kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
برای نخستین بار در کشور

17 جایگاه بنزین تک‌نازل در اصفهان به بهره‌برداری رسید

17 جایگاه بنزین تک‌پمپی برای نخستین بار در کشور با حضور معاون وزیر نفت در اصفهان افتتاح شد.



این جایگاه‌ها که فعالیت آزمایشی آنها از نیمه دوم اسفند سال گذشته آغاز شده بود. با حضور عباس کاظمی معاون وزیر نفت و سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افتتاح شد.
جایگاه‌های عرضه سوخت با ابعاد کوچک بویژه در کلان‌شهرهایی مانند اصفهان با نگرش کاهش هزینه، ارتقای سلامت شهروندان و خدمات رسانی مطلوب و به موقع به شهروندان از طریق بخش خصوصی از سال گذشته در دستور کار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور قرار گرفت.
حسین صادقیان مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان گفت: ساخت 20 جایگاه زنجیره‌ای کوچک با همکاری شهرداری، بخش خصوصی و نظارت شرکت ملی پخش در دستور کار قرار دارد که از این تعداد 17 جایگاه در قالب برند فعالیت خود را آغاز کرد.
کاظمی در این مراسم گفت: توسعه جایگاه‌های سوخت تک‌نازل (تک‌سکو) در سراسر کشور بويژه شهرهای بزرگ باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود.
وی گفت: در جایگاه‌های سوخت تک‌نازل در اصفهان از سه ساز و کار جذب بخار بنزین استفاده شده است و پس از این نیز همه جایگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند.
وی با تاکید  بر اینکه همه مسائل ایمنی در این جایگاه‌ها رعایت شده است، و جای هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و اجرای فناوری جذب بخار بنزین از مزیت‌های این نوع جایگاه‌ها است.
معاون وزیر نفت افزود: طرح ایجاد جایگاه‌های کوچک ابتدا قرار بود در تهران اجرا شود اما اصفهان در این زمینه پیشتاز شد.
به گزارش خبرنگار کیهان از اصفهان، وی همچنین با اشاره به تولید بنزین یورو 4 و نفت گاز یورو 4 در پالایشگاه اصفهان گفت: اکنون کیفیت بنزینی که در شهر اصفهان تولید می‌شود با کیفیت بنزین در لندن و پاریس نیز یکسان است.
وی اضافه کرد: بنزین یورو 4 در چند شهرستان بزرگ استان از جمله اصفهان، خمینی شهر و شاهین شهر توزیع و به شیراز و اهواز نیز صادر می‌شود. وی گفت: راه‌اندازی جایگاه‌های تک‌پمپی هیچ تاثیری بر کاهش درآمد دیگر جایگاه‌ها نخواهد داشت.
کاظمی همچنین گفت: طرح تبدیل مازوت به بنزین با مشارکت یک شرکت سرمایه‌گذاری کره‌ای در پالایشگاه اصفهان اجرا می‌شود.
وی افزود: تبدیل مازوت به بنزین جزو اولویت‌های پالایشی وزارت نفت است و در این زمینه برای تجهیز پالایشگاه‌های کشور برنامه‌ریزی شده است.
وی اعلام کرد: با توسعه و تجهیز پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری شرکت کره‌ای تولید مازوت در این پالایشگاه از 30 به 10 درصد کاهش و تولید بنزین در این مجموعه افزایش می‌یابد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: دولت مکلف شده تولید پالایشگاه‌ها را اصلاح و سالانه دودرصد از تولید مازوت را کاهش دهد و در نهایت طبق چشم‌انداز به کمتر از 10 درصد برساند.
کاظمی ادامه داد: میانگین تولید مازوت در پالایشگاه‌های کشور 30 درصد است که امیدواریم با بهبود فرایندهای پالایشی این مقدار به کمتر از 10 درصد برسد.