kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳

فرانسه دستور سرکوب تظاهرات قربانیان بحران اقتصادی را صادر کرد

به دستور دولت فرانسه، نیروهای امنیتی این کشور برای مهار اعتراضات خیابانی و ناآرامی‌های این کشور، دست به سلاح و باتوم می‌شوند و اجازه یافتند که اعتراضات را با ابزارهای کارآمدتر، سرکوب کنند.



فرانسه 20 روز است که شاهد تظاهرات و اعتراضات خیابانی به اصلاح قانون کار، وضعیت دشوار معیشتی و بی‌عدالتی است و طی روزهای اخیر هر روز که می‌گذشت علاوه بر اینکه بر دامنه اعتراضات افزوده می‌شد و مردم دیگر شهرها را علاوه بر پاریس، به خیابان‌ها می‌کشاند، اعتراضات شکل خشونت‌آمیزی هم به خود می‌گرفت، به طوری که جوانان معترض در روزهای اخیر شیشه فروشگاه‌ها و خودروها را می‌شکستند؛ اقدامی که به تنهایی نشان می‌دهد، شکاف فقیر و غنی، کینه و نفرت را در جامعه فرانسه نهادینه کرده است. تاکنون پلیس فرانسه برای متفرق کردن معترضان، از گاز فلفل و گاز اشک‌آور استفاده می‌کرد، تا از پس معترضان خشمگین برآید. اما این اقدامات نتوانست جلوی اعتراضات را بگیرد.به همین خاطر، «برنارد کازینو» وزیر کشور فرانسه از نیروهای امنیتی خواست با تظاهرکنندگان قاطعانه برخورد کند و معترضان را نیز به  بازداشت و محاکمه تهدید کرد. هر چند ممکن  است این تمهیدات و تدابیر قیام را عقب اندازد، ولی شیوه اعتراضات در روزهای اخیر نشان داد که جامعه فرانسه مستعد حرکت‌های خشونت‌بار‌تری است.
آمریکا
اعتراضات در آمریکا هم طی روزهای اخیر بار دیگر آغاز شد و حتی به شهرهای واشنگتن و نیویورک هم رسید؛ حاکمیت پول بر جامعه آمریکا، تبعیض و نژادپرستی،‌ از جمله مسائلی بود که تظاهرکنندگان به آنها اعتراض داشتند.
در ادامه این اعتراضات، چهارشنبه  گذشته آمریکا شاهد یکی از گسترده‌ترین اعتصابات کارگری در این کشور بود؛ حدود 40 هزار تن از کارکنان شرکت مخابراتی و الکتریکی «ورایزن» به درخواست اتحادیه‌های کارگری، دست از کار کشیدند. اعتصاب‌کنندگان به حذف مزایای بهداشت و درمان و بازنشستگی اعتراض دارند.