kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۰۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶

خیز چپ‌ها در آمریکای لاتین علیه دولت موقت برزیل

کشورهای چپگرای آمریکای لاتین توطئه علیه «دیلما روسف» رئیس‌جمهور تعلیق شده برزیل را محکوم و مشروعیت رئیس جمهور موقت برزیل را رد کردند.



پس از رای سنای برزیل مبنی بر تعلیق «دیلما روسف» از ریاست جمهوری در برزیل و افشای اسناد «جاسوسی «میشل تامر» رئیس جمهور موقت برزیل برای آمریکا از سوی ویکی‌لیکس»، کشورهای آمریکای لاتین به حمایت از «روسف» پرداختند. به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور چپگرای السالوادور روز شنبه به فشارهای منطقه‌ای بردولت موقت برزیل افزود و گفت، این دولت را به رسمیت نمی‌شناسد وی بلافاصله سفیر خود را از این کشور فراخواند.
 وی تاکید کرد:‌ یک «دستکاری سیاسی» در بزرگترین کشور آمریکای لاتین رخ داده است.  «تامر» که پیش از این معاون «دیلما روسف»، رئیس‌جمهور برزیل بود، در پی تعلیق «روسف» به دست سنا موقتا جایگزین وی شده است.
«روسف» 180 روز و تا اتمام روند استیضاح از مقام ریاست جمهوری عزل شده است. وزارت‌خارجه برزیل عصر جمعه اعلام کرده بود که به همسایگانش اجازه نمی‌دهد که اظهارنظر غیرواقعی و نشر اکاذیب درباره روند سیاسی داخلی برزیل داشته باشند. «نیکولاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز که خود نیز با مشکلات اقتصادی و تلاش اپوزیسیون برای برکناری‌اش روبه روست، از سفیر خود خواست تا به ونزوئلا بازگردد. «مادورو» و سایر رهبران چپگرای آمریکای لاتین، حکم سنای برزیل برای تعلیق روسف را «کودتا» دانسته‌اند. این در حالی است که پایگاه «ویکی لیکس» اعلام کرده «میشل تامر»، رئیس جمهور موقت برزیل، جاسوس سازمان اطلاعات آمریکا بوده است. سنای برزیل روز پنجشنبه گذشته با 55 رای موافق در مقابل 22 رای مخالف رای به تعلیق رئیس جمهور این کشور داد. «روسف» متهم است که برای پنهان کردن کسری بودجه فزاینده دولت، حساب‌ها را دستکاری کرده است.