kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳
در اعتراض به اهدای جزایر مصری به آل سعود صورت گرفت

تظاهرات بزرگ مردم مصر علیه السیسی با شعار «وطن ناموس ماست»

نیروهای امنیتی مصر ۱۱۰ نفر از معترضان به اهدای دو جزیره مصری به عربستان را در قاهره دستگیر کردند.


هزاران نفر از مردم مصر، روز جمعه در اطراف اتحادیه روزنامه‌نگاران واقع در مرکز قاهره و دیگر نقاط پایتخت و چند استان دیگر در تظاهراتی تحت عنوان «جمعه سرزمین» شرکت کرده و  با شعار« وطن ناموس ماست»چشم‌پوشی مسئولان مصر از دو جزیره صنافیر و تیران به نفع عربستان را محکوم کرده و شعارهایی مبنی بر درخواست کناره‌گیری «عبدالفتاح السیسی» از قدرت سر دادند.
 جبهه دفاع از تظاهرات‌کنندگان مصری در بیانیه ای اسامی 110 نفر از کسانی را که در تظاهرات روز جمعه بازداشت شدند، منتشر کرد که در میان آنها چند وکیل حقوقی مشاهده می‌شود.
بر اساس گزارش، خبرگزاری تسنیم نیروهای امنیتی مصر پس از آنکه تمامی خیابان‌های منتهی به اتحادیه روزنامه‌نگاران را به منظور ممانعت از برگزاری تظاهرات در خیابان «عبدالخالق ثروت» بستند، مردم به برگزاری تجمع در برابر دیوان عالی قضایی روی آوردند تا توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و عربستان را محکوم کنند. در همین رابطه وزارت کشور مصر در بیانیه ای از مردم خواست به دعوت برای برگزاری تظاهرات در اعتراض به توافقنامه ترسیم مرز دریایی با عربستان پاسخ مثبت ندهند. مردم استان‌های قاهره، الجیزه،البحیره، القلیوبیه، الشرقیه و اسکندریه، دیروز پس از نماز جمعه، به خیابان‌ها آمدند و به واگذاری دو جزیره «تیران» و «صنافیر» به عربستان اعتراض کردند. در این اعتراضات، نیروهای امنیتی و معترضان با یکدیگر درگیر شدند و در  شهرهای مختلف نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور به مردم حمله کردند. موضوع واگذاری جزایر تیران و صنافیر که در سفر اخیر پادشاه عربستان به قاهره میان دو کشور توافق شد، با اعتراض‌های گسترده محافل سیاسی و مردمی مصر مواجه شده است. مردم مصر معتقدند ژنرال السیسی در حال فروختن کشور است.