kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۱۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
برای نخستین بار صورت گرفت

اعتراف بان‌کی‌مون به اجاره‌ای بودن سازمان ملل

سرانجام دبیر کل سازمان ملل در اقدامی بی‌سابقه، دلیل اصلی خارج کردن نام «ائتلاف سعودی» از لیست کشورهای ناقض حقوق کودکان را تهدید مالی برخی تأمین کنندگان بودجه سازمان ملل اعلام کرد تا بدین ترتیب برای نخستین بار اعتبار این سازمان بین‌المللی از سوی رئیس کل آن نیز زیر سؤال برود!

سرویس خارجی-

فلسفه وجودی سازمان ملل «تلاش برای گسترش صلح» تعریف شده، اما این سازمان «صلح گزینشی» را در طول سال‌های عمر خود در دستور کار قرار داده است. مدت‌ها بود که رسانه‌ها و کارشناسان بین‌المللی از پایان «سازمان ملل» به دلیل آلت‌دست بودن آن سخن می‌گفتند اما باز هنوز برخی‌ها امیدوارانه منتظر احیای این سازمان بودند. سرانجام «دوران مرگ» سازمان ملل از راه رسید و عربستان به کمک لابی‌ها طرفدار خود در این سازمان تیر خلاص را به خود شلیک کرد. دلارهای عربستان برای تغییر حکم این سازمان نشان داد که کلید واژه اصلی این سازمان نه «صلح» که «دلار» است. واکنش‌های گسترده به حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست قاتلان کودکان یمنی توسط «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل، بالاخره وی را به واکنش واداشت. وی  روز پنجشنبه به دفاع از اقدام خود پرداخت و این تصمیم را «دشوار» و «دردناک» توصیف کرد. «بان‌کی‌مون» گفت: «این یکی از دردناک‌ترین و دشوارترین تصمیماتی بود که من تاکنون گرفته‌ام... این خطر وجود داشت که میلیون‌‌ها کودک با رنج ناشی از قطع بودجه برنامه‌های سازمان ملل در فلسطین، سودان جنوبی، سوریه، یمن و دیگر مناطق روبه رو شوند.» اینکه «بان‌کی‌مون» اعلام می‌کند، خارج کردن ائتلاف متجاوز سعودی از لیست سیاه سازمان ملل به‌دلیل تهدید برخی از کشورها برای قطع کمک هایشان به برخی برنامه‌های این سازمان صورت گرفته است نشان داد که می‌توان با پول رای سازمان ملل را خرید و دیگر نباید چندان به حکم‌های این سازمان اعتماد کرد. پیش از این نیز پایگاه اینترنتی «فارن پالیسی» فاش کرده بود تصمیم سازمان ملل در حذف نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه متجاوزان، در پی تهدید ریاض و برخی کشورها به خروج صدها میلیون دلار اعتباراتشان از برنامه‌های سازمان ملل اتخاذ شده است. در پی این افشاگری دبیرکل سازمان ملل علیه عربستان و متحدانش در کنار سایر مستندات محکم، «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل برای تبرئه خود، تهدید به قطع کمک مالی به سازمان ملل را تکذیب کرد! اظهارات بان‌کی مون نشان دهنده قابل اعتماد نبودن سازمان ملل است. در واقع رؤسای سازمان‌های بین‌المللی پس از پایان یافتن مسئولیت اقدام به افشاگری می‌کنند اما بان‌کی‌مون گویا این کار را زودتر شروع کرده است، این افشاگری دبیر کل سازمان ملل که برای اولین بار صورت گرفت به خوبی نشان داد که سازمان ملل شبیه بنگاهی اجاره‌ای است که هرکس بیشتر پول پرداخت کند در این سازمان تأثیرگذارتر است.
واکنش‌ها
این رسوایی بزرگ سازمان ملل واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.مدیرکل سازمان دیده‌بان حقوق بشردر این مورد اعلام کرد، «بان‌کی‌مون» اجازه داد ریاض با پول او را ساکت کند. «کنت روث» تاکید کرد، اگر «بان‌کی‌مون» اجازه می‌دهد پول سعودی ساکتش کند، دیگر حرف سازمان ملل چه اعتباری دارد؟ وی همچنین تصویری از «بان‌کی‌مون» را منتشر کرد که در آن عربستان با پول خود در حال ساکت کردن دبیرکل سازمان ملل است.  «بلقیس ویلی» از کارشناسان دیده‌بان حقوق‌بشر نیز اعلام کرد، از آنجا که عربستان مسئول اصلی کشتار کودکان یمنی در سال گذشته بوده است، حذف نام این کشور از فهرست ناقضان حقوق کودکان، شوک‌آور است و این ماجرا، عملکرد سازمان ملل را زیر سوال می‌برد.
 وی در خصوص تهدید سازمان ملل از سوی برخی کشورها نیز گفت: «این یک نمونه روشن از استفاده یک دولت از پول به عنوان ابزار باج‌گیری از سازمان ملل است.»
روزنامه انگلیسی گاردین نیز در واکنش به حذف ائتلاف سعودی از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، نوشت: «این سازمان با این اقدام به عربستان برای کشتار کودکان و بمباران مدارس و بیمارستان‌ها در یمن «کارت رایگان» اعطا کرد.»
 بنابر اعلام این روزنامه انگلیسی «سازمان ملل با خارج کردن سعودی‌ها از فهرست سیاه مربوط به کشتار کودکان و ناقص کردن آنها در یمن، به ضعیف‌ترین مردم روی کره زمین خیانت کرد.» هفته گذشته سازمان ملل گزارش سالانه خود در مورد ناقضان حقوق کودکان را منتشر کرد.
 در این گزارش به نام عربستان به عنوان مسئول 60 درصد تلفات کودکان در جنگ یمن، اشاره شده بود. تنها چند روز پس از انتشار این گزارش، دبیر کل سازمان در اقدامی بی‌سابقه نام عربستان را از فهرست خارج و اعلام کرد که قرار است تحقیقات بیشتری در مورد آن انجام شود!