kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۶۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
منابع اطلاعاتی بلژیک

گروهی از تروریست‌های داعش از سوریه عازم اروپا شدند

نیروهای پلیس بلژیک اطلاعاتی دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد گروهی از اعضای تازه نفس داعش با هدف انجام عملیات تروریستی در بلژیک و فرانسه، از سوریه عازم اروپا شده‌اند.


سرویس خارجی -

رعب و وحشت ناشی از حملات تروریستی گروه‌های سلفی- تکفیری به اروپا یک لحظه نیز دولت‌های اروپایی را رها نمی‌کند. آنها که طی چند سال گذشته با حمایت از گروه‌های تکفیری مثل داعش در غرب آسیا خود  به قدرت گرفتن این گروه‌ها کمک کرده‌اند حال باید طوفانی را که در سوریه و عراق کاشته‌اند در قلب اروپا درو کنند.
نظرسنجی موسسه «پیو» که روز دوشنبه منتشر شده نشان می‌دهد که شهروندان اروپایی امروز گروه تروریستی داعش را بزرگترین تهدید برای کشور خود می‌دانند. شهروندان 9 کشور از 10 کشور اروپایی که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اعلام کرده‌اند که داعش «بزرگترین خطر» است. نگرانی مردم اروپا بی‌دلیل نیست چرا که براساس گزارش‌ها تکفیری‌های تازه نفس داعش قدم به خاک اروپا گذاشته‌اند. در همین راستا نیروهای امنیتی بلژیک می‌گویند اطلاعاتی دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد گروهی از اعضای داعش با هدف انجام عملیات تروریستی در بلژیک و فرانسه، از سوریه عازم اروپا شده‌اند.
به گزارش ایرنا، مرکز هماهنگ‌کننده پاسخ به تهدیدهای امنیتی در بلژیک، روز چهارشنبه اعلام کرد، «هشداری در این زمینه میان همه نیروهای پلیس پخش شده، اما هنوز دستوری برای اعلام وضعیت امنیتی در کشور صادر نشده است.» روزنامه «دی. اچ» نیز دیروز به نقل از مقام‌های ضدترور در بلژیک «نوشت» این گروه داعشی «حدود  10  روز پیش از سوریه و از راه ترکیه و یونان بدون گذرنامه راهی اروپا شده است.»
هشدار به پلیس بلژیک دو روز پس از آن اعلام می‌شود که یک تروریست وابسته به داعش یک فرمانده پلیس و همسرش را در خانه آنها واقع در بیرون شهر پاریس به قتل رساند.چهار روز پیش هم یک شهروند آمریکایی که به گفته مقامات آمریکایی  وفاداری اش را به داعش اعلام کرده بود، با حمله به یک باشگاه شبانه همجنس‌بازان در شهر اورلاندو در آمریکا، 49 نفر را کشت و بیش از 50 نفر را زخمی کرد.
وزیر کشور آلمان اما  با تاکید بر اینکه «خطر حمله تروریستی» در کشورش همچنان وجود دارد شهروندان را به هوشیاری بیشتر برای مقابله با این مسئله فراخوانده است.
 «توماس دمایزیر»، وزیر کشور آلمان در گفت‌وگو با روزنامه «راینیشن پست» در این باره گفت: «ما باید هم برای حملات تروریستی فردی، هم حملات مخلوط مانند نمونه پاریس و همچنین حملات تروریستی هماهنگ شده بین‌المللی و نه فقط برای یکی از این سناریوها آماده باشیم.» همزمان با وزیر کشور آلمان نخست‌وزیر فرانسه نیز هشدار داد باوجود تلاش نیروهای اطلاعاتی و پلیس، این کشور در آینده شاهد اقدامات تروریستی بیشتری خواهد بود.
 والس اعلام کرد نیروهای پلیس و اطلاعاتی  این کشور از 2013 تا کنون 15 حمله را خنثی کرده‌ و نبردی بدون توقف علیه تروریست‌ها را آغاز کرده‌اند.