kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
گزارش خبری کیهان از سفر اوباما به ویتنام

لغو تحریم‌های تسلیحاتی هانوی به نام ویتنام به کام آمریکا!

رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس مشترک با رئیس‌جمهور ویتنام از لغو تمام تحریم‌های تسلیحاتی ویتنام خبر داد تا بدین ترتیب پیامی به چین ارسال کرده باشد!


سرویس خارجی-

40 سال پیش آمریکا در جنگی طولانی و جهنمی بیش از 80 میلیون لیتر مواد سمی و آتش‌زا بر فراز جنگل‌ها و مزارع برنج ویتنام پاشید و بیش از یک میلیون تن بمب بر سر ویتنامی‌ها ریخت که بر اثر آن بیش از 3 میلیون ویتنامی کشته شدند و میلیون‌ها نفر نیز زخمی، معلول و از کارافتاده شدند. گزارش‌های جدیدی نیز منتشر شده که نشان می‌دهد که آمریکا در این جنگ 12 میلیون گالن ماده عامل نارنجی استفاده کرده که  این موضوع سبب از بین رفتن بافت‌های جنگلی منطقه و همچنین تولد هزاران کودکان معلول و ناقص‌الخلقه در ویتنام شده است. با این همه و با وجود چنین جنایاتی اما آمریکا از ویتنام شکست خورد.
حال بعد از 40 سال قدرت گرفتن چین در منطقه آسیا  و برهم خوردن موازنه استراتژیک به نفع پکن در این منطقه اوباما را مجبور کرده که همه دشمنی‌های گذشته را به ظاهر هم که شده کنار گذاشته و راهی ویتنام شود. اوباما سومین رئیس‌جمهور آمریکا است که از سال 2000 میلادی که بیل کلینتون به ویتنام سفر کرد، به این کشور آسیایی سفر می‌کند. به گفته کارشناسان تلاش برای مهار قدرت چین و ایجاد یک توازن منطقه‌ای بر ضد پکن در منطقه آسیا و اقیانوسیه مهم‌ترین دلیل این سفر اعلام شده است و لغو تحریم تسلیحاتی ویتنام نیز با هدف تقویت این کشور مقابل چین است و از روی دلسوزی و دوستی صورت نمی‌گیرد.
اوباما در این سفر و  در کنفرانس خبری  مشترک با رئیس‌جمهور ویتنام از مهم‌ترین تصمیم خود در این سفر  رسما  پرده برداشت و لغو ممنوعیت(تحریم) ارسال تسلیحات نظامی آمریکا به ویتنام را اعلام کرد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آمریکا ممنوعیت فروش تجهیزات نظامی به ویتنام را که برای حدود ۵۰ سال وجود داشت، برمی‌دارد» مقامات دو کشور همچنین توافقی را به امضا رساندند که بر اساس آن 100 فروند هواپیمای بوئینگ به ویتنام فروخته می‌شود.
اوباما پیش از این گفته بود که لغو کامل تحریم‌های مربوط به فروش سلاح به ویتنام بستگی به پایبندی این کشور به تعهدات خود در خصوص حقوق بشر دارد. اما ظاهرا تهدید چین و گسترش نفوذ  جهانی پکن آنقدر جدی است که اوباما چشم خود را بر  روی «نقض حقوق بشر» بسته است! لغو تحریم‌های تسلیحاتی ویتنام از سوی آمریکا از یک‌سو و گسترش روابط نظامی آمریکا با همسایگان چین، از جمله کره، فلیپین و هند، خشم پکن را برانگیخته است به خصوص آنکه اختلاف‌ها در دریای چین جنوبی نیز  افزایش یافته است.