kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۵۱۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳
روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم:

نشست اسلامبول، بدترین نشست سازمان همکاری اسلامی از زمان تأسیس بود

روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم نوشته نشست سران اخیر سازمان همکاری اسلامی در اسلامبول چه از نظر «سطح حضور رهبران» و چه از نظر «نوع رفتارها و برخوردها» و نیز اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان میزبان، «بدترین» نشست این سازمان از زمان تاسیس آن بود.


به گزارش تسنیم این روزنامه در گزارشی نوشته، نشست سران سازمان همکاری اسلامی بدترین نشست از زمان تاسیس این سازمان بود که پس از به آتش کشیدن مسجدالاقصی در اوت 1969 (مرداد 1348) تاسیس شد.
به نوشته این روزنامه « این سازمان سست و بی‌تاثیر بود و به محل تجمع تعدادی کارمند تبدیل شده بود که حقوق و امتیازات خوبی هم برایشان فراهم شده بود چرا که مقر این سازمان یا همان عربستان سعودی این طور می‌خواست اما نشست کنونی بیماری‌های جهان اسلام و اختلافات آن را در بدترین شکل‌ منعکس کرد تا جایی که بهتر است این نشست را «نشست سران اختلاف» و نه «همکاری اسلامی» توصیف کرد.»
رای‌الیوم به مصادیق شکست این نشست هم اشاره کرد آنجا که نوشت «از جمله موارد دیگری که می‌توان به عنوان ناکامی نشست سران همکاری اسلامی به آن اشاره کرد، عدم دعوت از رئیس‌جمهور مصر از سوی اردوغان و خودداری وی از دیدار با وزیر خارجه مصر بود که به نیابت از السیسی در این نشست سخنرانی کرد.»
 سفر علنی اشغالگران اسرائیلی به کشورهای عربی، رفتارهای مغرضانه در جریان نشست، اختلاف در اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی، اظهارات سرطانی اردوغان در این نشست که گفت من نه شیعه و نه سنی هستم بلکه مسلمان هستم. ارتباط برخی از این کشورها با تروریست‌ها از جمله دیگر عوامل شکست نشست سران همکاری‌های اسلامی در اسلامبول است که روزنامه رای‌الیوم به آنها اشاره کرد. گفتنی است برخی از کشورها نیز به بیانیه پایانی این نشست اعتراض کردند و ایران به دلیل چهار بند ضدایرانی بیانیه پایانی در آخرین جلسه شرکت نکرد. اختلافات در این نشست کار را به جایی رساند که به درخواست برخی از کشورها این بیانیه حتی قرائت هم نشد.
گفتنی است جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از موسسین اصلی سازمان همکاری اسلامی، نقش مهمی در حل بحران‌های جهان اسلام داشته است، میانجی‌گری ایران در اختلاف شدید ترکیه و سوریه پیش از شروع جنگ سوریه از جمله ابتکارات ایران برای حل اختلافات بین کشورهای اسلامی بود. همچنین تلاش برای قرار دادن مسئله فلسطین به عنوان مسئله محوری جهان اسلام، حل اختلاف میان گروه های فلسطینی و ایجاد وحدت میان کشورهای اسلامی از دیگر تلاش‌های ایران در چارچوب سازمان همکاری اسلامی است.
از سوی دیگر وزارت خارجه عراق از مخالفت و اعتراض شدید این کشور به بند مربوط به محکومیت جنبش مردمی حزب الله در بیانیه پایانی اجلاس سازمان همکاری اسلامی در اسلامبول خبر داد.
این بیانیه همان‌طور که انتظار می‌رفت با فشارها و سیاست تطمیع و تهدید آل‌سعود و نفاق اردوغان همراه بود و بندهایی علیه جمهوری اسلامی ایران و جنبش حزب‌الله به تصویب رسید.