kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۷۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
با اعلام نتایج دور دوم

پرونده انتخابات مجلس دهم بسته شد

در دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که روز جمعه در 55 حوزه انتخابیه برگزار شد، نتیجه رقابت برای68 کرسی باقی مانده مجلس دهم مشخص شد.


دور اول دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 7 اسفندماه سال گذشته در سراسر کشور برگزار شد، که از 207 حوزه انتخابیه 55 حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شد. در دور اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تکلیف 152 حوزه انتخابیه مشخص شد که تعداد 221 منتخب به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.
در دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس که روز جمعه  در 55 حوزه انتخابیه برگزار شد، 68 منتخب به مجلس شورای اسلامی راه یافتند که از این تعداد 19 نفر با گرایش اصولگرایی، 33 نفر با گرایش اصلاح‌طلبی و اعتدالی و 16 نفر مستقل هستند.همچنین یک کرسی از حوزه انتخابیه اصفهان به انتخابات میان‌دوره‌ای کشیده شد.
آمار‌ها نشان می‌دهد 4 گروه عمده در مجلس دهم فعالیت خواهند داشت که اصولگرایان با 118 نماینده در صدر، سپس اصلاح‌طلبان با 96 نماینده، مستقل‌ها 55 نماینده و 20 نفر هم اعتدالیون (حامیان دولت) هستند.
گفتنی است که مجلس دهم هشتم خردادماه با حضور 289 منتخب ملت ایران فعالیت خود را آغاز می‌کند.
مشارکت ۵۹ درصدی
 در دور دوم انتخابات مجلس
 حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور ظهر دیروز با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه همکاری بسیار خوبی بین هیئت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان وجود داشت و این انتخابات در کمال آرامش و امنیت برگزار شد.
سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: 47 درصد از رای‌دهندگان را بانوان و 53 درصد از رای‌دهندگان را آقایان تشکیل می‌دهند و همچنین از بین 68 منتخب مورد نظر 4 نفر بانوان و 64 نفر آقایان هستند.
وی گفت: مشارکت مردم نسبت به مرحله اول انتخابات 59 درصد است که البته این مشارکت در مقایسه با مرحله دوم مجلس نهم 3 درصد رشد را نشان می‌دهد.
خرید و فروش آرا در دماوند را تایید نمی‌کنم
به گزارش باشگاه خبرنگاران، همچنین حسینعلی امیری با اشاره به حادثه حوزه انتخابیه ممسنی نورآباد استان فارس نیز اظهار داشت: در مناطقی که بافت جمعیتی‌شان قومی است معمولا این طور مسائل پیش می‌آید چرا که مردم نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کنند.
سخنگوی وزارت کشور گفت: این مسئله نه بحث امنیتی بود و نه بحث ناامنی، صرفا عدم کنترل احساسات طرفداران نامزدها است.
امیری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران که گفته می‌شود در شهر دماوند خرید و فروش آرا بین نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها روی داده است آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ گفت: اصلا این موضوع را تایید نمی‌کنم و هیچ مشکلی در این رابطه در مرحله دوم انتخابات در هیچ جای کشور وجود نداشته است.
رکورد حضور زنان
 در پارلمان شکست
به گزارش ایسنا، براساس نتایج نهایی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون 18 نماینده زن به مجلس آینده راه پیدا کرده‌اند که عددی بی‌سابقه در ادوار مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید.
نگاهی به ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که در دوره اول تا سوم مجلس 4 زن، در دوره چهارم 9 زن، در دوره پنجم 14 زن، در دوره ششم 13 زن، دردوره هفتم 13 زن، در دوره هشتم 8 زن و در دوره نهم 9 زن به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشتند.
شاکیان مستندات خود را ارائه کنند
سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات در گفت‌وگو با بخش خبری شبکه خبر با بیان اینکه بعد از پایان اخذ رأی در حوزه‌های انتخابیه شمارش آراء آغاز شد، اظهار کرد: ناظران در حین مراحل شمارش آراء حضور داشتند و در مرحله بعد در هر شعبه صورت جلسه‌ای تنظیم و نتیجه آراء هر شعبه در این صورت جلسه مشخص شد.
وی افزود: وضعیت عمومی حوزه‌های انتخابیه در حال حاضر این است که شمارش آراء به اتمام رسیده است و تعداد اندکی از شمارش آراء شعبه‌های اخذ رأی باقی مانده که تا ساعات آینده به اتمام می‌رسد.
ره‌پیک ادامه داد: بعد از این مراحل، مرحله رسیدگی به شکایات است و هم مردم و هم کسانی که احساس می‌کنند مشکل و تخلفی در جریان برگزاری انتخابات وجود داشته، می‌توانند شکایات خود را ظرف یک هفته به صورت مستند اعلام کنند.
سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات تاکید کرد: پس از بررسی شکایات، شورای نگهبان پرونده هر حوزه انتخابیه را بررسی می‌کنند و نظر خود را نسبت به تایید یا عدم تایید آن اظهار خواهد کرد.
