kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
عضو اصلی مخالفان سوریه پس از استعفاء:

در صورت اصرار برکناره‌گیری بشار اسد همه چیز را از دست می‌دهیم

یکی از عناصر اصلی «مخالف» دولت سوریه به سایر افراد و گروه‌های مخالف هم فکر خود هشدار داده، اگر بر سر کناره‌گیری «بشار اسد» از قدرت اصرار کنند، چیزی به دست نخواهند آورد.

سرویس خارجی-

پیروزی ماه‌های اخیر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در سراسر این کشور کم‌کم تأثیر خودش را بر عرصه سیاسی و روند مذاکرات صلح در ژنو می‌گذارد؛ آن طور که خبرگزاری فارس نوشته «منذر خدام» سخنگوی گروه موسوم به «هیئت هماهنگی ملی سوریه» پس از استعفا، خطاب به مخالفان دولت دمشق گفته، اگر آنها بر کناره‌گیری ریاست جمهوری سوریه از قدرت پافشاری کنند، هیچ چیزی عایدشان نخواهد شد.
خدام گفته، به خاطر نتایج هیئت ریاض و عملکرد (ضعیف) هیئت عالی مذاکره کنندگان، استعفاء داده است. منظور خدام از دو هیئت فوق، گروه‌هایی است که تحت نفوذ عربستان قرار دارند و معمولاً در هر نشستی، کناره‌گیری بشار اسد از قدرت را مطرح می‌کنند و با این اقدام خود، نشست‌های ژنو 1، 2 و 3 را به شکست کشانده‌اند.
خدام در ادامه گفت‌وگویش با روزنامه «الوطن» اظهار داشته که قصد ندارد، گروه مخالف دیگری تشکیل دهد و به عنوان مخالف سیاسی، فعالیت کند.
بسیاری از مخالفان دولت دمشق تاکنون متوجه این مهم شده‌اند که درخواست برای برکناری بشار اسد، قبل از آنکه یک مطالبه داخلی باشد، مطالبه آمریکا، آل‌سعود و ترکیه است. این سه کشور با ایجاد یک بدعت جدید در عرصه سیاسی، ابتدا گروه‌های تروریستی را در سوریه تقویت کرده‌اند و سپس، خواستار کناره‌گیری بشار اسد از پست ریاست جمهوری سوریه شده‌اند!
بشار اسد رئیس جمهوری قانونی سوریه است و در چارچوب قانون اساسی، قدرت را در دست دارد.
نتیجه انتخابات
خبر دیگر اینکه «هشام شعار» رئیس کمیته انتخابات پارلمانی سوریه دیروز نتیجه انتخابات روز چهارشنبه را اعلام کرد. وی گفت که در این انتخابات 57/56 درصد واجدان شرایط شرکت کرده‌اند. این میزان مشارکت در شرایطی صورت گرفت که سوریه یک جنگ داخلی بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند.
هشام اسامی راه یافتگان به پارلمان را نیز اعلام کرد.
پارلمان سوریه 250 کرسی دارد و انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. پس از تغییر و اصلاح قوانین سوریه، احزاب متعدد در این کشور اجازه شرکت در انتخابات را دارند. درچارچوب قوانین جدید، در سال 2012 هم در سوریه انتخابات پارلمانی برگزار شد.
استقبال گسترده مردم در این انتخابات، بالا بودن مشروعیت نظام سوریه را یک بار دیگر به رخ جهانیان کشید و جایگاه دولت را در مذاکرات جاری ژنو تقویت کرد و به همان میزان نیز، دشمنان سوریه خصوصاً عربستان و تکفیری‌ها را دلسرد و خشمگین کرد. در پی برگزاری انتخابات اخیر در سوریه، آمریکا و فرانسه آن راغیرقانونی دانستند!
سیاست غلط آمریکا
«مایکل پین» فعال سیاسی مستقل اما طی یادداشتی تحت عنوان «سیاست خارجی آمریکا؛ ناکارآمدی ارعاب و سلطه»، سیاست واشنگتن در قبال دولت سوریه و خصوصاً اصرار بر کناره‌گیری «بشار اسد» از قدرت را فاقد کارایی و غیرقابل اجرا خواند و نوشت: «ثمره سیاست‌های اشتباه آمریکا، شکست در جنگ‌های عراق، افغانستان، لیبی و اکنون سوریه است. این سیاست‌ها پیامدی جز بدبختی و رنج برای کشورهای مختلف و گرفتار شدن آمریکا در باتلاقی ژرف‌تر ندارد.»
«پین» می‌نویسد، میلیاردها دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی طی سال‌های اخیر در بخش‌هایی از کشورهای مورد هجوم هزینه شد، که توسط ارتش آمریکا ویران شده بود.