kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
نفس داعش به شماره افتاد

آغاز مرحله دوم عملیات در فلوجه ؛ پیشروی نیروهای مسلح به سمت مرکز شهر

همزمان با آغاز مرحله دوم آزادسازی فلوجه، نیروهای مسلح عراق به سمت مناطق مرکزی شهر پیشروی خود را آغاز کردند.



عملیات آزادسازی فلوجه در استان الانبار در عراق که روز دوشنبه از 4 محور آغاز شده بود، از دیشب وارد مرحله دوم شد. به گزارش فارس، «ابومهدی المهندس» از فرماندهان بلندپایه نیروهای الحشدالشعبی (بسیج مردمی)، دیروز اعلام کرد که عملیات آزادسازی فلوجه تاکنون اهداف از پیش تعیین شده خود را محقق کرده و طی مرحله نخست الکرمه آزاد شده و پل استراتژیک «السجر» نیز به کنترل نیروهای عراقی در آمده است. این فرمانده ارشد نیروهای بسیج مردمی دیروز اعلام کرد که مرحله دوم عملیات آزادسازی فلوجه، طی ساعات آینده آغاز می‌شود. «ابومهندس» در بخش دیگری از سخنان خود در اشاره به حضور یا عدم حضور پشتیبانی هوایی آمریکا، گفت: «امیدواریم که نیروی هوایی آمریکا در عملیات فلوجه وارد نشود و ما در تمامی مراحل عملیات‌ به عنوان الحشدالشعبی، هیچ وقت خواستار پشتیبانی هوایی آمریکا نبوده‌ایم و اصلا نیازی هم به این پشتیبانی نداریم.»
وی ادامه داد: «عشایر فلوجه در بیشتر مناطق ما را یاری می‌کنند و برخلاف برخی تبلیغات رسانه‌ای ما در فلوجه با تروریسم می‌جنگیم و نه با اهالی شهر. در حال حاضر 20 هزار از عشایر اهل سنت عراق عضو الحشد‌الشعبی هستند.»
وی در مورد کیفیت حضور الحشد‌الشعبی در عملیات‌ آزادسازی فلوجه نیز توضیح داد: «اگر از ما برای ورود به شهر درخواست شود ما وارد شهر خواهیم شد، اما وظیفه ما حمایت از نیروهای امنیتی و ارتش عراق در اطراف شهر است و اگر احساس کنیم که ورود ما به درگیری شهر فلوجه نیاز است، از نیروهای امنیتی و ارتش پشتیبانی خواهیم کرد و صرفا به اطراف شهر اکتفا نخواهیم کرد.» خبرها از فلوجه حاکی است، شماری از تروریست‌های داعش که با لباس زنانه قصد فرار داشتند، به دام نیروهای دولتی افتادند.
از سوی دیگر، «جعفر الحسینی»، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله یکی از گروه‌های بسیج مردمی در پی آزادی منطقه «الکرمه» و منطقه «السجر» اعلام کرد،  همه خطوط کمک‌رسانی به تروریست‌ها در فلوجه  قطع شده و نفس داعش به شماره افتاده است. سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق با تاکید بر اینکه نیروهای بسیج مردمی هیچ راه فراری برای تروریست‌های داعش از فلوجه باقی نگذاشته‌اند، گفت: «با قطع راه‌های کمک‌رسانی به داعش شمارش معکوس برای حمله به داخل شهر آغاز شده است.» در همین حال دیروز، یگان واکنش سریع ارتش عراق مرکز ارتباطات و مخابراتی گروه تروریستی داعش در منطقه السجر در شمال شهر فلوجه را منهدم و چهار عامل انتحاری این گروه را کشت.
در همین حال، منابع عراقی اعلام کرده‌اند طی سه روز اول از عملیات آزادسازی فلوجه در الانبار، ۱۹ منطقه از اشغال داعش آزاد شده‌اند و در جریان این عملیات‌‌ها ده‌ها تروریست از جمله معاون «والی داعش» در این شهر به هلاکت رسیده‌اند. عملیات آزادسازی فلوجه از دوشنبه گذشته با مشارکت 22 هزار تن از نیروهای مشترک آغاز شده است. این شهر یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش در عراق محسوب می‌شود.
خبر دیگر اینکه، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق روز  پنج‌شنبه از تظاهر‌کنندگان عراقی خواست که به خاطر مشغول بودن نیروهای امنیتی در نبرد مهم علیه تروریست‌های داعش، تظاهرات روز جمعه خود را به تعویق بیاندازند. تظاهر‌کنندگان عراقی نیز اعلام کردند که تظاهرات خود را برای حمایت از نیروهای امنیتی و رزمندگان «الحشد‌الشعبی» تا اطلاع ثانوی به تاخیر انداخته‌اند.