kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۰۱۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶

نماینده پارلمان ترکیه /اسناد جدید همکاری آنکارا با داعش را منتشر کرد

نماینده پارلمان ترکیه اسناد ارتباط گسترده مقامات آنکارا با جنایتکاران داعش را در اختیار پارلمان و رسانه‌ها قرار داد.

  سرویس خارجی-

به گزارش ایسنا، «ارن اردم» نماینده مجلس ترکیه از حزب «جمهوریخواه خلق» رونوشت‌های تماس‌های تلفنی مقامات آنکارا با تروریست‌های «داعش» را در اختیار نمایندگان پارلمان و رسانه‌ها قرار داد. براساس تماس‌های تلفنی ضبط شده، هزاران تن از عناصر داعش مرتبا از ترکیه به سوریه و یا از سوریه به ترکیه تردد می‌کنند.
طبق این اسناد، «الهامی بالی» یکی از سرکرده‌های داعش که در ماجرای انفجار تروریستی سال گذشته در شهر مرزی «سوروچ» دست داشته، با مقامات دولت ترکیه تماس تلفنی برقرار کرده است.
طبق نوارهای ضبط شده، جابه‌جایی عناصر داعش توسط کسانی در ترکیه صورت می‌گیرد که از آنها تحت عنوان «هماهنگ‌کنندگان داعش» یاد می‌شود. این افراد تنها طی یک روز (2 مهر گذشته) به 1400 تروریست کمک کردند تا از مرز ترکیه عبور کنند.
مورد دیگری که براساس این اسناد فاش شده است، به نحوه تعامل نیروهای امنیتی با داعش ربط پیدا می‌کند. این نیروها عناصر داعش را پس از دستگیری، آزاد می‌کردند.
در ارتباط با واکنش محافل سیاسی ترکیه به انتشار این اسناد، خصوصا مرتبط بودن آنکارا با عامل انفجار سوروچ، که جان بیش از 30 غیرنظامی را گرفته بود، گزارشی نرسیده است. با این حال، احتمال می‌رود که گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و همچنین مردم ترکیه از کنار این اسناد به راحتی عبور نکنند.اردوغان علاوه بر اینکه تلاش می‌کند از قبل جریان‌های تکفیری در سوریه و عراق استفاده ببرد، در داخل ترکیه نیز به بهانه مبارزه با داعش و عناصر «حزب کارگران کرد ترکیه» (پ.ک.ک) توانست، شرایط را به نفع خود امنیتی کرده و در ماجرای انتخابات پارلمانی پائیز گذشته، گرایش رای‌دهندگان را به حزب خود جلب کند.
رئيس‌جمهور ترکیه در هفته‌های قبل از انتخابات و حتی در زمان برگزاری انتخابات، شرایط را در ترکیه به قدری امنیتی کرده بود که مردم فکر می‌کردند، اگر حزب حاکم رای نیاورد، ترکیه به گرداب جنگ داخلی فرو می‌غلطد!