kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۷۳۰
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
ضرورت ریشه‌یابی پدیده تروریسم در غرب آسیا(بخش پایانی)

تروریسم تکفیری مولود صهیونیسم با تفکر وهابیت(گزارش روز)


  فریده شریفی
در بین کارشناسان اتفاق نظر روشن و معینی درباره مفهوم تروریسم وجود ندارد، لیکن همگان در این تعریف متفق‌القولند که هر نوع استفاده یا تهدید به استفاده از خشونت غیرقانونی به منظور ایجاد رعب و وحشت برای تحت تأثیر قراردادن یا تسلط بر فرد یا مجموعه‌ای از افراد و یا کل جامعه تروریسم نامیده می‌شود.
تروریست‌ها اعمال خشونت‌آمیز، جو رعب و وحشت را به صورت غیر قانونی و نامأنوس برای رسیدن به اهداف خاصی انجام می‌دهند و معمولاً آلت دست و وسیله‌ای برای تحقق منافع حامیان خود هستند.
ایالات متحده، اروپا و برخی دیگر از کشورها برای رسیدن به اهداف خود تروریست‌ها را به خدمت گرفته‌اند و تلاش می‌کنند مسلمانان را به جان همدیگر بیندازند تا به راحتی به غارت و چپاول منابع ثروت منطقه غرب آسیا  و شمال آفریقا بپردازند. در واقع آنچه که در پشت پرده ظهور و حضور تروریست‌های داعش در منطقه وجود دارد منافع آشکار غرب است.
ادعاهای توخالی
گروهک تروریستی داعش که به دنبال خیال خام پیاده کردن اصول اسلامی و راه انداختن حکومتی در شام و عراق هستند می‌خواهند اسلام را به سلیقه خود اجرا کنند به همین دلیل عملیات تروریستی خود را از سوریه آغاز کردند و به سرزمین عراق رسیدند.
محمدرضا حیدری‌نیا کارشناس مسائل سیاسی درباره گروه تروریستی داعش می‌گوید: «اصطلاح دولت اسلامی در عراق و شام هم که حاصل ادغام دو گروه «جبهه‌النصره» و دولت اسلامی در عراق است با اتکاء به ادعاهای بیهوده و توخالی ایجاد شده است، داعش اوایل فقط سوریه را نشانه گرفت اما بعد که دید در سوریه جایی ندارد راهی عراق شد، استان انبار را گرفت و بعد سراغ موصل رفت و سپس سامرا و شهرهای دیگر. به گفته این کارشناس در نقشه‌ای هم که با وقاحت تمام در شبکه‌های اجتماعی به چاپ رسید داعش مدعی شده است که برطبق این نقشه، لبنان، فلسطین، اردن، کویت و دیگر کشورها را می‌گیرد و حتی خیال‌های خام و تهی خود را تا آنجا گستراند که به فکر تسخیر اروپا هم افتاد و هشدار داد که به زودی به کشورهای اروپایی حمله خواهد کرد.
این کارشناس علوم سیاسی اضافه می‌کند: «حوادث تروریستی فرانسه، بلژیک و کشورهای دیگر نشان داد که تروریست‌های تکفیری با حمایت قدرت‌های غربی و برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان، ترکیه و قطر به چنین ادعاهایی متوسل می‌شوند.»
نکته قابل توجه در این زیاده‌خواهی‌ها این است که تروریست‌های داعش قصد تصرف مناطقی را دارند که پر از چاه‌های نفت بزرگ و کوچک است و جالب‌تر اینجاست که اسناد و مدارک زیادی به دست آمده که شبکه‌های نفت و تانکرهای حامل نفت بلافاصله از سوریه یا عراق به کشورهای دیگر حمل می‌شوند.
خدشه‌دار کردن فرهنگ جهادی
هدف اصلی پدید آورندگان تکفیری‌ها این است که کاری کنند یک چهره مخوف از اسلام ارائه کنند.
«جعفر قنادباشی» استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل آفریقا وغرب آسیا در گفت‌وگو با کیهان خاطرنشان می‌کند: «قدرت‌های غربی می‌کوشند با استفاده از تروریست‌ها مردم را از اسلام بیزار کنند و در کشورهای مورد نظر آنها آن قدر خونریزی و خشونت باشد که دیگر جایی برای اسلام و ارزش‌های اسلامی وجود نداشته باشد. جایی برای طرح آیات جهادی قرآن وجود نداشته باشد.»
به گفته این استاد، یکی از نگرانی‌های کشورهای غربی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قدرت گرفتن مسلمانان در کشورهای این منطقه بود و از آنجا که فرهنگ جهادی ریشه‌های استعمار و صهیونیسم را هدف قرار می‌دهد تلاش کردند که فرهنگ جهادی را از میان برداشته و به جای آن فرهنگ‌های وارداتی را جایگزین کنند.
قنادباشی می‌گوید: «آنچه که در سوریه در حال انجام است و در عراق، لیبی و یا کشورهای دیگر منطقه نیز مشاهده می‌شود این است که حامیان تروریست‌ها نمی‌خواهند که مسلمانان بر سر کار باشند و به جای حکومت اسلامی می‌خواهند یک حکومت لائیک و سکولار روی کار بیاید».
