kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
با دستور پوتین صورت می‌گیرد

احیای پایگاه نظامی دوران شوروی در کریمه برای مقابله با آمریکا

روسیه یک هفته پس از اعلام استقرار تجهیزات سپر موشکی آمریکا در رومانی، برنامه بازسازی یک پایگاه راداری موشکی راهبردی دوران شوروی سابق در کریمه را رسما کلید زد.


آمریکا هفته گذشته با نادیده انگاشتن هشدارهای مکرر مسکو، استقرار یک مرحله اصلی از اجزای سامانه موشکی خود را در پایگاه نظامی «دوسلو» در رومانی (برجای مانده از دوران شوروی سابق) اعلام کرد که موجب واکنش فوری و منفی روسیه شد.حال از روسیه خبر رسیده که پوتین در واکنش به این اقدام ناتو، تصمیم گرفته پایگاه راداری خود در کریمه را که آن هم برجای مانده از دوران شوروی سابق است، احیا کند.
پایگاه خبری روزنامه ایزوستیا به نقل از یک مقام صنایع نظامی روسیه نوشته: «ایستگاه ردیابی موشکی دنیپر پس از بازسازی می‌تواند موشک‌های مافوق صوت، بالدار و بالستیکی پرتاب شده از دریای مدیترانه را ردیابی کند تا برای عملیات ردگیری استفاده شود. همچنین این پایگاه موشکی توان ردیابی موشکی روسیه را در منطقه جنوب غرب این کشور افزایش می‌دهد.» مقام صنایع دفاعی روسیه که نام وی اعلام نشده، افزوده است: «موشک تام هاوک آمریکایی که از دریای مدیترانه پرتاب شود، برای رسیدن به مسکو 120دقیقه زمان لازم دارد که این فرصت برای ردیابی و رهگیری توسط یگان ضد موشکی روسیه کافی است.»
کریمه پس از فروپاشی شوروی جزو خاک اوکراین شد و ایستگاه دنیپر نیز از 10 سال پیش به صورت متروکه درآمد. کریمه مارس 2014 بر اساس نتایج برگزاری یک همه‌پرسی مجددا به خاک روسیه پیوست. پوتین چند روز پیش گفته بود، طرح سپر موشکی آمریکا را خنثی می‌کند.