kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۲۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰

پای آژانس امنیت ملی آمریکا هم‌ به شکنجه زندانیان گوانتانامو باز شد

اسناد جدیداً افشاشده از سوی «ادوارد اسنودن»، پیمانکار اسبق سازمان «سیا» نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا هم سیا را در شکنجه زندانیان گوانتانامو و عراق همراهی کرده است.



بازداشتگاه گوانتانامو نام زندانی است در خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی جزیره کوبا که در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد. این پایگاه طبق قرارداد بین آمریکا و کوبا، از سال ۱۹۰۳ در اجاره نیروی دریایی آمریکا بوده و اگرچه پس از انقلاب کوبا در دهه ۱۹۵۰، دولت آن کشور خواستار لغو این اجاره نامه شد، اما آمریکا با این درخواست موافقت نکرده است. در پی حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ دولت آمریکا اعلام کرد بازداشتگاهی را در این پایگاه ایجاد کرد تا کسانی را که در ارتباط با اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بازداشت می‌شوند، در این محل زندانی کند.رفتار غیرانسانی و وحشیانه  با زندانیان در گوانتانامو اما انتقادات زیادی را متوجه آمریکا و سیا کرد و برغم اعتراضات گسترده و همچنین قول اوباما مبنی بر بسته شدن گوانتانامو، این زندان هنوز باز است و حدود 80 نفر بدون محاکمه در آن در  اسارت به سر می برند. حال اما ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سیا اسناد جدیدی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا نیز سیا را در شکنجه زندانیان گوانتانامو همراهی کرده است.
اسناد جدیدی که اسنودن فاش کرده نشان می‌دهد، «این آژانس در پایگاه‌های نظامی که زندانیان نگهداری و شکنجه می‌شده‌اند، نیرو استخدام کرده و با هماهنگی بازجویان، از زندانیان اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده است. اسناد داخلی «آژانس امنیت ملی آمریکا» نشان می‌دهد پرسنل این سازمان در زمانی که زندانیان در «گوانتانامو» تحت شکنجه‌های بی‌رحمانه قرار گرفته‌اند، در این زندان مستقر بوده‌اند.»
مطابق این گزارش، سازمان «مدیریت اطلاعات سیگنال»  (سازمانی متشکل از نیروهای ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی آمریکا و با مأموریت نظارت بر ارتباطات نظامی سایر کشورها) در یک تبلیغ درون‌سازمانی از نیروهایش خواسته بود به بازجویی‌ها در زندان گوانتانامو ملحق شوند.