به گفته وی،‌ پدید آورندگان داعش می‌کوشند که پیدایش نیروهای جهادی را با خراب کردن چهره اسلام تخریب کنند و داعش تا آنجا به حیات خود ادامه می‌دهد که الف: جبهه مقاومت از میان برود ب: رژیم صهیونیستی بتواند از خود در برابر مخالفان دفاع کند در واقع تروریست‌ها مکمل ارتش اسرائیل هستند. یعنی تا زمانی که اسرائیل وجود دارد داعش هم وجود دارد. ج: حیات تکفیری‌ها به نفت وابسته است و هر جا نفت باشد آنها هم هستند، مثلاً در نیجریه تروریست‌های بوکوحرام شاخه رسمی داعش هستند که به دلیل منابع نفتی این کشور در نیجریه فعال هستند.
در لیبی، سوریه و عراق هم به همین دلیل تروریست‌هاحضور دارند تا منابع نفتی را چپاول کنند.
منابع مالی داعش
گروهک تروریستی داعش یکی از ثروتمندترین سازمان‌های تروریستی است که از منابع متعدد درآمد هنگفتی به دست می‌آورد.
تحلیلگران هفت حامی اصلی تکفیری‌های داعش را عربستان سعودی، ترکیه، قطر، رژیم صهیونیستی، انگلیس، فرانسه و آمریکا اعلام کرده‌اند.
به گفته تحلیلگران علت حمایت عربستان سعودی از داعش کاملاً روشن و واضح است. چرا که آل سعود از طریق این تروریست‌ها به اهداف خود می‌رسد. «مصطفی سمیعی» کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان درباره منابع ملی تروریست‌های تکفیری می‌گوید: «از بزرگ‌ترین حامیان گروه تکفیری داعش، آمریکا و عربستان سعودی هستند چرا که این دو کشور خواستار سرنگون کردن نظام بشار اسد و برانداختن حکومت علوی در این کشور هستند وهیچ گروهی بهتر از تروریست‌های داعش نمی‌تواند این کشورها را به اهداف خود نزدیک کند.»
به گفته این کارشناس، آمریکا یا کشورهای غربی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند نه تنها با داعش مقابله نمی‌کنند بلکه این تروریست‌ها نورچشمی غربی‌ها هستند و هواپیماهای بدون سرنشین و جنگنده‌های غربی در حمله به مواضع تروریست‌ها نه داعشی‌ها بلکه مردم بی‌گناه و غیر نظامی را هدف قرار می‌دهند چون اساساً داعش را دشمن نمی‌دانند!» سمیعی به نقش ترکیه، قطر و رژیم صهیونیستی نیز در حمایت از تروریست‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «ترکیه، قطر و رژیم صهیونیستی از افزایش قدرت منطقه‌ای ایران هراس دارند و به عناوین مختلف می‌خواهند مانع از قدرت گرفتن کشورمان شوند به ویژه آنکه تمامی این رژیم‌ها در مقابل ایران به حساب نمی‌آیند و نمی‌توانند نقش مؤثری در تحولات و معادلات منطقه ایفا نمایند.»
کارشناس ارشد روابط بین‌الملل همچنین به رابطه اسرائيل و تروریست‌های تکفیری اشاره می‌کند و می‌گوید: رژیم صهیونیستی به غیر از کمک تسلیحاتی به تروریست‌ها، مجروحان آنان را نیز در بیمارستان‌های خود مداوا می‌کند، به علاوه برخی از افسران اسرائیلی در گروهک تروریستی داعش حضور دارند و به برنامه‌ریزی و مدیریت این گروه می‌پردازند.
برخی معتقدند که اسرائیل بزرگ‌ترین دشمن سوریه به این نکته پی برده است که حضور عناصر مسلحی که با فرمان این رژیم با ارتش سوریه می‌جنگند برای اسرائیل ضرورت دارد به همین دلیل رژیم صهیونیستی اولین طرفی است که از داعش و تحرکات و اقدامات وحشیانه‌اش بهره می‌برد.
داعش به غیر از درآمدی که از حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود کسب می‌کند راهزن حرفه‌ای هم هست و وقتی به شهرها حمله می‌کند اولین جایی را که غارت می‌نماید بانک‌های آن شهر است.
این گروهک تکفیری همان روز اول که کنترل موصل را به دست گرفت یک راست به بانک مرکزی این شهر دستبرد زد و حدود 490 میلیون دلار به جیب زد. فروش آثار باستانی به کشورهای غربی، (بسیاری از آثار باستانی سوریه در موزه‌های لوور پاریس یا موزه‌های انگلیسی به چشم می‌خورد) قاچاق انسان، آدم دزدی و باج گرفتن از دیگر راه‌های کسب درآمد تروریست‌های تکفیری است. در این میان از کمک حامیان مالی هم نباید غافل شد. بر طبق اسنادی که به دست آمده است یکی از آدم‌های سرشناس موصل ماهی 600 هزار پوند به حساب داعش می‌ریخته است و یکی دیگر از مقامات عراقی نیز ماهی چهار میلیون دلار به تکفیری‌ها کمک می‌کرده است.
