kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
نگاه اقتصادی غرب به تراژدی پناهجویان

گاردین: آوارگان 2 برابر آنچه هزینه‌شان شده بازخواهند گرداند!

نتایج یک تحقیق جدید که روزنامه انگلیسی گاردین آن را منتشر کرده نشان می‌دهد برخلاف آنچه درباره فشار پناهجویان بر اقتصاد کشورهای اروپایی گفته می‌شود، حضور پناهجویان در اروپا باعث رونق اقتصادی آنها می‌شود.



طی ماه‌های گذشته بسیاری از کارشناسان و رهبران اتحادیه اروپا با اشاره به هجوم ده‌ها هزار پناهجو به قاره سبز نسبت به فروپاشی اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند. کشورهای اروپایی طی این مدت نشست‌های متعددی برای حل و فصل این بحران برگزار کردند اما هیچ کدام به نتیجه‌ای نرسیده است. در این میان گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه، هزینه بالای پذیرش پناهجویان عامل اصلی مخالفت‌ها با پذیرش آنهاست. اما اکنون خبر رسیده، این پناهجویان، نه تنها برای اروپا مضر نیستند بلکه برای آنها سودآور نیز هستند!
در همین راستا روزنامه گاردین دیروز (چهارشنبه) در گزارشی به قلم «پاتریک کینگ اسلو» نوشت: تحقیقات جامع در مورد تاثیر پناهجویان بر کشورهای میزبان حاکی از آن است پناهجویانی که سال گذشته وارد اروپا شدند، تقریبا دو برابر هزینه‌های صرف شده برای آنها را در پنج سال آتی پرداخت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، «فیلیپ لگارین» مشاور اقتصادی سابق رئیس کمیسیون اروپا نیز در این زمینه گفته: «پناهجویان فرصت‌های شغلی بیشتری را ایجاد خواهند کرد، تقاضای خدمات و تولید را افزایش خواهند داد و خلأ ناشی از کمبود نیروی کار را پر خواهند کرد و دستمزدهای آنها به تامین صندوق‌های بازنشستگی و منابع مالی دولتی کمک خواهد کرد.»
این مشاور اقتصادی خاطرنشان کرد: «هر چند حضور تعداد انبوه پناهجویان، بدهی‌های عمومی را به میزان تقریبا 69 میلیارد یورو در فاصله سال‌های 2015 تا 2020 افزایش خواهد داد، اما این پناهجویان در همان دوره زمانی به رشد 126/6 میلیارد یورویی تولید ناخالص داخلی کمک خواهند کرد.»
بر اساس این گزارش در بلندمدت پناهجویان به درآمدهای مالیاتی و ایجاد فرصت‌های شغلی کمک خواهند کرد. پناهجویانی که فرصت‌های شغلی را می‌گیرند، فرصت شغلی جدیدی ایجاد می‌کنند. وقتی آنها دستمزدهای خود را خرج می‌کنند تقاضا را برای افراد دیگری که تولیدکننده کالا و ارائه‌دهنده خدمات هستند، افزایش می‌دهند.
گفتنی است اروپایی‌ها پیش از این نیز با ربودن 10 هزار کودک فقط در آلمان، پول کلانی به جیب زدند. گفته شده این کودکان به دست باندهای فساد و قاچاق اعضای بدن افتاده‌اند!