kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
اسناد پاناما فاش کرد

کمک 80 میلیون دلاری ملک سلمان به نتانیاهو در انتخابات 2015 اسرائیل

براساس اسناد پاناما، پادشاه عربستان در سال 2015، 80 میلیون دلار برای پیروزی نتانیاهو در انتخابات هزینه کرده است.


طبق اسناد موسوم به «اوراق پاناما» که به تازگی فاش شده، «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان 80 میلیون دلار در کارزار انتخاباتی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال 2015 هزینه کرده است. به گزارش ایسنا، این خبر را «اسحاق هرتزوگ»، عضو کنست و رئیس حزب کار اسرائیل فاش کرده است. بنابر مستندات اوراق پاناما، «هرتزوگ» گفته «ملک سلمان» در 2015، 80 میلیون دلار به کمپین انتخاباتی «بنیامین نتانیاهو» کمک مالی کرد تا وی بر کرسی نخست‌وزیری اسرائیل تکیه بزند. آنگونه که «هرتزوگ» گفته است این کمک از طریق شرکتی در جزایر ویرجین انگلیس و به وسیله «تدی ساگی»، میلیاردر اسرائیلی به کمپین انتخاباتی «نتانیاهو» تزریق شده است.اسناد پاناما مجموعه‌ای از 5/11 میلیون سند محرمانه از دفتر وکالت «موساک فونسکا» (یکی از پنهان‌کارترین شرکت‌های اقتصادی جهان) است که توسط منبعی ناشناس به روزنامه آلمانی‌زبان زوددویچه تسایتونگ رسیدند. این اسناد که دوره‌ای ۴۰ ساله را پوشش می‌دهند شامل ۲۱۴ هزار صفحه سند در ارتباط با پولشویی، فرار مالیاتی و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی هستند و نام بسیاری از سیاستمداران جهان و به ویژه مقامات کشورهای مرتجع عربی در آن دیده می‌شود.  
مجتهد باز هم افشاگری کرد
از سوی دیگر، «مجتهد» شاهزاده افشاگر معروف عربستانی در افشاگری جدید خود با اشاره به روابط «محمد بن زاید» ولیعهد امارات و «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و فرزند پادشاه عربستان از اهداف مشترک دو طرف برای ایجاد رابطه با اسرائیل پرده برداشت. بنابر اعلام مجتهد،  یکی از اهداف «بن سلمان» از رابطه با اسرائیل به‌کارگیری لابی صهیونیسم در آمریکا است برای اینکه واشنگتن از پادشاهی وی در برابر «محمد بن نایف» ولیعهد کنونی عربستان حمایت کند که برای تحقق این هدف از چندین مسیر استفاده کرده است: در مسیر اول، اشخاصی مثل «ترکی الفیصل» رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان و «انور عشقی» ژنرال  بازنشسته سعودی که تا حدودی نماینده عربستان به حساب می‌آیند، ماموریت پیدا کرده‌اند تا دیدارهایی را با اسرائیلی‌ها برگزار و در کنفرانس‌های مشترکی با اسرائیل شرکت کنند. مسیر دوم، تلاش برای راضی نگه داشتن اسرائیل از طریق حمایت از «عبد الفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و تضمین قدرت او تا سطحی که مطلوب اسرائیل است. مسیر سوم، تماس مستقیم «بن سلمان» با اسرائیلی‌ها است. این تماس‌ها ابتدا از طریق شخصیت‌های غیر رسمی صورت می‌گرفت و سپس به دیدارهای سری با اسرائیلی‌ها تبدیل شد. بنابر اعلام مجتهد، «بن سلمان» قصد دارد طرح «پل سلمان» برای اتصال مصر و عربستان از طریق تنگه تیران را برای توجیه تماس‌های مستقیم با اسرائیل مورد استفاده قرار دهد. زیرا بعد از واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به ریاض، عربستان به عنوان یک طرف معاهده «کمپ دیوید» خواهد بود.
بن‌بست آل سعود
خبر دیگر اینکه، انیس نقاش، رئیس موسسه مطالعاتی و پژوهشی «امان» با تاکید بر اینکه رژیم سعودی در تحقق اهداف و سیاست‌هایش در منطقه به بن‌بست رسیده است، گفت: «خاندان سعودی از آمریکا قطع امید کرده و اکنون درصدد جایگزین کردن اسرائیل است.»