kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳

۱۴۵ کشته حاصل 7 انفجار پی‌درپی نزدیک پایگاه نظامی روسیه در طرطوس

تروریست‌های تکفیری با انفجار هفت بمب در دو شهر استان شمالی «لاذقیه» سوریه، بیش از ۱۴۵ غیرنظامی را کشتند و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کردند.



به گزارش خبرگزاری‌ها، تروریست‌ها دیروز در خیابان‌ها و مناطق مسکونی دو شهر «جبله» و «طرطوس» در استان لاذقیه، با انفجار هفت بمب، غیرنظامیان را هدف قرار دادند. آمارهای اولیه از کشته شدن دست کم ۱۴۵ نفر و جراحت ده‌ها تن دیگر حکایت می‌کنند. بیشتر قربانیان و زخمی‌های این انفجارهای تروریستی، دانش‌آموزان و دانشجویانی هستند که در حال رفتن و حضور در جلسه امتحان بودند. یکی از دو پایگاه نظامی روسیه در مجاورت شهر «طرطوس» استان لاذقیه قرار دارد.
گروه تروریستی «احرارالشام» مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت. احرارالشام جزو گروه‌هایی است که آمریکا و عربستان آن را تروریست نمی‌دانند! براساس افشاگری‌هایی که اخیرا پایگاه خبری «مک کارتی» انجام داد، «لبیب النحاس» مسئول روابط خارجی گروه «احرار‌الشام» روزهای پایانی ماه دسامبر گذشته (اوایل دی‌ماه) در واشنگتن به سر می‌برد! پایگاه خبری مذکور پس از اعلام این خبر، احتمال وجود ارتباط میان مقامات واشنگتن و احرار‌الشام را مطرح کرد. پیش از این، همان طور که اشاره شد، آمریکا با درخواست روسیه برای گنجاندن نام دو گروه «احرار‌الشام» و «جیش‌الاسلام» در فهرست گروه‌های تروریستی، مخالفت کرده بود. یک روزنامه آمریکایی به نام «مچ کلاچی» نیز با انتشار خبر فوق، اعلام کرد النحاس با گذرنامه یک کشور اروپایی، به آمریکا سفر کرده است. مچ کلاچی نام این کشور اروپایی را ذکر نکرده است.
شیطنت آمریکا در «رقه»
در حالی که  نیروهای ارتش سوریه و مقاومت خود را برای انجام عملیات آزادسازی شهر «رقه» پایتخت داعش در سوریه آماده می‌کنند، آمریکا نیز بر تحرکات خود در استان حسکه سوریه افزوده است و قصد دارد که رقه را به وسیله نیروهای خود و کردهای سوری اشغال کند.
خبرگزاری فارس به نقل از «المیادین» با انتشار خبر فوق، افزود: طبق نقشه آمریکا، حدود 500 نظامی آمریکایی به همراهی 12 هزار شبه نظامی کرد سوریه و شمار دیگری از شبه نظامیان عرب که از آمریکا دستور می‌گیرند، عملیات خود را از سه محور «سلوک»، «عین عیسی» و حومه «عین‌العرب» آغاز می‌کنند.
اخیرا نیز پایگاه خبری «تیار» لبنان گزارش داده بود، شماری از افسران اطلاعاتی آمریکا و فرانسه و یک فرمانده ارشد گروه‌های تروریستی تحت حمایت عربستان، در استان حلب سوریه در دام رزمندگان حزب‌الله لبنان گرفتار و احتمالا به لبنان انتقال داده شده‌اند. جالب است که آمریکا بدون دعوت و اجازه دولت دمشق، تلاش می‌کند در عملیات رقه نقش اصلی را ایفا کند. در صورتی که واشنگتن بتواند نقش خود را در ارتباط با رقه عملی کند، احتمالا زمینه‌های جدیدی را پس از داعش در سوریه ترتیب خواهد داد تا ارتش، مقاومت و دولت دمشق نتوانند به عنوان نیروی پیروز و مسلط بر تمام خاک سوریه ظاهر شوند و یک توازن قدرت جدیدی میان دمشق و شمال شرق با مرکزیت استان کردنشین حسکه ایجاد شود.طی ماه‌های گذشته مهندسان آمریکایی سرگرم احداث دو پایگاه و فرودگاه در استان حسکه بوده‌اند.