kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰

1394 پیروزی‌های جبهه مقاومت(یادداشت روز)


برخلاف آنچه طرف‌های غربی و غیرغربی مخالف جبهه مقاومت می‌گویند، کاهش نیروهای عملیاتی روسیه در سوریه نشان دهنده پیشرفت مناسب و ثبات نسبی در کشور سوریه است و البته این فقط سوریه نیست که نسبت به سال گذشته وضع بهتر امنیتی و سیاسی دارد. وضع جبهه مقاومت بطور کلی از یک سال گذشته به نحو محسوسی مناسب‌تر است. در این خصوص گفتنی‌هایی وجود دارد:
1- سوریه در آغاز سال گذشته با تهاجم جدیدی از سوی تروریست‌ها در سه منطقه ادلب، درعا و حمص مواجه گردید و پس از آن سو کار برای دولت و ارتش سوریه در حلب مشکل شد. ضمن آنکه برای نخستین بار استان لاذقیه در معرض تهدید قرار گرفت و دامنه مشکل به استانهای حمص و حما هم کشیده شد. در همان حال تهاجم تروریست‌ها به منطقه شیخ مسکین در استان درعا فاصله مراکز تحت تصرف جبهه النصره با دولت مرکزی را کاهش داد و عملاً پایتخت در معرض تهدید بیشتر قرار گرفت و البته همزمان با آن تروریست‌ها در محلات اطراف دمشق بخصوص حوالی- غوطه- غربی موقعیت مستحکم‌تری پیدا کردند. پس از این رخدادها که عمدتاً در اردیبهشت ماه روی داد، تروریست‌ها روحیه تازه‌ای پیدا کردند و متقابلاً به روحیه ارتش و سایر نیروهای مدافع سوریه آسیب‌هایی وارد آمد. در این مقطع خیلی‌ها به این تحلیل رسیدند که کار سوریه و حکومت آن ساخته است. اما میدان سوریه به زودی شاهد رویش تازه‌ای بود. عملیات موفق حزب‌الله در زبدانی که در شهریور ماه گذشته به آزادی بیش از 90 درصد این منطقه که در شمال استان حمص قرار دارد و برای گروه‌های تروریستی که از طریق هرمل، طرابلس و مدیترانه اسلحه را دریافت کرده و سوریه و لبنان را عملاً بهم دوخته بودند، منجر شد، یک موقعیت راهبردی بی‌بدیل به حساب می‌آمد، به گونه‌ای که کمر تروریست‌ها را شکست. حزب‌الله در این منطقه کوههای غربی که هرمل لبنان را به حمص وصل می‌کرد، به تصرف درآورد و خط ارتباطی تروریست‌ها را قطع کرد. تن دادن تروریست‌ها به معامله‌ای که برای دولت سوریه سود حداکثری و برای آنان سود حداقلی داشت، نشان داد که تروریست‌ها ضعف خود را پذیرفته‌اند. در این توافق دولت سوریه پذیرفت که در بخشی از مناطق حضور گروههای موسوم به احرارالشام و جیش‌الاسلام آتش‌بس برقرار شود و اعضای این گروه بتوانند بدون درگیری از بخش‌هایی از حومه دمشق و زبدانی خارج شوند. عملیات ارتش سوریه در شیخ مسکین حدود 4 ماه پس‌از توافق زبدانی در ششم بهمن ماه صورت گرفت و به آزادی این منطقه که در حومه شمالی درعا قرار داشته و حدود هشت‌هزار نفر جمعیت دارد، انجامید، یک ضربه مهم دیگر به تروریست‌ها به حساب می‌آید که در آن نقش ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه برجسته‌تر بود.
اما در این بین عملیات نصر 2 که از روز نهم مهر ماه- اول محرم- در منطقه غرب حلب آغاز شد و در اوائل بهمن ماه با آزادسازی بیش از 2000 کیلومتر مربع به اوج رسید، یک دستاورد استراتژیک و سرنوشت‌ساز به حساب آمد. از این رو غربی‌ها و طرف‌های عربی و ترکیه که تا پیش از «نصر 2» از مذاکرات سیاسی رویگردان بودند، دولت دمشق را به عنوان یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر قبول کرده و با او در ژنو و وین به مذاکره پرداختند! ورود جدی‌تر روسیه به پرونده امنیتی همزمان با آغاز عملیات نصر2 بود و البته توانسته کمک مؤثری هم در عملیات علیه تروریزم بنماید در عین حال مرور پیروزی‌های پی در پی که از اواسط شهریور ماه و از زبدانی آغاز شده، سپس به شیخ مسکین رسیده است به خوبی نشان می‌دهد که در این ماجرا پیروزی قائم به میدان بوده و در هماهنگی اجزاء با دیگری روی داده است. در این میان روسیه اگرچه در طراحی و اجرای دو عملیات زبدانی و عملیات شیخ مسکین حضور نداشت اما در مجموع تحولات سوریه توانست کمک مؤثری بنماید.
هم اینک که سال شمسی رو به پایان دارد، سوریه به درجه قابل قبولی از ثبات رسیده و می‌تواند سال تعیین کننده‌ای پیش رو داشته باشد. این پیروزی‌ها و بخصوص پیروزی در نصر 2 باعث حیرت رهبران تروریست‌ها شد به گونه‌ای که نیروهای آنان نسبت به گذشته، کمتر مقاومت می‌نمایند.
