kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۷۸۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
در بحبوحه فتنه‌انگیزی‌ها صورت گرفت

تاکید سران ۳ قوه عراق بر اتحاد و ادامه گفت‌وگوها

رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی عراق پس از نشست مشترک در منزل رئیس‌جمهور و رایزنی‌های جداگانه با «فواد معصوم»، تنها راه عبور این کشور از بحران جاری را گفت‌وگو و توافق جمعی دانستند.

سرویس خارجی -

همانطور که انتظار می‌رفت، نشست مشترک سران سه قوه و رؤسای فراکسیون‌های مجلس عراق در منزل «فواد معصوم» رئیس‌جمهور، جو سنگین کدورت‌های سیاسی را شکست و به نقطه عطفی در تحولات جاری تبدیل شد.
پس از نشست فوق که شنبه گذشته انجام شد، فواد معصوم به طور جداگانه با سران جریان‌های سیاسی گفت‌وگو کرد؛ «ابراهیم جعفری» رئیس «ائتلاف ملی عراق»، «عمار حکیم» رئیس «مجلس اعلای اسلامی عراق»، «هادی عامری» دبیرکل سازمان «بدر» و از فرماندهان «بسیج مردمی»، «اسامه النجیفی» رئيس «ائتلاف متحدان برای اصلاح»، «اریز عبدالله» عضو ائتلاف کردستان عراق، و شماری دیگر از رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی، طرف‌های گفت‌وگوی فواد معصوم بودند.آن‌طور که خبرگزاری تسنیم نوشته، این چهره‌های سیاسی همگی بر تبعیت از قانون اساسی تاکید کردند و تنها راه برون‌رفت از بحران جاری را گفت‌وگو و توافق دانستند و ادامه اصلاحات را نیز در چارچوب قانون خواستار شدند.
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، هم که بر سر ترکیب کابینه، از خود انعطاف زیادی نشان داده است، طی بیانیه خود از نمایندگان مجلس خواست طی چند روز آینده در مورد کابینه رای‌گیری کنند.عبادی افزود: «تغییر وزرا در چارچوب اصلاحات فراگیر و به دور از هرگونه جناح‌بندی و سهمیه‌بندی سیاسی انجام می‌گیرد.»اوایل هفته گذشته بود که نمایندگان پارلمان عراق (171 نفر از مجموع 250 نفر) دست به اعتصاب زدند و کناره‌گیری سران سه قوه را خواستار شدند. اما اکنون میان اعتصاب‌کنندگان شکاف افتاده و از تعداد آنها کاسته شده است. «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق هم یک‌بار دیگر خواستار وحدت و همدلی مردم عراق شد.در پی بروز بحران سیاسی و فتنه‌انگیزی برخی جریان‌ها در عراق، نیروهای امنیتی تدابیر امنیتی ویژه‌ای را در بغداد به اجرا درآوردند، تا جلوی حملات تروریستی احتمالی به نهادهای دولتی گرفته شود.
تحولات میدانی
فرماندهی عملیات مشترک عراق اما طی بیانیه‌ای، از هلاکت 60 تروریست تکفیری در جبهه‌های مختلف نبرد خبر داده است.
در استان «نینوا» هم جنگنده‌های ارتش عراق با پخش هزاران اعلامیه بر فراز شهر موصل، از مردم این شهر خواسته‌اند خود را برای عملیات بزرگ آزادسازی موصل آماده کنند.در این اعلامیه‌ها آمده: «شهروندان خود را برای آزادسازی شهر موصل آماده کنید، چرا که نیروهای امنیتی عراق به آنها خیلی نزدیک شده‌اند.» شهر موصل از خرداد 1393 تاکنون تحت اشغال داعش است. در استان نینوا همچنین با حمله جنگنده‌های عراقی «برزان حسام» از سرکردگان گروه تروریستی داعش که استانداری «الحمدانیه» را از طرف این گروه یدک می‌کشید، به هلاکت رسید.جنگنده‌های ارتش عراق در استان کرکوک هم توانستند، پنج خودرو و یک بولدوزر بمب‌گذاری شده داعش را در روستای «البشیر» منهدم کنند.