kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
نیویورک تایمز گزارش داد

8 سال جنگ میراث 8 سال ریاست‌جمهوری اوباما

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»در گزارشی نوشته میراثی که از دو دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» برجای مانده است، دو دوره کامل جنگ است.


«باراک اوباما»  رئیس‌جمهور آمریکا هفت سال پیش با وعده پایان دادن به جنگ‌‌های «جرج بوش»، به‌عنوان رئیس‌جمهور وارد کاخ سفید شد. هم‌اکنون که حدود 8 ماه تا پایان دو دوره ریاست‌جمهوری او باقی مانده است، یک میراث غیرمنتظره برجای گذاشته است. او هم‌اکنون بیش از جرج بوش یا هر رئیس‌جمهور دیگر آمریکا در جنگ بوده است.  این در حالی است که تصور عمومی بر این بود  که اوباما در دوره 8 ساله ریاست جمهوری خود جنگی را شروع نکرده است. روزنامه نیویورک تایمز   با انتشار این چند خط نتیجه گرفت: میراث 8 ساله ریاست جمهوری اوباما را باید سراسر جنگ نامید.
 به گزارش فارس نیویورک تایمز در ادامه نوشته «اگر آمریکا همچنان تا پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما در نبرد افغانستان، عراق و سوریه باقی بماند، اوباما در واقع یک میراث غیرمحتمل را برجای می‌گذارد و تنها رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا می‌شود که دو دوره کامل ریاست‌جمهوری خود را در جنگ گذرانده است.»
طبق این گزارش، اوباما که در سال 2009، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد و سالهای ریاست‌جمهوری خود را با شعار تلاش برای تحقق وعده پایان دادن به جنگ گذراند، بیش از «فرانکلین روزولت»، «لیندون جانسون»، «ریچارد نیکسون» و «آبراهام لینکلن» رؤسای جمهور اسبق آمریکا در جنگ بوده است.
نزدیک‌ترین مشاوران اوباما می‌گویند که او به شدت بر عملیات‌های مخفیانه محدود و حملات پهپادی تکیه دارد زیرا از خطرات ناشی از بروز جنگ آشکار آگاه است و مدت‌هاست که اعتقاد چندانی به مداخله نظامی آمریکا ندارد.
در ادامه گزارش این روزنامه آمریکایی آمده: «اوباما در 21 اکتبر 2011 اعلام کرد آخرین سرباز آمریکایی که نقش رزمی در عراق داشت، تا پایان آن سال عراق را ترک می‌کند و جنگ 8 ساله عراق پایان می‌یابد.کمتر از سه سال از آن زمان، اوباما به مخاطبان تلویزیون ملی آمریکا  گفت که 475 مستشار نظامی آمریکا به عراق بازمی‌گردند که به مبارزه علیه «داعش» کمک کنند. تا ماه گذشته، بیش از 5 هزار نظامی آمریکایی در عراق بودند.»!