kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶

قلیچدار‌ اوغلو: دستان اردوغان به خون ملت‌های منطقه آلوده است

رئیس بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه یعنی حزب «جمهوری‌خواه خلق» اعلام کرده، دستان رئیس‌جمهوری این کشور و همراهانش به خون ملت‌های ترکیه، سوریه و دیگر کشورهای منطقه آلوده است.



به گزارش تسنیم، «کمال قلیچدار اوغلو» در جریان سفرش به آلمان، «رجب طیب اردوغان» را عامل کشتار و خونریزی در این کشور و کشورهای منطقه غرب آسیا دانست و گفت: «اردوغان مسئول مستقیم کشته شدن 500 تن از افراد ارتش و نیروهای امنیتی (ترکیه) از ماه ژوئن (خرداد) تاکنون است و باید به اتهام حمایت از تروریست‌ها و خیانت ملی محاکمه شود.»
قلیچدار اوغلو تصریح کرد: «اردوغان نه تنها مسئول خونریزی در ترکیه است، بلکه از گروه‌های تروریستی از جمله داعش در سوریه حمایت مالی و نظامی گسترده می‌کند و (به همین خاطر) مسئول کشتار ملت سوریه است.» وی گفت که «این اقدام اردوغان خطر بزرگی برای منطقه و ترکیه است و دشمنی‌های جدی میان مسلمانان ایجاد می‌کند.»
اخیرا و در پی کشتار غیرنظامیان روستای «الزراره» در شمال سوریه به دست تروریست‌های مورد حمایت آنکارا، اردوغان برای اینکه اتهام را از خود دور کند، اروپائیان را به خاطر بی‌توجهی به اوضاع داخلی سوریه مورد انتقاد قرار داد!
طی هفته‌های گذشته و در پی برقراری آتش‌بس در سوریه، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی اردوغان و سران دیگر کشورهای متحد آمریکا از تروریست‌های تکفیری در سوریه شدت گرفته است، به طوری که ترکیه اجازه داد تروریست‌های جبهه النصره در جبهه «خان طومان» به تانک و سلاح‌های سنگین مجهز شوند.
در واقع حزب حاکم ترکیه مجری سیاست‌های ناتو و آمریکا در منطقه غرب آسیا شده است.
در ارتباط با نقش آنکارا در جنایت‌های روزمره در سوریه، خصوصا جنایت روستای «الزراره» هر چند رسانه‌های غربی - عربی و رسانه‌های وابسته به دولت ترکیه ساکت هستند، ولی رسانه‌های اینترنتی و مجازی مردم را کم و بیش نسبت به ماجرا آشنا می‌کنند و همین مسئله، اعتراضاتی را در ترکیه نسبت به سیاست‌های آنکارا در قبال سوریه، به دنبال داشته است، که آخرین مورد آن، اعتراضی است که دیروز در اسلامبول رخ داد؛ معترضان در این تظاهرات، حمایت اردوغان از تروریست‌ها را محکوم کردند و وی را در جنایت الزراره  شریک دانستند.
دیروز «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت، تروریست‌های ضد سوری به‌طور گسترده از طریق مرزهای ترکیه پشتیبانی می‌شوند.
درخواست دمشق
 از سازمان ملل
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وزارت خارجه سوریه اما طی دو نامه جداگانه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت، از این دو نهاد بین‌المللی خواسته جنایت اخیر تروریست‌ها در روستای «الزراره» را محکوم کنند و زمینه‌های مجازات کشورها و سازمان‌های حامی تروریسم را فراهم نمایند.
در نامه مذکور آمده است که این جنایت و همه جنایات مشابه تروریست‌ها در شهرهای سوریه، با فرمان مستقیم رژیم‌های تندرو و متعصب عربستان، ترکیه و قطر با هدف سنگ‌اندازی در مسیر تلاش‌ها برای پایان دادن به کشتار مردم سوریه و به شکست کشاندن گفت‌وگوهای ژنو انجام می‌شود.
بامداد پنجشنبه گذشته و در حالی که ساکنان روستای «الزراره» در استان «حماه» هنوز در خواب بودند، مورد هجوم عناصر گروه‌های تکفیری «جبهه النصره»، و «احرار الشام»، «فیلق حمص»، «گردان‌های اهل سنت» و «اجناد الشام» قرار گرفتند. در این هجوم وحشیانه حدود 180 غیرنظامی، از جمله تعداد زیادی زن، کودک و افراد کهنسال کشته و بیش از 100 نفر دیگر ربوده شده‌اند.
محافل سیاسی و خبری کشورهای غربی و ارتجاع عرب این فاجعه هولناک را پوشش چندانی نداده‌اند.
سایر رویدادها
* درگیری میان عناصر دو گروه تروریستی «جبهه النصره» و «جیش الاسلام» در «غوطه شرقی» دمشق، طی 20 روز اخیر، 300 کشته برجای گذاشته است.
*‌ ارتش سوریه بیمارستان «الاسد» در «دیرالزور» را از تروریست‌های داعش پس گرفت.
* «نیروهای دموکراتیک سوریه» که همپیمان دولت دمشق محسوب می‌شوند، پس ازتحت کنترل درآوردن یک روستا، به 30 کیلومتری «رقه» مرکز خلافت داعش رسیدند.
* «جان کری» وزیر خارجه آمریکا دیروز به ریاض رفت و با همتای سعودی خود در ارتباط با تحولات سوریه و منطقه گفت‌وگو کرد.
* چهار نفر در حمله موشکی تروریست‌‌ها به ساختمان رادیو و تلویزیونی شهر حلب زخمی شدند.
* انفجار تروریستی در شهر مرزی «قامشلی» واقع در خاک سوریه، پنج کشته و شماری مجروح برجای گذاشت.