kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۲۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
رویترز:

شکست اوباما از بشار اسد اروپا را نسبت به آمریکا سرخورده کرده است

یک خبرگزاری انگلیسی گزارش داده، باقی ماندن «بشار اسد» در قدرت، کشورهای اروپایی را از طرح آمریکا در سوریه سرخورده کرده است.


رویترز طی تحلیلی، اعلام کرده که کشورهای اروپایی از شکست طرح آمریکا در عزل رئیس‌جمهوری سوریه سرخورده شده‌اند. رویترز در تحلیل خود به شکست تروریست‌های فعال در سوریه مقابل نیروهای دولتی اشاره نکرده و به جای آن، نقش روسیه را در تحولات سوریه برجسته کرد و افزوده: «آمریکا نتوانست روسیه را در مورد برکناری بشار اسد از قدرت متقاعد کند.» برخی از دیپلمات‌ها و تحلیلگران مورد استناد رویترز هم گفته‌اند که ممکن است آمریکا در ارزیابی میزان میل روسیه به حفظ بشار اسد در قدرت، دچار اشتباه شده باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این رسانه انگلیسی در ادامه به نقل از «یک دیپلمات ارشد سازمان ملل»، که نام وی را ذکر نکرده می‌افزاید: اروپایی‌ها به پیشبرد طرح آمریکا در سوریه که مبتنی بر همکاری روسیه و آمریکاست، با دیده شک و تردید می‌نگرند.» «فیلیپ گوردون» دستیار اسبق «باراک اوباما» در ارتباط با روسیه گفت که مقامات این کشور به صراحت گفته‌اند مخالف کناره‌گیری بشار اسد از پست ریاست جمهوری هستند.
بر اساس تحلیل رویترز، همکاری واشنگتن و مسکو، به برقراری آتش‌بس در سوریه منجر شد، اما اختلاف آنها بر سر بشار اسد، گفت‌وگوها درباره بحران سوریه را به بن‌بست کشانده است.کارشناسان بحران سوریه را یک «بحران وارداتی» با هدف برکناری بشار اسد از قدرت می‌دانند. هرچند از عمر این توطئه پنج سال می‌گذرد، ولی آمریکا موفق نشد بشار اسد را براندازد.
از سال 2011 تا سال 2014 آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور مثل اردن، عربستان، قطر و ترکیه از همه گروه‌های تروریستی حمایت همه‌جانبه می‌کردند، اما از آن زمان به بعد به خاطر ترس از افکار عمومی، حمایت از داعش شکل مخفیانه به خود گرفت.در حال حاضر و پس از برقراری آتش‌بس در سوریه، ترکیه سلاح‌های سنگین و پیشرفته را از خاک خود برای تروریست‌ها ترانزیت می‌کند. این حمایت‌ها طی هفته‌های آتی ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. در این رابطه «ریاض حجاب» رئیس کمیته عالی مخالفان سوریه، دیروز در گفت‌وگوهای ژنو اعلام کرد: «مخالفان (بخوانید تروریست‌ها) به زودی تحت نظارت بین‌المللی، سلاح‌های پیشرفته دریافت خواهند کرد.»به گفته ریاض حجاب که وابسته به آل سعود است، کشورهای غربی و (دیگر) حامیان «مخالفان سوریه»، از تجهیز «گروه‌های مخالف» به سلاح‌ها و حمایت لجستیکی از آنها استقبال کرده‌اند.
شبکه خبری لبنانی «المنار» نیز اعلام کرده، عربستان، قطر و امارات موشک‌های پیشرفته از غرب خریده و آنها را در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند. تروریست‌ها نیز از این موشک‌ها از جمله موشک ضد تانک «میلان» در شهرک «خان طومان» و دیگر مناطق شمال سوریه استفاده کردند.