kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۳

لاریجانی: نهادهای امنیتی پاکستان به جدیت قضیه گروگان‌‌گیری اتباع ایرانی را حل کنند

لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس ایالت بلوچستان پاکستان با اشاره به برخی اقدامات خرابکارانه اشرار در مرزهای دو کشور تاکید کرد: لازم است نهادهای امنیتی در پاکستان به جدیت و سرعت قضیه گروگان‌‌گیری اتباع ایرانی را حل کنند.
«میرجان محمدخان جمالی» رئیس مجلس ایالت بلوچستان پاکستان روز گذشته با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.
 لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به مراودات ریشه‌دار تاریخی و فرهنگی میان دو ملت گفت: همواره روابط برادرانه‌ای میان مردم دو کشور وجود داشته و این پشتوانه مهمی برای توسعه و گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فی مابین است.
 رئیس مجلس در ادامه با تأکید بر اهمیت عملیاتی شدن پروژه‌های اقتصادی دو کشور افزود: اجرای پروژه‌های خط لوله گاز و برق رسانی به پاکستان می‌تواند به بهبود سرمایه‌گذاری و افزایش سطح مناسبات اقتصادی و صنعتی فی مابین کمک فراوانی کند.
 لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی اقدامات خرابکارانه اشرار در مرزهای دو کشور تصریح کرد: این گونه اقدامات باعث سوء تفاهم در روابط دو کشور می‌شود و لازم است نهادهای امنیتی در پاکستان به جدیت و سرعت قضیه گروگان‌‌گیری اتباع ایرانی را حل کنند.
 در ادامه میرجان محمدخان جمالی رئیس مجلس بلوچستان پاکستان با بیان اینکه حضور نیروهای خارجی و ارتباط آنها با گروه‌های اشرار باعث ایجاد ناامنی در منطقه شده است، افزود: باید با تشکیل کمیسیون‌های مشترک اطلاعاتی و امنیتی و رایزنی‌ها و همکاری‌های مستمر به تقویت صلح و ثبات در منطقه کمک کرد.
 وی در پایان بر جدیت مقامات پاکستانی برای حل و فصل و آزادی هرچه سریعتر اتباع گروگان گرفته شده ایرانی تأکید کرد.
دولت پاکستان مانع تردد غیرمجاز
 از مرزهای مشترک دو کشور شود
وزیر کشور گفت: انتظار ما از دولت پاکستان این است که مانع تردد غیر مجاز از مرزهای مشترک دو کشور شود و اگر دولت پاکستان از ما کمک بخواهد حاضریم با همکاری یکدیگر مانع تردد‌های غیر قانونی اشرار شویم.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در دیدار با محمد خان جمالی رئیس مجلس ایالت بلوچستان پاکستان و هیئت همراه با اشاره به تردد اشرار در مرزهای پاکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را مقید می‌داند که از مرزهای خود به شدت دفاع و محافظت نماید و به هیچ وجه اجازه ورود هیچ نیرویی را از مرز بلوچستان پاکستان به ایران نخواهد داد. وی تاکید کرد: انتظار ما از دولت پاکستان این است که مانع تردد غیر مجاز از مرزهای مشترک دو کشور گردند و اگر دولت پاکستان از ما کمک بخواهد حاضریم با همکاری یکدیگر مانع تردد‌های غیر قانونی اشرار شویم.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در صدد است که طی چند ماه آینده همه مرزها، جاده‌‌ها و برجک‌های مرزی را کنترل جدی نموده و مانع عبور و مرور غیر مجاز گردد وی ابراز امیدواری کرد، اسلام آباد نیز در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با اشرار همکاری‌های جدی را با تهران داشته باشد.
رحمانی‌فضلی اظهار امیدواری کرد که این سفر هیئت پاکستانی، پیام وحدت، مودت، دوستی، صلح و همکاری‌های متقابل بین ایران و پاکستان باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در این دیدار محمدخان جمالی رئیس مجلس ایالت بلوچستان پاکستان با تأکید بر تعامل مستمر مبنی بر مبادله اطلاعات، برنامه‌ریزی و اشتراک مساعی بین دو کشور برای مبارزه با مواد مخدر در منطقه اظهار امیدواری کرد که با انتقال پیام وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به مجلس پاکستان این اقدامات شکل گسترده‌تری به خود خواهد گرفت و کشور پاکستان نیز همچون کشور ایران هرگز اجازه خدشه دار شدن مرزهای مشترک دو کشور را نخواهد داد. رئیس مجلس ایالت بلوچستان پاکستان در ادامه این نشست خواستار برگزاری نشست‌هایی برای همکاری بیشتر بین دو کشور ایران و پاکستان شد و برگزاری و ایجاد کمیسیونی دائمی به منظور جمع آوری و رصد اخبار جهت تصمیم گیری و انجام اقدامات هدفمند در خاک دو کشور را حائز اهمیت برشمرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، وی همچنین ضمن تأکید بر تفاهم و همکاری بیشتر بین دو کشور ایران و پاکستان گفت: با انجام یک راه حل دائمی و ایجاد مکانیزمی فعال می‌توان به راه حل‌های مناسب دست یافت.