وی تصریح کرد: پس از نظر شورای نگهبان در خصوص صحت یا عدم صحت انتخابات در هر حوزه انتخابیه تشریفات قانونی به منظور صدور اعتبارنامه‌های منتخبین انجام می‌شود.
استراتژی اصلاح طلبان؛ نفوذ از بیرون
سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اعتماد  درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اینگونه نیست که اصلاح‌طلبان کل انتخابات را برده باشند اما فی‌الواقع وزن ما در مجلس بالاست. در واقع اصلاح‌طلبان نتوانستند افرادی را که واقعا مدنظرشان است راهی مجلس کنند و آنچه در انتخابات اخیر از سوی اصلاح‌طلبان راهی مجلس شده باقیمانده کاندیداهایی بودند که ثبت‌نام کردند و توانستند از مرحله تایید صلاحیت‌ها بگذرند و لیستی که بسته شد و رای آورد نه تیم اول و نه تیم دوم و حتی تیم سوم اصلاح‌طلبان هم نبود.
«اگر قرار باشد جناح رقیب در همه انتخابات‌ها بازنده باشند دیگر انتخابات برای‌شان چه مفهومی خواهد داشت؟ وقتی ببینند انتخابات برای‌شان سودمند نیست ممکن است بطور کلی در نهاد انتخابات تشکیک کنند و آن را هدف قرار دهند».
حجاریان درباره تقسیم بندی سیاسی نیز گفت: ما در این انتخابات بیشتر با تقسیم‌بندی برجامیان و نابرجامیان رو به رو بودیم تا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان. با چنین دسته‌بندی عقلای اصولگرا به اصلاح‌طلبان گرایش پیدا کردند و نابرجامیان ضعیف شدند. شاکله لیست اصولگرایان در تهران نابرجامی بود.من معتقدم مجلس آینده دو فراکسیون خواهد داشت، برجامیان و نابرجامیان. بحث در مورد ریاست عارف و لاریجانی بحث در مورد دو نفر است که هر دو در داخل یک فراکسیون قرار دارند و هر دو آنها داخلی فراکسیون برجامیان محسوب می‌شوند. بنابراین این مسئله نمی‌تواند تبدیل به یک رقابت شود و با یک گفت‌وگو حل و فصل می‌شود.
وی با ضروری خواندن تشکیل پارلمان در سایه افزوده است: مکمل حرف من پارلمان در سایه است. پارلمان در سایه همان حزب است یا ائتلافی است که مکمل پارلمان است. ما در هیچ کجای دنیای مدرن پارلمان بدون حزب نداریم و تنها ایران است که پارلمان دارد بدون حزب.
«در این سیستم [پیشنهادی من] اصلا فرد مهم نیست. برنامه است که حرف اول را می‌زند. در واقع یک ائتلاف یا یک حزب برنامه‌های خود را به گوش مردم می‌رساند. مهم نیست که این برنامه‌ها با کدام چهره‌ها محقق شود، مهم این است که محقق شود. وقتی برنامه‌ها محور تبلیغات شود نه افراد، کم‌کم مردم به این سمت می‌روند که احزاب و گروه‌ها را پاسخگو کنند و بعد از چهار سال به آنها بگویند برنامه‌هایی که وعده داده بودید چه شد؟» اصولگرایان چاره‌ای ندارند. یا باید قید انتخابات را بزنند یا اینکه تن به چنین طرح‌هایی بدهند که اتفاقا برای‌شان مفید خواهد بود و تحت هر شرایطی در قدرت سهیم خواهند بود.
حجاریان در ادامه درباره کارآیی پارلمان در سایه، گفت: وجود چنین سیستمی می‌تواند رئیس‌جمهور را منضبط‌تر کند زیرا در این صورت رئیس‌جمهور ناظر قوی دارد. نبود حزب و سیستم حزبی صدمات زیادی به کشور زده و هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل کرده است.
وی در ادامه گفت: وقتی احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور می‌شود،خیلی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند نماینده مجلس شوند؛ در واقع پست‌ها در نظام ارزان شده است و هر کسی هم می‌خواهد نماینده مجلس شود، به قول عرب‌ها مناصب رخیص شده‌اند. شورای نگهبان می‌گوید این حجم از ثبت‌نام‌ها وقت زیادی از آنها گرفته است و فشار زیادی را متحمل شدیم.
صحبت‌های این شخصیت اصلاح طلب پرده از استراتژی جریان اصلاحات  برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر می‌دارد. ایده «پارلمان در سایه»  حجاریان در واقع تأیید این امر است که جریان اصلاحات باید بسان یک گروه ذی‌نفوذ دائماً بر نمایندگان مجلس و به خصوص کسانی که به اسم اصلاح طلب وارد پارلمان شده‌اند، اعمال نفوذ کرده و از سبد رای آنها حداکثر استفاده را به نفع جریان مذکور داشته باشد.
نکته قابل تامل دیگر ساخت دوقطبی «برجامیان و نابرجامیان» از سوی این تئوریسین اصلاحات است. اصلاح طلبان کماکان وجود و هویت خود را در تولید گفتمان‌های می‌دانند که بر مبنای دوقطبی  ساخته شود چرا که تنها از این طریق می‌توانند فضای رادیکال ایجاد کرده و با موج سواری بر روی احساسات برخی از اقشار جامعه، قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرند.  
در حال حاضر که «برجام» حتی به گفته برخی از مقامات دولتی همچون صالحی و سیف نیز نتوانسته منافعی را برای کشور به ارمغان آورد تبدیل به یک برند تبلیغاتی شده که صرفاً به کار دوقطبی‌سازی در پارلمان و جو‌سازی‌های رسانه‌های به نفع طیف اعتدال‌گرا و اصلاحاتی  می‌خورد.