kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
در واکنش به سوالاتی درباره عقب‌نشینی از ریاست مجلس مطرح شد

اظهار نگرانی عارف از بدعهدی اعضای لیست امید

در حالی که هفته‌های گذشته و با مشخص شدن پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم اصلاح‌طلبان سخن از کناره‌گیری عارف از نامزدی برای تصدی ریاست مجلس بر زبان آورده‌اند وی ضمن اظهار نگرانی از بدعهدی اعضای لیست امید گفت: اگر دوستان لیست امید به عهدی که بستند پابرجا بمانند تکلیف روشن است!


به گزارش فارس، محمدرضا عارف منتخب مردم تهران در نشست تشکیلاتی و هم‌اندیشی تشکل‌های اسلامی دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر بدون اشاره به نتایج انتخابات در سراسر کشور که پیروزی اصولگرایان را رقم زد به نتیجه تهران پرداخته و گفت‌: انسجام به خیلی از آنها که انگیزه حضور نداشتند انرژی داد و مردم را تشویق به حضور کرد تا به لیست امید رای دهند، برای اولین بار در تهران انتخابات مجلس در دور اول به اتمام رسید و هر 30 نفر از یک لیست رای آوردند.
در ادامه این جلسه عارف در پاسخ به چند تن از دانشجویان مبنی بر ضرورت پایداری عارف برای کسب کرسی ریاست مجلس دهم گفت‌: نمی‌دانم در قاموس اصلاح‌طلبی عقب‌نشینی جایی دارد یا خیر اما در چارچوب نظام ارزش‌های اسلامی آنجا که کسی عقب‌نشینی کند اصلاح‌طلب نیست، البته تغییر آرایش و موقعیت و تصمیم با توجه به شرایط در ذات گفتمان اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ چون بنای ما این است که از منافع فردی عبور کنیم و کسی که از منافع فردی خود در راستای منافع جمعی کوتاه نیاید، اصلاح‌طلب نیست.
وی با اشاره به این که از فردای روز انتخابات 92 تا پانزدهم رمضان حداقل 115 جلسه با اقشار مختلف داشتم، گفت: در همه جلسات مطالبه همه گروه‌ها ادامه مسیری بود که در انتخابات به نتیجه رسیده بود بنابراین کلید انتخابات مجلس را خیلی زود زدیم و از اول مهر 92 اعلام حضور کردیم و راهبردهایمان را نیز مشخص کردیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد عدم تحقق برخی شعارهای اصلاح‌طلبان به خصوص در حوزه اقتصادی، بدون اشاره به عملکرد دولت یازدهم دولت سابق و نیز مجلس را مقصر دانست و گفت: بخش زیادی از مشکلات از گذشته به ارث رسیده بود که باعث عدم تحقق شعارهای اصلاحات شد و بخشی از این عدم تحقق به خاطر نبود همکاری مجلس با دولت بود.
وی با توجیه حرکت اصلاح‌طلبان به سمت مجلسی وکیل‌الدوله گفت‌: پاسخ به مطالبات مردم نیاز به مجلسی همسو و همراه با دولت دارد‌!
وی در عین حال گفت‌: این که موضوع وکیل‌الدوله بودن را مطرح می‌کنند یک شوخی بیش نیست چرا که مسئله نظارت مجلس بر عملکرد دولت از اهمیت بالایی برخوردار است.
عارف در حالی نظارت مجلس بر عملکرد دولت را دارای اهمیت خوانده که پیش از برگزاری انتخابات گفته بود‌: می‌خواهیم مجلسی شکل بگیرد که از وزیران دولت سوال نکرده و استیضاح نکند و  بتوانیم برجام اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تقدیم مجلس کنیم!
عارف در پاسخ به دانشجویان اشاره‌ای نکرد چگونه بدون سوال از وزرا و استیضاح، مجلس می‌تواند شأن نظارتی خود را حفظ کند؟!
وی در ادامه گفت‌: در این مورد که گفته می‌شود عارف کاندیدای مجلس نشود یا بشود باید بگویم که عارف کیست که خلاف نظر جمعی و رای مردم عمل کند؟‌ پس وظیفه امروز ما حضور جدی است تا مسیری که در 92 مردم رقم زدند را ادامه دهیم.
عارف افزود: البته حرف آخر را مجلس می‌زند و اگر دوستان لیست امید به عهدی که بستند پابرجا بمانند تکلیف روشن است اما اگر معجزه‌ای رخ دهد باید به خدا توکل کرد و بدانید که هر اتفاقی می‌افتد ان‌شاء‌الله خیر و سلامت بوده است.