kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
حیدر عبادی:

داعش در فلوجه فروپاشید /پیروزی نزدیک است

نخست وزیر عراق چند روز پس از آغاز عملیات بسیار مهم آزادسازی فلوجه با اعلام اینکه، داعش در این شهر از هم فروپاشیده، گفت: «نیروهای قهرمان ما به زودی پیروزی را در این شهر محقق خواهند کرد.»

سرویس خارجی-

ارتش و نیروهای مردمی عراق همچنان به پیشروی خود در شهر فلوجه (استان الانبار) ادامه می‌دهند. عملیات آزادسازی این شهر روز دوشنبه از 4 محور آغاز شده و روز سه‌شنبه شهر مهم الکرمه در شرق فلوجه آزاد شد.
 این عملیات همچنان با موفقیت پیش می‌رود. در این ارتباط نخست‌وزیر عراق نیز وعده «پیروزی نزدیک» در این عملیات را داده است. به گزارش تسنیم، «حیدر عبادی»  نخست‌وزیر عراق ضمن ابراز اطمینان نسبت به پیروزی قریب‌الوقوع علیه گروه تروریستی داعش در فلوجه تاکید کرده که «داعش در این شهرستان فروپاشیده است.»
وی طی سخنانی در نشست هیئت دولت عراق که روز سه‌شنبه برگزار شد، گفت: «دشمن در فلوجه فروپاشیده است و نیروهای قهرمان ما به زودی پیروزی را در این شهر محقق خواهند کرد.»  نخست وزیر عراق همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ جان غیرنظامیان در فلوجه اذعان داشته که «همه اقدامات لازم به منظور جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان در فلوجه  صورت گرفته و دولت به اوضاع انسانی توجه ویژه‌ای دارد و تا حد امکان هم باید از زیرساخت‌های فلوجه محافظت شود». به گفته نخست‌وزیر عراق «فلوجه طی چند روز آزاد خواهد شد و آزادی این شهرستان هدیه‌ای برای همه عراقی‌ها است.»
تحولات میدانی
از سوی دیگر، «کاظم جابری»  فرمانده عقیدتی نیروهای بسیج مردمی عراق در مورد آخرین وضعیت عملیات آزادسازی فلوجه گفت: «به لطف خداوند متعال پیشروی نیروهای ما در مناطق مختلف روان و عادی بوده و همچنان در حال انجام است و هدف نهایی آن آزادسازی شهر فلوجه است اما این امر در چندین مرحله صورت خواهد گرفت که اولین مرحله آن روز دوشنبه و به طور دقیقی انجام شد. نیروهای مستقر در اغلب محورهای نبرد به اهداف از پیش تعیین شده در این مرحله دست پیدا کردند.» وی در بخش دیگری از سخنان خود از فرار «گسترده» داعشی‌ها با استفاده از تاریکی شب خبر داد و گفت: «اغلب تروریست‌های داعشی با استفاده از تاریکی شب از مناطق عملیاتی گریخته‌اند، گمان می‌کنم که به امید خدا در روزهای آینده نیروهای داوطلب مردمی، ارتش و پلیس فدرال عراق خبر پاکسازی کامل شهر فلوجه را اعلام کنند.»
 این فرمانده عراقی به احتمال ورود نیروهای بسیج مردمی به داخل شهر فلوجه هم اشاره کرد و گفت: «بر اساس توافق‌های اولیه ماموریت پاکسازی مرکز شهر فلوجه و ورود به آن به نیروهای دیگر (ارتش و پلیس فدرال) سپرده شده است اما همان‌طور که می‌دانید در بسیاری از موارد تصمیم‌گیری‌های اولیه پس از آغاز عملیات و در جریان آن تغییر پیدا می‌کنند.
 تصمیم‌گیری‌ها در حین عملیات تابع داده‌های لحظه‌ای جنگ است و حوادث میدانی تعیین‌کننده هستند.» در همین حال فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای از انهدام یک زندان سری و انبار موشک داعش در فلوجه خبر داد.
پیام آیت‌الله سیستانی
از سوی دیگر، «آیت‌الله سید‌علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان عراق پیامی را برای نیروهای عراقی که در عملیات آزادسازی فلوجه شرکت می‌کنند، فرستاد و از آنها خواست به دستورات و سفارشات طی عملیات گوش دهند.
«عبدالمهدی الکربلائی»، نماینده «آیت‌الله سیستانی»، در خطاب به نیروهای عراقی گفت: «آیت‌الله سیستانی» در توصیه‌های خود به این نیروها ابتدا بر لزوم پایبندی به آداب مبارزه و جنگ تاکید کرده و گفته هر جنگی آداب کلی دارد که حتی در جنگ با غیرمسلمانان نیز باید به آن توجه شود. پیامبر اکرم‌(ص) نیز همواره قبل از آنکه اصحابش را به جنگ بفرستد از آنها می‌خواست آداب جنگ را رعایت کنند.»