2- یمن در آغاز سال جاری دستخوش یک جنگ سخت گردید. رهبران جدید عربستان در روز ششم فروردین با بمباران وسیع هوایی جنگ علیه مردم یمن را آغاز و به زودی این کشور را با محاصره سخت دریایی مواجه کردند.
تا مدت‌ها پس از زمانی که جنگ مترفین سعودی علیه فقرای یمنی آغاز گردید هیچکس نمی‌توانست حدس بزند که ممکن است این جنگ چند ماه به درازا بکشد ولی هم اینک می‌دانیم که حدود یک سال به درازا کشیده است. جنگ تاکنون بیش از ده هزار شهید و زخمی پدید آورده است و از آن طرف صدها نظامی سعودی، اماراتی، قطری، بحرینی و... را به کام مرگ فرستاده است. سعودی‌ها در ماههای اولی که جنگ را شروع کرده بودند از پیروزی قریب‌الوقوع خبر می‌دادند و روزنامه‌های آنان می‌نوشتند صنعا اولین پایتخت عرب است که در عملیات «عاصفهًْ الحزم» از سیطره ایران خارج می‌شود، پس از آن نوبت بغداد، دمشق، بیروت و... است. در این جنگ هواپیماهای نظامی آمریکا، خیلی علنی به هواپیماهای سعودی، در آسمان یمن بمب‌های بزرگ می‌رساندند و کشورهای عربی به کمک عربستان شتافتند و کشورهای غربی با صدور قطعنامه ضد یمنی 2216 دست عربستان را برای ارتکاب هر جنایت باز گذاشتند و عربستان هم واقعاً از همه توانایی‌ها و فرصت‌هایش برای ریشه‌کن کردن درخت انصارالله استفاده کرد.
هم اینک پس از یک سال، عربستان علیرغم بمباران شدید، نتوانسته است به موقعیت‌های سنتی انصارالله در استانهای شمالی رخنه‌ای وارد کند. انصار هم اینک یک سال پس از جنگ، کادرهای خود را دارد و صدمه‌ای به فرماندهان ارشد و میانی آن وارد نشده است. عربستان با تلاش فراوان و صرف دهها میلیارد دلار هزینه، تلاش کرد تا انصارالله را از جنوب خارج کند، انصار در اواسط امسال جنوب را ترک کرد ولی جنوب به دست نیروهای وابسته به عربستان- منصور هادی- نیفتاد و عملاً به میدان درگیری دو گروه «حراک جنوبی» به رهبری علی سالم البیض و «انصارالشریعه» به رهبری شیخ زندانی تبدیل شد. به گونه‌ای که منصور هادی که با تبلیغات زیادی وارد «عدن» شده بود، این شهر را ترک کرده است.
رژیم سعودی در این جنگ دو خط قرمز عمده داشت یکی امنیت مرزها و شهرهای عربستان و دیگری نفوذ ایران در یمن. امروز یک سال پس از این جنگ، بخش‌های وسیعی از سه استان عسیر، نجران و جیزان عربستان در تصرف و تیررس دائمی انصار قرار دارد و خود سعودی‌ها اذعان می‌کنند که نفوذ ایران برانصارالله و بخش‌های دیگری از طیف‌های فعال یمن به نسبت زمان آغاز جنگ افزایش یافته است. امروز در پایان یک سال جنگ، بیهوده بودن تلاش سعودی برای غلبه بر انصارالله آشکار شده و از این رو کشورهایی که چند هفته پس از آغاز جنگ در ائتلاف با سعودی علیه یمن قرار گرفتند، زبان به انتقاد گشوده و عملاً کنار کشیده‌اند و امارات که مهمترین عضو ائتلاف سعودی به حساب می‌آید عملاً نیروهای خود را از یمن خارج کرده است.
3- وضعیت عراق، امروز با ثبات نسبی مواجه شده است. خرداد ماه سال گذشته، داعش با حمایت آشکار مالی، اطلاعاتی، تسلیحاتی، سیاسی و رسانه‌ای کشورهای عربی استانهای دیالی، صلاح‌الدین، ‌نینوا و الانبار را به تصرف درآورد: و علاوه بر آن استانهای بابل، کرکوک و بغداد در معرض تهدید جدی قرار گرفتند و بخش‌هایی از بابل و کرکوک هم به تصرف این گروه تروریستی درآمد.
شرایط امروز عراق به گونه‌ای است که سه مرکز استان - بعقوبه، تکریت و رمادی- از تصرف داعش خارج و استانهای دیالی و صلاح‌الدین بطور کامل آزاد شده‌اند و تهدید بغداد بطور کامل از بین رفته و وضعیت امنیتی کرکوک بهبود پیدا کرده است. بنابراین می‌توان گفت تروریزم در عراق شکست خورده و ماههای پایانی خود را سپری می‌کند و این همه با تلاش جبهه مقاومت با محوریت ایران روی داده است.
جبهه مقاومت علاوه بر اثبات کارآمدی و توانایی، امروز در نزد ملت‌ها از موقعیت اخلاقی بالایی هم برخوردار شده چرا که رفتار آن برخلاف غربی‌ها و وابستگان آنها در منطقه بر مبنای ایثار و کمک برادرانه استوار است.
سعدالله زارعی