kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
بعد از ظهر دیروز

عملیات بزرگ آزادسازی فلوجه از 4 محور آغاز شد

نیروهای مسلح عراق متشکل از بسیج مردمی، ارتش و عشایر، عملیات آزادسازی شهر «فلوجه» در استان «الانبار»را از چهار محور آغاز کردند.


عصر دیروز عملیات آزادسازی فلوجه از چهار محور آغاز شد؛ اولین واحدی که نتوانست وارد شهر فلوجه شود، در محور شرقی بود و پیشقراولان توانستند در این محور چند ساختمان دولتی را از لوث تروریست‌های «داعش» پاکسازی بکنند. پیش از این ارتش عراق از شهروندان فلوجه خواسته بود از فلوجه خارج شوند و یا حتی‌الامکان، از مراکز تجمع عناصر داعش فاصله بگیرند.
علاوه بر هزاران نیروی بسیج مردمی و عشایر، حدود 20 هزار نیروی ارتش هم در این عملیات بزرگ که از چهار محور آغاز شده، حضور دارند.
تاکنون آمریکا و برخی از جریان‌های عراقی با حضور نیروهای بسیج مردمی در عملیات فلوجه مخالفت می‌کردند. اما حضور این نیروها در ترکیب عملیات، هم پیروزی بر داعش را تسریع می‌کند و هم از شمار احتمالی تلفات غیرنظامیان خواهد کاست.
روحیه افراد شرکت‌‌کننده در عملیات بسیار بالا  گزارش شده است.
شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل «مقاومت اسلامی نُجبا» (بسیج مردمی) قبل از عملیات اعلام کرد: ما با ملت مقاوم عراق پیمان می‌بندیم که انتقام خون شهدا را از تروریست‌های داعش بگیریم و به یاری خداوند، پیروزی قطعی در راه است. عناصر داعش طی هفته‌های اخیر صدها بیگناه را در «بغداد» و استان «المثنی» به خاک و خون کشیده‌اند.
طی روزهای اخیر و قبل از آغاز عملیات آزادسازی فلوجه بسیج مردمی معبرهای امنی را برای خروج غیرنظامیان از فلوجه مشخص کرده بودند. دولت بغداد و ارتش عراق هم بارها از ساکنان فلوجه خواسته‌اند که این شهر را ترک کنند.
علاوه بر این، بسیج مردمی عراق پیش از عملیات توانست، حدود 100 زن و کودک را در فلوجه از محاصره داعش خارج و به مناطق امن منتقل کند.
انفجار تروریستی
تروریست‌های داعش ظهر شنبه در منطقه شیعه‌نشین شهر «الدجیل» واقع در استان «صلاح‌الدین» بمب منفجر کردند. در این انفجار که به شیوه انتحاری صورت گرفت، 10 تن شهید و 15 نفر دیگر زخمی شدند. به گفته منابع خبری، با توجه به شدت انفجار، احتمال افزایش تلفات وجود دارد.
شهر الدجیل سال گذشته از چنگال داعش آزاد شد.
نیروهای بسیج مردمی نیز طی عملیات جداگانه‌ای در استان صلاح‌الدین، 29 تروریست، از جمله 11 فرد انتحاری وابسته به داعش را در این استان به هلاکت رساندند.
مراسم نیمه شعبان
دیروز به مناسبت تولد امام زمان(ع)، شهر کربلا حال و هوای دیگری داشت و میلیون‌ها نفر از مناطق مختلف عراق خود را به این شهر رساندند و در جوار حرم امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا، این روز را گرامی داشتند.
خوشبختانه با حضور بیش از 30 هزار نیروی امنیتی در کربلا و مسیرهای منتهی به این شهر مقدس، تروریست‌های تکفیری نتوانستند دست به هیچ اقدامی علیه زائران بزنند.
سال گذشته شمار زائران کربلا در نیمه شعبان به چهار میلیون نفر رسیده بود. در ارتباط با تعداد زائران دیروز کربلا، آماری گزارش نشد.
سایر رویدادها
*‌ رئیس‌جمهور عراق از تظاهرکنندگان در بغداد خواست به قانون پایبند باشند. هزاران نفر جمعه گذشته تلاش می‌کردند که به منطقه سبز بغداد وارد شوند که با مقاومت نیروهای پلیس، نتوانستند به این منطقه بروند.
* دولت منطقه خودمختار کردستان اعلام کرد که در راستای حفظ ثبات در این کشور، از نخست‌وزیر عراق حمایت می‌کند.
* هادی عامری رئیس‌ سازمان «بدر» عراق گفت: اکنون نبرد حقیقی در عراق، نبرد با تروریسم است، اما برخی تلاش می‌‌کنند ما را به نبردهای جانبی بکشند.