kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

پیشروی گسترده ارتش سوریه در استان رقه از زمین و آسمان

نیروهای مقاومت و ارتش سوریه طی عملیاتی گسترده و ناگهانی پیشروی خود را به سمت شهر «رقه» از حومه شرقی «حماه» آغاز و برخی مناطق را از لوث تکفیری‌های «داعش» آزاد کردند.

سرویس خارجی-

ارتش سوریه شنبه پیشروی خود را به سمت «رقه» که پایتخت داعش خوانده می‌شود، آغاز کرد. به گزارش تسنیم در این عملیات که با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسی همراه است، یگان‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت توانستند ارتفاعات «الزین» و منطقه «المسیح» را آزاد کنند و تلفات و خسارات سنگینی را به گروه تروریستی داعش وارد کنند. درمحور «اثریا»- «خناصر» نیز 10 کیلومتر مربع از منطقه پاکسازی شد.
طی دیروز اما ارتش سوریه و نیروهای مقاومت تلاش می‌کردند بر شهر «الطبقه» مسلط شوند. در مقابل، تروریست‌های داعش چون می‌دانند اگر ارتش بر این شهر مسلط شود، مقدمات پیشروی سریع به سمت شهر «رقه» را فراهم می‌کند، در برابر نیروهای دولتی و مقاومت شدیدا ایستادگی می‌کنند. اما این ایستادگی دوام نخواهد آورد. شهر الطبقه که در نزدیکی سد فرات قرار دارد، از سال 2014 تحت اشغال داعش است.
ارتش سوریه در حالی عملیات پیشروی به سمت رقه را آغاز کرده و وارد استان رقه شده است که شبه‌نظامیان کرد موسوم به نیروهای «حزب دموکراتیک سوریه» نیز به همراه 500 تفنگدار آمریکایی وارد منطقه شمال استان رقه شده‌اند. آمریکایی‌ها برای تطهیر چهره خود به شدت نیازمند مشارکت در چند عملیات ضدداعش را دارند!
ارتش سوریه و نیروهای مقاومت علاوه بر رقه، در جبهه‌های دیگر نیز سرگرم نبرد هستند؛ در منطقه «جوبر» واقع در حومه شرقی دمشق، ارتش علاوه بر اینکه توانست مواضع تروریست‌های جبهه النصره، فیلق الرحمن را در هم بکوبد، بیش از 50 تروریست را نیز به هلاکت رساند.
در استان «حلب» نیز نبرد شدیدی در یک منطقه نزدیک به «خان طومان» در جریان است؛‌ در این جبهه تروریست‌های وابسته به «جبهه النصره»، «احرار‌الشام»، «فیلق‌الشام»، «الحزب الاسلامی الترکستانی» عملیات مشترک گسترده‌ای را از صبح جمعه آغاز کرده‌اند. همزمان با این تهاجم، تروریست‌ها و حامیان آنها جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت راه انداخته‌اند. نبرد در این منطقه همچنان ادامه دارد.
فوعه و کفریا
دیروز همچنین عناصر جبهه النصره دو شهرک شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» را با حدود 30 گلوله خمپاره هدف قرار دادند. در این حمله، شماری از غیرنظامیان شهید و یا مجروح شدند.
اقدام حامیان تروریست‌ها
حامیان گروه‌های تروریستی در سوریه که با نگرانی تحولات این کشور را دنبال می‌کنند نیز، عملیات پشتیبانی از این گروه‌ها را آغاز کرده‌اند.
به گزارش فارس، ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا از طریق هواپیما برای تروریست‌های موسوم به «معارضان میانه‌رو» در شهر «مارع» استان حلب سلاح ارسال کرد.
وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد، بیش از 200 جنگجوی مسلح در قالب یک گروه سازمان یافته، از خاک ترکیه وارد سوریه شده و به مواضع نیروهای ارتش سوریه حمله کردند.
همچنین، براساس گزارش وزارت دفاع روسیه، طی سه روز گذشته ادوات و تجهیزات زیادی از خاک ترکیه به سوریه وارد شده است.
خبرگزاری صدا و سیما نیز گزارش داده که «جاستین سیبرل» هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم آمریکا اعلام کرده، دست‌کم 40هزار جنگجوی خارجی از 100 کشورجهان در سوریه حضور دارند و با نیروهای دولتی این کشور می‌جنگند.
سایر رویدادها
* تنها 16 درصد شهروندان ترکیه، سیاست اردوغان در قبال سوریه را موفق می‌دانند.
* دولت سوریه با درخواست سازمان ملل در خصوص ارسال کمک‌های بشردوستانه به 11 منطقه تحت محاصره در این کشور موافقت کرد.
* سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، هیچ فرقی میان «داعش» و «احرار‌الشام» وجود ندارد و هر دو جزو گروه‌های تروریستی هستند.
* ویتالی چورگین نماینده روسیه در سازمان ملل، از شورای امنیت خواست به تحریم‌های سوریه پایان دهد.