kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۵۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳
واشنگتن پست:

اوباما از انتشار اسناد مشارکت آل سعود در حملات 11 سپتامبر پشیمان شد!

یک روزنامه آمریکایی نوشته دولت اوباما با وجود اعلام قبلی مبنی بر انتشار اسناد دخالت آل‌سعود در حادثه 11 سپتامبر از انتشار این اسناد منصرف شده است!


بیش از 14 سال از حادثه 11سپتامبر 2001 و حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک می‌گذرد. پس از این حادثه تروریست‌های القاعده عامل حادثه معرفی شدند اما از آن زمان کارشناسان زیادی در کشورهای غربی با تاکید بر مدارک و مستندات منتشر شده اعلام کردند که این حادثه ساختگی و برنامه‌ریزی شده توسط خود آمریکا بوده است. هدف از این توطئه نیز «زمینه‌سازی برای حمله به خاورمیانه به بهانه مبارزه با تروریسم» اعلام شد. اخیرا اما آمریکا اعلام کرد که اسناد محرمانه موسوم به «28 صفحه» را که از نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر 2001 پرده برمی‌دارد، منتشر خواهد کرد. این تصمیم از همان ابتدا با دیده شک و تردید نگریسته شد. چرا که آمریکا و آل سعود متحدین استراتژیک هستند و این اقدام می‌توانست روابط دو کشور را با تهدید مواجه کند. بنابراین بعید بود آمریکا اسناد مذکور را منتشر کند و چه بسا هدف از این تصمیم تحت فشار گذاشتن ریاض در برخی پرونده‌های منطقه‌ای بود. تحلیل‌ها راجع به غیرواقعی بودن ادعای آمریکا برای افشای اسناد «28 صفحه‌ای» ادامه داشت تا اینکه یک روزنامه آمریکایی اعلام کرده دولت آمریکا از انتشار این اسناد منصرف شده است!
به گزارش تسنیم واشنگتن‌پست اعلام کرده، عربستان به دولت «اوباما» و اعضای کنگره گفته «اگر کنگره قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن این امکان مهیا شود که دولت سعودی در دادگاه‌های آمریکا به خاطر هرگونه نقش‌آفرینی در حملات 11 سپتامبر مسئول شناخته شود، پادشاهی سعودی دارایی‌های خود در آمریکا را که ارزشی بالغ بر صدها میلیارد دلار دارد به فروش خواهد گذاشت.» نیویورک تایمز مبلغ دارایی‌های عربستان درآمریکا را 750میلیارد دلار اعلام کرده است.
 آن‌طور که این روزنامه نوشته این اقدام عربستان باعث شد دولت آمریکا برای منصرف کردن کنگره از انتشار اسناد 11 سپتامبر دست به‌کار شود. به گفته مقامات دولتی آمریکا و افراد نزدیک به اعضای کنگره (از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه)، دولت «اوباما» در حال لابی‌گری برای ممانعت از تصویب این لایحه است و سعودی‌ها طی هفته‌های اخیر موضوع مذاکرات فشرده‌ای بین قانونگذاران آمریکایی و مقامات دولتی از وزارت خارجه و پنتاگون بوده‌اند. طبق این گزارش مقامات دولت آمریکا به سناتورها درباره پیامدهای دیپلماتیک و اقتصادی ناشی از تصویب این قانون هشدار داده‌اند. حادثه 11 سپتامبر در یک دهه اخیر باعث شده آمریکا به صورت ابزاری از این موضوع در راستای تحت فشار قرار دادن برخی کشورها برای تامین منافع خود استفاده کند.