kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴

مذاکرات کویت با کارشکنی سعودی‌ها متوقف شد

هیئت ریاض با بهانه‌های واهی و ادعای اینکه جنبش انصارالله به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پایبند نیست! خود را ازمذاکرات صلح یمن در کویت کنار کشید.


به گزارش تسنیم، هیئت دولت مستعفی یمن موسوم به «هیئت ریاض» سه‌شنبه خود را از مذاکرات صلح یمن در کویت کنار کشید. «عبدالمالک المخلافی» معاون نخست‌وزیر و وزیرخارجه دولت فراری یمن، در توجیه این اقدام هیئت خود، گفته «جنبش انصارالله و نیروهای همپیمان آن به قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل پایبند نیستند!»
المخلافی در ادامه ادعاهای خود گفته که «کمیته انقلابی یمن نهادهای دولتی راتخریب کرده و مسئول اوضاع فاجعه‌بار یمن است.»
این مقام فراری یمن به یورش هوایی وحشیانه 14 ماهه عربستان که طی آن، بسیاری از زیرساخت‌ها نابود و شمار زیادی از مردم یمن کشته یا مجروح شده‌اند، اشاره‌ای نکرده است. ضمن اینکه ائتلاف سعودی که حامی هیئت ریاض است، از بدو آغاز آتش‌بس سازمان ملل، اقدام به نقض آن کرده است.
مذاکرات طرف‌های درگیر در یمن از 19 فروردین در کویت آغاز شده است و با کارشکنی هیئت ریاض (که با دستور آل سعود صورت گرفته) فعلا معلق شده است.
سعودی‌ها از شش فروردین 1394 حملات هوایی گسترده‌ای را علیه مردم مظلوم یمن آغاز کرده‌اند. برخی از کشورهای مرتجع عرب هم عربستان را در این حمله کمک می‌کنند.
واکنش یمن
اما، اظهارات المخلافی از جانب «هیئت ملی یمن» بدون جوانب نماند؛ «محمد عبدالسلام» سخنگوی این هیئت گفت: «دولت هادی (عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن) از قطعنامه 2216 سازمان ملل سوءاستفاده می‌کند و ما خواستار توافق سیاسی بین گروه‌های یمنی هستیم.» وی افزود: «حل (بحران یمن) جز از طریق توافق سیاسی درباره ریاست جمهوری و دولت امکانپذیر نیست. ما با تشکیل کمیته نظامی که یکی از اعضای آن، (کشور) متجاوز است، مخالف هستیم.»
المخلافی پس از ترک مذاکرات یمن در کویت، برای بازگشت هیئت ریاض به مذاکرات شش شرط را اعلام کرده و گفته بود که انصارالله باید این شرط‌ها را اجرا کند. پذیرش قطعنامه 2216 شورای امنیت، پذیرش طرح شورای همکاری خلیج‌فارس و پذیرش مشروعیت منصور هادی به عنوان رئیس جمهور از جمله شرط‌هایی است که هیئت ریاض پیش‌پای انصارالله گذاشته است. برخی از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس عربستان را در حملات هوایی و زمینی به یمن همراهی می‌کنند.
سخنگوی هیئت ملی یمن این را هم گفت که عربستان مسئول اول و آخر همه حوادثی است که در یمن رخ می‌دهد.
«حمید رزق» عضو دیگر هیئت ملی یمن نیز گفت: «هیئت ریاض به دلیل ورشکستگی سیاسی و از دست دادن تمام برگه‌هایش در حال فرار رو به جلو است.» به گفته رزق، «هیئت ریاض هیچ اراده‌ای برای تحقق صلح ندارد.»
در همین حال، «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، گفت که روند صلح یمن با چالش‌های زیادی مواجه شده است. وی خواستار حل اختلافات بر سر میز مذاکره شد.