kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
گزارش رسانه‌های خارجی:

تحریم‌های ایران لغو شده اما روی‌کاغذ!

پایگاه «لوبلاگ» و روزنامه «گلف تودی» در گزارش‌هایی به موضوع توافق هسته‌ای پرداخته و تایید کردند آمریکا حاضر نیست به شکل واقعی و در عمل، تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.



وبگاه «لوبلاگ» در گزارشی با اشاره به عملکرد و سابقه نه چندان مطلوب واشنگتن در ارتباط با ایران، تهران را محق بی‌اعتمادی به آمریکا در مسئله «برجام» دانست.
در این گزارش آمده است: اکنون که سه ماه از «برجام» می‌گذرد، موفقیت این توافق با تردیداتی همراه شده است.  بزرگ‌ترین آسیبی که تاکنون به برجام وارد شده عدم ‌تمایل آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران است. بانک‌ها و تجار اروپایی درباره ازسرگیری روابط تجاری با تهران نگرانی‌هایی دارند چرا که سابقا نیز آمریکا در این زمینه جریمه‌های چندین میلیارد دلاری به آنها تحمیل کرده است. ایالات‌متحده این مسئله را اینگونه توجیه می‌کند که: «برجام» شامل تعهدی برای الحاق ایران به اقتصاد جهانی نیست و اینکه اجازه آمریکا برای استفاده ایران از چرخش مالی دلار که این مجوز را برای بانک‌های غیرآمریکایی نیز صادر می‌کند، بخشی از برجام نیست.
در حالی که این چنین نیست. تحریم‌های بانکی سازمان ملل در سال 2008 علیه ایران تحمیل گردید. سپس دولت اوباما تحریم‌های بانکی سختگیرانه‌تری را علیه تهران اعمال نمود؛ تحریم‌هایی که هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا آن را تحریم‌های فلج‌کننده نامید. با توجه به اینکه اتصال به اقتصاد جهان اصلی‌ترین هدف ایران از امضای «برجام» بوده، تصور اینکه این مسئله جزئی از توافق به شمار نمی‌آید، دشوار است.
 افزایش موج انتقادات
 از روحانی
اگر ایالات‌متحده خلف ‌وعده کند ضربه بزرگی به اعتبار این کشور وارد می‌شود، در مقابل سیاستمداران ایرانی حاضر در مذاکرات نیز به نقطه پایان حرفه خود خواهند رسید. افزایش موج انتقادات از حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی ایران زمینه را برای عدم پیروزی وی در دور بعدی انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران فراهم می‌سازد.
در همین‌حال، حضور ایران مزیت‌هایی برای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس دارد. به عنوان مثال، این کشورهای غربی فروشندگان اصلی تسلیحات به کشورهای عربی حوزه خلیج ‌فارس محسوب می‌شوند. اگر به اصطلاح «تهدید ایران» کاهش یافته یا از بین برود، نیاز این کشورهای عربی به روابط نزدیک با غرب نیز از بین خواهد رفت. بعلاوه اینکه تهدید جلوه‌ دادن ایران می‌تواند همچنان ابزاری برای توقف رشد اقتصادی این کشور استفاده شود؛ استراتژی‌ای که مقامات ارشد سابق آمریکایی بارها بر آن تاکید داشته‌اند: «نسخه مدرن ایجاد خفقان در ایران».
آمریکا مکرراً از ایران می‌خواهد که به حل‌و‌فصل درگیری‌ها در یمن، عراق و سوریه کمک نماید. واشنگتن معتقد است که «کمک» بدین معناست که ایران باید مواضع آمریکا و متحدانش را بدون کم و کاست بپذیرد؛ به عبارت دیگر تسلیم شود.
 سرمایه‌گذاری در ایران گروگان وزارت خزانه‌داری آمریکا
به گزارش فارس، روزنامه «گلف تودی» نیز در مقاله‌ای به قلم «میشل جانسن» به تبعات شکست توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: اگرچه ایران به تعهدات خود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای براساس توافق سال گذشته پایبند بوده اما تجارت بالقوه و سازوکار سرمایه‌گذاری در ایران گروگان وزارت خزانه‌داری آمریکا باقی مانده است.  گلف تودی با اشاره به استانداردهای دوگانه واشنگتن نوشت، علی‌رغم اقدامات ایران، تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران در موضوعاتی نظیر حمایت از حزب‌الله و حماس سرجایشان باقی مانده‌اند و آمریکا به‌ طور دقیق درحال اجرای آن است.
براساس این گزارش، محمد‌جواد ظریف وزیر خارجه ایران هفته گذشته با جان کری همتای آمریکایی خود در نیویورک دیدار کرد تا درباره موانع موجود بر سر تجارت با ایران که از سوی آمریکا وجود دارد گفت‌وگو کند. اگرچه کری تلاش کرد به ظریف قول دهد اما ایران به طور کامل از دسترسی به سیستم مالی آمریکا و دلار دور است و بانک‌های آمریکایی اجازه هیچ‌گونه تجارتی با ایران را ندارند. به خاطر محدودیت‌های آمریکا، از 100 میلیارد منابع بلوکه شده در خارج، ایران فقط توانسته به 3 میلیارد دلار آن دست یابد.
این روزنامه تاکید کرد که آمریکا معامله با بانک‌ها، نهادها، موسسات و بعضی از افراد در ایران را ممنوع کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا قول داده است تا دستورالعمل چگونگی تجارت با ایران را تدوین و به بانک‌ها و نهادهای مالی غیرآمریکایی ارائه کند، اما تحقق این وعده مدت زمان طولانی را می‌طلبد.
 سوئیفت
فقط روی کاغذ برقرار شده
این گزارش افزود: عدم رفع رژیم تحریم‌ها بسیاری را در داخل ایران عصبانی کرده است. روحانی و مخالفان برجام اکنون روی موضوع مهم تجارت تمرکز کرده‌اند؛ ایران روی کاغذ به سیستم سوئیفت- سیستم تراکنش‌های مالی جهانی- وصل شده اما در عمل این مهم اتفاق نیفتاده است. تا قبل از برجام نهادها و بانک‌های ایرانی با ابداعات خود تحریم‌های سوئیفت را از طریق واسطه دور می‌زدند، اما بعد از اجرای توافق هسته‌ای این کار دشوارتر شده است. اگرچه تجارت با کشورهایی نظیر هند، چین و کره جنوبی همانند قبل در حال انجام است اما شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی نگران سوئیفت هستند. تجار اروپایی به ایران سفر کرده و درباره قراردادها گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند اما این توافق‌ها هنوز نهایی نشده است.