kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴

تجلیل وزیر خارجه عراق از نقش ویژه سردار سلیمانی در نبرد فلوجه

وزیر خارجه عراق ضمن تجلیل از نقش مستشاری سردار «قاسم سلیمانی» در نبرد علیه داعش، گفت که وی آماده جانفشانی است.



به گزارش تسنیم، «ابراهیم جعفری» گفت: «عراق به نقش سردار سلیمانی (در نبرد علیه داعش) ارج می‌نهد. او مستشاری است که محترمانه نظر می‌دهد و آماده جانفشانی است.»
جعفری در مورد کمک‌های مستشاری ایران به عراق نیز گفت: «همه کشورهای جهان وقتی در معرض خطر قرار می‌گیرند، از دیگر کشورها کمک می‌گیرند. ما مشاوران آمریکایی، اروپایی و ایرانی داریم و از هرگونه همکاری، در صورتی که به حاکمیت عراق احترام گذاشته شود، استقبال می‌کنیم.»
وزیر خارجه عراق در ارتباط با نیروهای حشدالشعبی (بسیج مردمی) نیز گفت: «خدشه وارد کردن به وجهه نیروهای بسیج مردمی بی‌وقفه ادامه دارد. آنهایی که تلاش می‌کنند وجهه این نیروها را خدشه‌دار کنند، هسته‌های نفاق هستند. فلسفه بسیج مردمی بر پایه پشتوانه عالی اخلاقی استوار است و این نیروها برای دفاع از عراق داوطلب شده‌اند.»
جعفری در پاسخ به سوالی درباره «مناسبات میان عراق و عربستان نیز گفت: «ما نمی‌خواهیم به روابط میان خود و عربستان خدشه‌ وارد کنیم، اما این را نیز نمی‌پذیریم که کسی به حاکمیت ما خدشه وارد کند.»
در پی آغاز عملیات نیروهای مسلح عراق برای آزادسازی فلوجه، حامیان تروریسم خصوصا عربستان تبلیغات رسانه‌ای و جنگ روانی گسترده‌ای را علیه نیروهای بسیج مردمی عراق و علیه سردار سلیمانی راه انداخته‌اند.
این جریان رسانه‌ای اعضای بسیج مردمی را «شبه نظامیان شیعه» می‌خواند و علاوه بر آن، آنها را به کشتار غیرنظامیان متهم می‌کند.
این در حالی است که برخی رسانه‌های غربی هم اعتراف کرده‌اند که نیروهای بسیج مردمی در فلوجه برای حفظ جان غیر نظامیان، وسواس زیادی به خرج می‌دهند. از جمله کسانی که طی روزهای جاری علیه بسیج مردمی و علیه ایران زیاد موضع می‌گیرد، «ثامر السبهان» سفیر عربستان در عراق است.
در واکنش به این رویکرد سفیر عربستان، «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش «النجبا» که در جبهه‌های نبرد علیه داعش نیروهای داوطلب دارد، گفت: «ثامر السبهان» در عراق عنصر نامطلوب است و تعجب می‌کنم که چرا دولت عراق او را تاکنون به خاطر اظهارات خطرناک و مداخله‌جویانه‌اش در امور داخلی عراق و دمیدن در تنور «طایفه‌گری»، اخراج نکرده است.»
الکعبی افزود: «داعش پروژه خرابکاری در داخل عراق است، نه پروژه از سرگیری روابط بین ریاض و بغداد. السبهان یک فرد اطلاعاتی است و نه یک چهره سیاسی. او توسط سازمان اطلاعات آمریکا برای اجرای مقاصد و تحقق منافع این کشور، آموزش دیده است.»
الکعبی درباره عربستان هم گفت: «عربستان موضع خود را تغییر نداده و موضع این کشور در برابر عراق، همچنان منفی است.»
فلوجه
اما نیروهای مسلح عراق در ادامه پیشروی‌های خود، توانستند سد روی رود فرات را هم از دست تروریست‌ها آزاد کنند.
به گزارش فارس، پایگاه خبری «سفقنا» نیز گزارش داده، دو محله «الرساله» و «الخضرا» نیز از اشغال داعش خارج شدند. این دو محله در جنوب فلوجه قرار دارند.
به دلیل حضور غیرنظامیان در داخل فلوجه، عملیات ارتش در این شهر به کندی پیش می‌رود  اما در همین حال، دیروز شورای پناهندگان نروژ اعلام کرد، عناصر داعش در ازای خروج هر غیرنظامی از فلوجه، 100 دلار آمریکا دریافت می‌کنند!
از استان «نینوا» در شمال عراق هم خبر رسیده، سرتیپ ستاد «بدر اللهیبی» فرمانده تیپ 71 لشکر 15 ارتش عراق هنگام عملیات برای آزادسازی روستای «النصر» در جنوب موصل، جان خود را از دست داد. این روستا از اشغال داعش آزاد شد.