«رغد صدام» دختر صدام حسین دیکتاتور سابق عراق نیز از اصلی‌ترین کمک کنندگان به گروهک تروریستی داعش است و اعلام کرده تا زمانی که زنده است به این گروه کمک خواهد کرد.
فروش نفت از دیگر منابع درآمد داعش است و داعشی‌ها در عراق و سوریه در درجه اول مناطقی را تصرف می‌کنند که دارای چاه‌های بزرگ و کوچک نفت است.
نشانه‌گیری شیعیان
 با سلاح‌های آمریکایی
تمامی امکانات و تجهیزات نظامی و سلاح‌های گروهک تکفیری داعش از کشورهای غربی تأمین می‌شود و تکفیری‌ها با مسلسل‌های آمریکایی شیعیان را نشانه می‌گیرند.
روزنامه گاردین در این باره می‌نویسد: «نیروهای داعش حتی لباس‌های نظامی آمریکا را به تن دارند و مانند نظامی‌های آمریکایی مستقر در عراق تجهیزات نظامی مخصوص دید در شب دارند و امکاناتی که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به آنها داده از جمله تفنگ‌های «ام‌16»، مسلسل‌های «ام‌20»، آرپی‌جی و تجهیزات دیگر باعث شده که با دست پر به میدان نبرد بروند و به قتل عام و کشتار مردم بی‌گناه بپردازند. آمریکایی‌ها که از هواپیماهای بدون سرنشین برای بمباران مواضع القاعده در یمن، سومالی و پاکستان استفاده می‌کنند از بمباران مواضع داعش در عراق خودداری می‌کنند در حالی که آمریکا با توجه به ماهواره‌هایی که در اختیار دارد به راحتی می‌تواند مواضع داعش را شناسایی کند و با موشک‌هایش هدف قرار دهد.
از سوی دیگر ترکیه نقش برجسته‌ای در باز کردن مرزهای ترکیه و سوریه و تسهیل عبور سلاح و تروریست به داخل سوریه را ایفا می‌کند.»
تعداد اعضای داعش
در مورد تعداد اعضای گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه آمارهای متعددی بیان شده است. از 10 هزار تا 30 هزار. نفر گفته می‌شود تعداد اعضای داعش در سوریه 7 هزار نفر است که 4 هزار نفرشان با تجربه و آموزش دیده هستند. طی یک برآورد دیگر در سه سال گذشته حدود 12 هزار تروریست از بیش از 70 کشور جهان به سوریه رفته‌اند که اکثر آنها هم اکنون در زیر پرچم داعش در سوریه و عراق هستند 2 هزار نفراز اینان از کشورهای اتحادیه اروپا و حدود 500 نفر از منطقه آسیای مرکزی و قفقاز به خصوص چچن هستند.
کارشناسان سیاسی منطقه معتقدند آمار تروریست‌ها در عراق، سوریه و کشورهای دیگر قابل تغییرند چرا که بسیاری از آنها در نبرد با ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه کشته می‌شوند و برخی دیگر هم یا خود را تسلیم نیروهای دولتی می‌کنند و یا از جبهه جنگ به کشورهای دیگر فرار می‌کنند. به همین دلیل است که حامیان تروریست‌ها همیشه به فکر تجدید این نیروها هستند زیرا می‌دانند که مدت زیادی نمی‌توانند دوام بیاورند.
ماهیت داعش
 از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب در تاریخ 24 شهریور 1393 در خصوص ماهیت داعش نکات حائز اهمیتی را ایراد فرمودند که این سخنان بلافاصله با بازتاب وسیع رسانه‌های خبری جهان مواجه شد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان وزیر خارجه آمریکا که اعلام کرده بود از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهد شد افزودند: «اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته‌جمعی مأیوس می‌شود مایه افتخار ما است و افتخاری بالاتر از این برای خود نمی‌دانیم.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: «آمریکایی‌ها قبلاً نیز با سر و صدای فراوان و با حضور چندین کشور یک ائتلاف بر علیه سوریه تشکیل دادند اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند در مورد عراق نیز وضعیت به همین گونه است.»
رهبر معظم انقلاب همچنین فرمودند: «آمریکایی‌ها قصد اقدام جدی بر علیه داعش ندارند و آمریکایی‌ها و حتی خود داعشی‌ها می‌دانند حرکتی که در عراق کمر داعش را شکست اقدام آمریکا نبود بلکه اقدام نیروهای مردمی و ارتش عراق بود.»
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز طی اظهاراتی تأکید می‌کند که ابقای داعش براساس منافع آمریکا و ترکیه است.وی اضافه می‌کند: «آمریکا از برگ برنده داعش برای ترساندن دولت‌های منطقه و باج‌گیری از آن‌ها و به فرسایش کشاندن آن‌ها استفاده می‌کند تا بتواند بر آن‌ها مسلط شود. اما بداند که تصمیم ما مبارزه با تکفیری‌ها و تروریست‌ها است هر چقدر هم که رویارویی بیشتر و فشارها افزایش یابد جایی برای تسلیم شدن نیست.»