kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴

تأثیر مثبت معدل برای کنکور سراسری سال 95

سرانجام تکلیف تاثیر معدل داوطلبین کنکور سراسری سال 95 مشخص شد.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی اخیر خود، طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، بند (الف) ماده یک قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 10 شهریورماه 1392 به شرح ذیل اصلاح می‌شود:
الف- سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس دوره متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.
ب- اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات سراسری، نهایی و استاندارد) آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش
طبق تبصره این ماده، این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست.
وکلای ملت همچنین در جریان بررسی این طرح، با پیشنهاد قاسم جعفری نماینده بجنورد برای الحاق به این طرح موافقت کردند.
طبق مصوبه مجلس در بند الحاقی، تأثیر معدل برای سال 95 مثبت است و برای سال‌های بعد توسط کارشناسان بررسی می‌شود.
نمایندگان با 143 رأی موافق، 45 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 230 نماینده حاضر در صحن علنی، اصل ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند.
براساس این گزارش، روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به رای مثبت مجلس شورای اسلامی به طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، جزئیات این طرح را تشریح کرد. روشن در گفت‌وگویی گفت: صبح امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، بند الف ماده یک و بند ت ماده ۳ طرح اصلاح قانون و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در مجلس شورای اسلامی رای مثبت آورد.
وی افزود: در بند الف ماده ۱، منظور از سابقه تحصیلی نمراتی از دروس دوره سه ساله آخر متوسطه است که مطابق اصول سنجش اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش بصورت سراسری و نهایی و استاندارد برگزار شده باشد.
روشن گفت: بند ت ماده ۳ نیز شامل «اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تاثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات نهایی دوره سه ساله آخر متوسطه) آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش» می‌شود.
معاون وزیر علوم افزود: براساس بند الحاقی که به پیشنهاد یکی از نمایندگان مطرح شد، برای کنکور سال جاری نیز تعیین تکلیف بدین شکل صورت گرفت که برای سال 1395، سوابق تحصیلی با تاثیر مثبت اعمال شود و سایر موارد با بررسی کارشناسی برای سال‌های بعد عمل شود.
وی گفت: خوشبختانه با تصویب این ماده الحاقی و اصلاح قانون، تعیین تکلیف داوطلبان آزمون سراسری 95 به وسیله مجلس انجام شد، امیدواریم بعد از تایید آن توسط شورای نگهبان و ابلاغ آن، ما داوطلبان آزمون سراسری را از اضطراب و دوگانگی خارج کنیم.
در مقدمه توجیهی این طرح نیز آمده است: در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور مصوب دهم، مهر ۹۲ مقرر شده بود سوابق تحصیلی دانش‌آموزان که بصورت نهایی و استاندارد باشد، در ورودی کنکور تاثیر داشته باشد
ماجرای تاثیر معدل دوره دبیرستان از سه سال پیش شروع، و با شکایت یک دختر دانش‌آموز به دیوان عدالت به یکی از چالش های نظام آموزشی بدل شد. ماجرا از این قرار است که،  از سال 86 که قانون حذف کنکور به تصویب مجلس رسید، تاثیر سوابق تحصیلی به صورت تاثیر مثبت در نظر گرفته می‌شد، به این شکل که سازمان سنجش دو نمره برای هر داوطلب محاسبه می‌کرد، یکی با تاثیر سوابق تحصیلی و دیگری بدون تاثیر سوابق تحصیلی، و بدین ترتیب هر کدام از این دو نمره که باعث بهبود رتبه داوطلب می‌شد برای او منظور می‌گردید تا هیچ کس متضرر نگردد.
اما از سال 92 و به اسرار چند تن از نمایندگان کمیسیون آموزش، تاثیر سوابق تحصیلی به «تاثیر قطعی» تبدیل شد. در تاثیر قطعی، برخلاف تاثیر مثبت، حتی اگر داوطلبی متضرر شود، باز هم سوابق تحصیلی برای وی منظور می‌گردد و دقیقا همین نکته است که اعتراض اکثر دانش‌آموزان را در پی داشته است.
مصوبه اخیر مجلس در حالی انجام شد که کمتر از دو ماه به کنکور سراسری سال 95 باقی مانده است، و این مسئله باعث مشکلات زیادی برای این داوطلبین شده بود.
منبع: mehrnews.com