kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۵۴۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
با مقاومت انصارالله

هیئت ریاض دست از پا درازتر به مذاکرات کویت بازگشت

هیئت ریاض پس از 5 روز تعلیق مذاکرات کویت، پس از مشاهده مقاومت انصارالله و با درخواست‌های قطر مجبور به بازگشت به میز مذاکرات شد.


هیئت دولت مستعفی یمن سه شنبه هفته گذشته، با ادعای اینکه «هیئت انصار الله در انجام مذاکرات صلح کارشکنی می‌کنند»، از شرکت در جلسات مذاکره کنار کشیده بود، اما سرانجام پس از ۵ روز وزیر خارجه دولت مستعفی و فراری یمن از بازگشت هیئت وابسته به ریاض به میز مذاکرات با «هیئت ملی یمن» در کویت خبر داد. به گزارش تسنیم، «عبدالملک المخلافی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن و رئیس هیئت وابسته به ریاض در مذاکرات صلح یمن در کویت، عصر شنبه از بازگشت این هیئت به میز مذاکرات خبر داد.  برخی منابع یمنی اعلام کردند، بازگشت هیئت ریاض به مذاکرات پس از آن انجام شد که عصر شنبه، نشستی سه‌جانبه در دوحه میان «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور دولت مستعفی و فراری یمن و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برگزار شد. «بان کی‌ مون» در این نشست از میانجیگری قطر قدردانی کرد و از طرف‌های یمنی در مذاکرات کویت خواست تا حکمت و عقل خود را به کار گرفته و انعطاف‌پذیری بیشتری برای رسیدن به توافق صلح از خود نشان دهند.
 این در حالی است که «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش «انصارالله»، روز شنبه طی کنفرانسی خبری در کویت تاکید کرد: «ما به کویت آمده‌ایم تا یک گفت‌وگوی سیاسی را انجام دهیم نه اینکه زیر بار حرف‌های زور دیگران برویم.» وی با اشاره به اینکه هیئت ملی یمن منتظر است تا طرف مقابل به میز گفت‌وگوها برگردد، تاکید کرد، اگر طرف مقابل خواستار یک گفت‌وگوی واقعی باشد ما آمادگی انجام این گفت‌وگو را داریم ولی اگر بخواهد گفت‌وگو را به شکست بکشاند ما هیچ گاه قبول نخواهیم کرد.
جنایت جدید سعودی‌ها
از سوی دیگر، منابع خبری اعلام کردند، فیلمی درباره جزئیات حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی به دو مراسم عروسی در مناطق روستایی استان‌های «ذمار» و «تعز» به دست آورده‌اند را منتشر کرد. به گزارش العالم، در یکی از این حملات، اصابت موشک به مراسم عروسی در منطقه «سنبان» استان ذمار به شهادت 40 غیرنظامی شامل 15 کودک و 14 زن و زخمی شدن 42 نفر که 14 نفر از آنان زن و 13 نفر کودک بودند، منجر شد. استان تعز نیز شاهد شهادت 26 غیرنظامی شامل 13 کودک و 12 زن یمنی در جریان اصابت دو بمب به مراسم عروسی بود. خبر دیگر اینکه جبهه آزادی‌بخش یمن جنوبی، روز شنبه با برگزاری یک نشست خبری در صنعا از آمادگی کامل خود برای آزادسازی جنوب یمن از چنگال اشغالگران آمریکایی خبر داد. این جبهه همچنین از کمک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نابودی متجاوزان و آزادسازی یمن استقبال کرد.