kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷
پس از 54 سال فاش شد

ماندلا را سیا لو داد /آفریقای جنوبی دستگیر کرد(پرونده)

پس از 5 دهه سکوت، مامور وقت سیا فاش کرد آمریکا با لو دادن محل «نلسون ماندلا»، زمینه دستگیری وی به دست رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را فراهم کرد.


اعتراف یکی از مامورین سازمان سیا نشان می‌دهد که آمریکا با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی در دستگیری قهرمان ملی این کشور همکاری نزدیکی داشته است. «نلسون ماندلا» سال 1962 در مسیر «دوربن» به «ژوهانسبورگ» بازداشت شد. از آن زمان تاکنون شایعات بسیاری وجود داشت مبنی بر اینکه چگونه پلیس آفریقای جنوبی وی را یافته است. به گزارش ایسنا، «دونالد ریکارد» عامل وقت سیا اعلام کرده که وی «ماندلا» را لو داده و اطلاعات وی را در اختیار مقام‌های آفریقای جنوبی گذاشته است. به گفته «ریکارد»، «ماندلا» یک کمونیست قسم‌خورده بوده و باید متوقف می‌شد. چند هفته پس از آنکه «ریکارد» در ماه مارس(اسفند) این اطلاعات را به یک فیلمساز داد، مرد! «ریکارد» 88 ساله که آن زمان رسما به عنوان معاون کنسول آمریکا در دوربن کار می‌کرد، می‌گفت که «ماندلا» خطرناکترین کمونیست خارج از اتحاد جماهیر شوروی بوده است.
طبق این گزارش «ریکارد» فهمیده بود که «ماندلا» می‌خواهد از دوربن به ژوهانسبورگ برود و وی این اطلاعات را در اختیار نیروهای پلیس آفریقای جنوبی گذاشته بود. ماموران هم پس از طراحی نقشه‌ای، خودروی وی را در جاده متوقف کردند و پس از شناسایی وی را بازداشت کردند. «ماندلا» که مسئولیت شاخه نظامی کنگره ملی آفریقا را نیز برعهده داشت خواستار انقلاب علیه دولت آفریقای جنوبی شده بود و در آن زمان تحت تعقیب جدی بود. «ماندلا» پس از بازداشت حبس ابد گرفت اما نهایتا پس از 27 سال از زندان آزاد شد. وی سپس اولین رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی شد که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شده بود.
عامل مخفی سیا پیش از مرگ به «جان ایروین» فیلمساز گفته بود، به خاطر اینکه موجب زندانی شدن «ماندلا» شده اصلا پشیمان نیست، چرا که قاطعانه باور داشت «ماندلا» دست اتحادیه جماهیر شوروی بوده که موجب تحریک قیام‌های مردمی در سایر مناطق هم می‌شد! اسنادی که به مرور از طبقه‌بندی دولت ایالات متحده خارج می‌شوند و یا توسط عوامل سازمان سیا فاش شده‌اند، نشان می‌دهد که سازمان سیا در کودتاها، دستگیری رهبران مردمی و انقلاب‌های زیادی در سراسر جهان نقش داشته که در بسیاری از موارد مسئولان واشنگتن بعد از گذشت سال‌ها به اشتباه بودن برنامه‌های خود اذعان کرده‌اند.