kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
در ایتالیا برگزار شد

جلسه محرمانه رهبران نظامی 30 کشور جهان برای لشکرکشی مجدد به لیبی

منابع خبری فاش کرده‌اند که نمایندگان نظامی بیش از 30 کشور جهان در شهر رم برای «بحث در خصوص ایجاد یک نیروی مشترک جهت اعزام به لیبی» به طور سری گردهم آمده‌اند.


حمله کشورهای غربی به لیبی در سال 2011 باعث شد تا این کشور شاهد نوعی فروپاشی نظامی سیاسی شود. در صورتی که کشورهای غربی در مسیر انقلاب مردم لیبی دخالت نمی‌کردند چه بسا این انقلاب زودتر از پیش‌بینی‌ها به سرانجام می‌رسید و زیرساخت‌های آن نیز نابود نمی‌شد و کشور هم در مسیر تجزیه قرار نمی‌گرفت. اکنون که این کشور چند پاره شده کشورهای غربی بار دیگر به بهانه‌ای دیگر قصد لشکرکشی به این کشور را دارند. به گزارش ایرنا، «پائولو جنتیلونی» وزیر خارجه ایتالیا در حاشیه کنفرانسی در رم از نشست نظامیان 30 کشور جهان در این شهر در خصوص بحث و گفت وگو برای ایجاد یک نیروی مشترک تثبیت کننده در لیبی خبر داد.
«جنتیلونی» در عین حال مدعی شد: «نشست امروز(سه شنبه) نمایندگان نظامی 30 کشور جهان در پایتخت ایتالیا، اعلام آغاز ماموریت در لیبی نیست بلکه یکی از ابتکارات متعدد برای برنامه‌ریزی است و شرایط برای معنی کردن آن (ماموریت) به واقعیت این است که یک دولت مشروع در این کشور وجود داشته باشد و درخواست کمک از سازمان ملل و جامعه بین‌المللی بکند. این نشست نیمه سری در فرودگاه نظامی سابق «چنتوچله» در شهر رم، مقر فرماندهی عملیاتی نیروهای مشترک برگزار شده است. بنابر اظهارات وزیر خارجه ایتالیا، این ماموریت موسوم به «لیام» به معنی ماموریت کمک‌های بین‌المللی لیبی، یک مداخله کمک‌های نظامی و حمایت از نیروهای محلی علیه داعش خواهد بود و فرودگاه مذکور در رم نیز می‌تواند مقر فرماندهی این ماموریت بشود.
گفتنی است، آمریکا نیز با هدف اعلامی مبارزه با تروریسم به عراق و افغانستان و سوریه حمله کرد.
این در حالی است که وزیر خارجه ایتالیا هفته گذشته در گزارشی به مجلس سنای این کشور درباره بحران لیبی گفته بود: «مداخله در لیبی یک راه حل نیست و نمی‌گذاریم ما را به ماجراجویی‌های بیهوده و خطرناک بکشانند. مداخله نظامی در لیبی می‌تواند مساله را تشدید کند.»  مردم ایتالیا نیز شنبه گذشته در شهرهای مختلف این کشور علیه جنگ در لیبی و عضویت ایتالیا در ناتو وارد میدان شده و با برگزاری تظاهرات، مخالفت خود را با مداخله مسلحانه کشورشان اعلام کردند. تظاهرکنندگان با یادآواری جنگ ناتو در سال 2011 در لیبی  اعلام کردند: «پس از گذشت پنج سال از مداخله نظامی در لیبی، این کشور به داعش و تروریست‌ها اهدا شده است»
مقامات لیبی نیز چندی پیش در واکنش به حملات آمریکا به برخی نقاط این کشور آن هم به بهانه مبارزه با داعش اعلام کردند، این اقدام تجاوز آشکار به خاک لیبی است.