آمريکا، از جيمي کارتر تا باراک اوباما در يک نقطه با امام خميني[ره] اشتراک‌نظر دارند و آن، اين که آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند».
5- مردم به تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي و در راس آنها آقايان ظريف و عراقچي اعتماد کامل دارند و آنان را فرزندان انقلاب مي‌دانند، بنابراين، احتمال آن که آقاي ظريف در مذاکره تلفني با جان کري، مطالب و نکاتي را مطرح کرده باشد که نمي‌خواهد مردم ايران از آن باخبر باشند، حتي در دورترين افق ذهن ملت شريف‌ايران نيز جايي ندارد. اما، اين پرسش جدي و منطقي نيز در ميان است که ايشان با کدام توجيه و توضيح منطقي، متن مذاکره تلفني ياد شده را براي مردم ايران محرمانه مي‌داند و براي دشمنان مردم و نظام محرمانه نمي‌داند؟ «جان کري» که «کر» نيست! هست؟! و دشمن هم که هست، نيست؟! بنابراين چرا دشمنان مردم براي وزارت خارجه کشورمان محرمند و مردم نامحرم؟!
6- و بالاخره اگر موضوع مذاکره تلفني آقاي ظريف با جان‌کري، در محدوده چالش هسته‌اي بوده است که مطابق آنچه گذشت نمي‌تواند از نگاه دشمن پنهان بماند و اگر مسائل ديگري غير‌از چالش هسته‌اي در ميان بوده که آقاي ظريف چنين اجازه‌اي نداشته است و تيم مذاکره‌کننده به قول حضرت آقا، تنها براي مذاکره درباره برنامه هسته‌اي کشورمان ماموريت داشته‌‌اند و جناب ظريف نيز بارها به صراحت بر اين نکته تاکيد ورزيده‌اند. بنابراين، علت محرمانه بودن مذاکره‌اي که براي دشمنان تابلودار مردم و نظام محرمانه نيست، چيست؟!

حسين شريعتمداري