kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
در منزل فؤاد معصوم برگزار شد

جلسه مهم سران 3 قوه عراق برای حل بحران سیاسی این کشور

رؤسای سه قوه عراق به همراه رؤسای فراکسیون‌های مجلس این کشور برای حل بحران سیاسی جاری، در منزل رئیس‌جمهور نشست مشترک برگزار کردند.

سرویس خارجی -

بالاخره پس از چهار روز اعتصاب 170 نماینده مجلس عراق و درخواست آنها مبنی بر کناره‌گیری رؤسای سه قوه از قدرت، دیروز طرف‌های سیاسی به دعوت «فواد معصوم» پاسخ مثبت دادند و در منزل وی نشست مشترک تشکیل دادند. در این نشست راه‌های برون‌رفت از بحران بررسی شد. هر چند شرکت‌کنندگان در نشست (حیدر عبادی نخست‌وزیر سلیم الجبوری رئیس مجلس و رؤسای فراکسیون‌های مجلس به همراه میزبان) در این  نشست به راه‌حل قطعی نرسیدند ولی نفس حضور آنها در یک نشست و انجام گفت‌وگو با یکدیگر، فضای پیچیده و ملتهب سیاسی عراق را آرام کرد. این نشست امیدها را در دل‌ها زنده کرد.
همزمان با این نشست، «اسامه النجیفی» سیاستمدار اهل سنت و رئیس سابق پارلمان عراق از حمایت‌های ایران از عراق در پشت سر گذاشتن بحران سیاسی جاری تشکر کرد.
از درون پارلمان عراق نیز خبر رسیده، شمار نمایندگان اعتصابی از 170 نفر به 125 کاسته شده است.
به گزارش تسنیم، یک منبع در داخل پارلمان  عراق گفته، نمایندگان اعتصاب‌کننده قصد داشتند هیئت رئیسه جدید برای پارلمان انتخاب‌ کنند، اما شمار نمایندگان حاضر در مجلس به حد نصاب نرسید.
پیش از این نمایندگان اعتصابی «سلیم الجبوری»‌ رئیس مجلس را برکنار کرده و به جای او «عدنان الجنابی» را به عنوان رئیس موقت مجلس برگزیدند.
این در حالی است که دفتر الجبوری با صدور بیانیه‌ای، قضیه برکناری الجبوری را «شایعه» با هدف فریب افکار عمومی خواند.
همزمان، الجبوری با انتشار پیامی، مردم عراق را به حفظ وحدت فرا خواند.
در بیانیه رئیس مجلس آمده است: «نباید به دشمنان عراق اجازه سوءاستفاده از اوضاع داده شود... بهتر دیدم که در شرایط کنونی برگزاری جلسات مجلس را به تعویق بیندازم.»
در بیانیه همچنین تصریح شده که «انتظاری که از مجلس می‌رود، این است که مشکلات را حل کند و نه اینکه (خود) بحران بیافریند.» وی در پایان از نمایندگان خواست، منفعت ملی و عالی عراق را مدنظر خود قرار دهند.
در خیابان‌های بغداد نیز تظاهرات طرفداران جریان «صدر» همچنان ادامه دارد؛ در ادامه این اعتراضات، صدها نفر در میدان  التحریر بغداد چادر زدند. هم‌اکنون تظاهرات طرفداران صدر در بغداد و سایر شهرهای جنوبی به امری روزمره تبدیل شده است. شعار تظاهرکنندگان نیز انجام اصلاحات و مبارزه با فساد در دولت است و معترضان علاوه بر این مطالبات، استعفای سران سه قوه را نیز خواستار هستند.
اما، شخص «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر، به رهبران عراق سه روز مهلت داده تا اختلافات را کنار گذاشته و اصلاحات را اجرا کنند.
تحولات میدانی
نیروهای بسیج مردمی عراق هم طی عملیاتی در منطقه «الرشاد» واقع در جنوب غرب «کرکوک» انبار سوخت و انبار مهمات مخفی داعش در این منطقه را منهدم کردند.
در استان «نینوا» هم جنگنده‌های عراقی مواضع تروریست‌های تکفیری را در «تل عفر» بمباران کردند. در این حمله، علاوه بر هلاکت 10 تروریست داعش، چند سکوی شلیک موشک این گروه هم منهدم شد.