kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶

پراودا: لبنان بدون حمایت‌های ایران، حزب‌الله و روسیه به دست تروریست‌ها سقوط می‌کند

نشریه «پراودا» چاپ مسکو با تأکید بر اینکه «حزب‌الله تنها مانع حمله داعش به لبنان بود» نوشت بیروت برای محافظت از خود و جلوگیری از تسلط تکفیری‌ها بر کشور به کمک ایران و روسیه نیاز دارد.

سرویس خارجی-

نشریه روسی پراودا در یادداشتی به قلم «آندره ویلتچک» به تحلیل وضعیت کنونی لبنان و احتمال نفوذ گروه‌های تروریستی به این کشور (در صورت عدم حضور حزب‌الله و کمک ایران و روسیه) پرداخته است.
در این مقاله آمده «اکنون که داعش از تمام نقاط کلیدی و استراتژیک داخل سوریه عقب‌نشینی کرده، این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که اگر این گروه تروریستی در نهایت متحمل شکست نهایی شود مقصد بعدی آن کدام کشور خواهد بود؟ البته تروریست‌های داعش در عراق نیز حضور دارند اما بغداد درحال برقراری روابط نزدیکتر با روسیه بوده و گروه‌های تروریستی احتمالاً نمی‌توانند آینده امنی در این کشور داشته باشند. با درنظر گرفتن تمامی محاسبات آسان‌ترین مکان برای نفوذ داعش لبنان خواهد بود.»
در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: «اسرائیل نیز تهدیدات گاه و بی‌گاهی برای حمله به لبنان مطرح می‌کند. تل‌آویو دست کم پنج حمله جداگانه به لبنان داشته که آخرین مورد آن در سال 2006 بوده است. درحال حاضر نیروهای ارتش لبنان و حزب‌الله در شمال شرق این کشور درحال مبارزه با داعش هستند. اما نیروهای ارتشی عموماً نیروهای اداری بوده و نه آموزش نظامی مناسب دیده و نه بدرستی تسلیح شده‌اند. در مقابل، حزب‌الله به عنوان برجسته‌ترین نیروی ایدئولوژیک و نظامی در لبنان درحال اقدام در خطوط مرزی است. این مبارزه یک نبرد فوق‌العاده حماسی بوده؛ آن هم توسط گروهی که بسیاری از نیروهای خود را در مبارزه با اسرائیل در سال 2006 از دست داده است.»
نویسنده در ادامه با اعلام اینکه «تاکنون مبارزه حزب‌الله با گروه‌های تروریستی موفقیت آمیز بوده» می‌افزاید: «اما حزب‌الله هم‌اکنون علاوه بر دفاع، تنها نیروی سیاسی در لبنان به شمار می‌آید که مایل به ایجاد اتحاد میان فرق مختلف در سراسر کشور است. حمایت‌های اجتماعی حزب‌الله نیز به صدها هزار تن از شهروندان فقیر لبنانی ارائه می‌شود. حزب‌الله در لبنان و در واقع در سراسر خاورمیانه از احترام زیادی برخوردار است. این گروه شیعه بوده، ارتباطات نزدیکی با ایران و سوریه دارد و به عنوان دشمن سرسخت غرب در خاورمیانه شهرت دارد.»
در این یادداشت همچنین آمده «حزب‌الله دقیقاً با همان گروه‌های تروریستی می‌جنگند که از سوی ترکیه، عربستان و قطر حمایت می‌شوند. دولت لبنان مکرراً با قرار گرفتن نام حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی مخالفت کرده است... برخلاف میل سعودی‌ها، هم عراق و هم دولت لبنان از رأی دادن به تروریستی بودن گروه حزب‌الله طفره رفتند. رأی سوریه نیز منفی بود اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد این کشور برای مشارکت در رأی‌گیری دعوت نشد. به نوشته پراودا «با درنظر گرفتن چنین وضعیتی اگر لبنان هیچ سلاح جدیدی در اختیار نداشته باشد چه روی خواهد داد؟ شاید ایران بتواند در این زمینه کمک کننده باشد و اگر نباشد چه؟ بنابراین حزب‌الله تنها نیرویی خواهد بود که در صورت اخراج داعش از تمامی شهرهای سوریه با این گروه تروریستی در لبنان مقابله خواهد کرد.»
«البته برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از نابودی لبنان خوشحال خواهند شد چرا که یکی دیگر از سنگرهای مقاومت از پیش روی آنها برداشته شده و یک گروه شیعی مستحکم یعنی حزب‌الله در لبنان از بین می‌رود. غرب هم ممکن است ابراز نگرانی کند اما مشخص است که غرب علاقه چندانی به شکست گروه‌های تروریستی ندارد در چنین شرایطی لبنان برای جلوگیری از فروپاشی باید به تهران و مسکو نزدیک شود.»
گفتنی است پیش از این نیز نخست‌وزیر عراق و نخست‌وزیر لبنان از مواضع حزب‌الله ایران و روسیه در مقابله با تروریست‌های داعش قدردانی و تأکید کرده‌اند که اگر حمایت‌های ایران نبود داعش اکنون در بغداد یا بیروت بود.