kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۰۰۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵

نبرد خونین نیروهای امنیتی روسیه با داعش در داغستان

تیراندازی متقابل میان نیروهای ویژه پلیس روسیه و عناصر داعش در جمهوری خودمختار «داغستان» روسیه، شش کشته و 15 مجروح برجای گذاشته است.



به گزارش خبرگزاری فارس، شماری از شبه‌نظامیان مسلح داغستان که اخیرا با داعش اعلام بیعت کرده‌اند، یکشنبه در شهر «دربنت» با نیروهای امنیتی فدرال روسیه درگیر شدند. این تبادل آتش به مرگ دو نیروی امنیتی و چهار تروریست انجامید. 15 نفر از جمله دو پلیس نیز طی این درگیری زخمی شدند. در ارتباط با شمار تروریست‌های حاضر در محل درگیری خبری نرسیده است. تروریست‌هایی که در منطقه قفقاز شمالی با سرکرده داعش بیعت کرده‌اند، خودشان را «داعش آسیای مرکزی» می‌نامند.داغستان به همراه «چچن» و «اینگوش» که در قفقاز شمالی و مجاورت دریای خزر واقع هستند، جزو جمهوری‌های فدراسیون روسیه به شمار می‌روند.
در پی فروپاشی شوروی در سال 1991، گرایش به جدایی‌طلبی در میان مردم جمهوری‌های فوق مثل سایر مناطق آشکار شد. وهابی‌های سعودی با بهره‌گیری از فرصت پیش آمده، اندیشه وهابیت را در منطقه گستردند و از آن زمان تاکنون حملات تروریستی در منطقه کم و بیش ادامه دارد. یکی از دلایل مهم ورود روسیه به جنگ سوریه، مقابله با همین خطرها (حادثه داغستان) است.
«شیخ شامیل» در قرن 19 بیش از 40 سال برای جدایی داغستان از روسیه، با نظامیان روس جنگیده است.