kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹
روحانی در جمع قهرمانان ورزشی:

وقتی مربی بزرگ می‌گوید برد- برد چرا محکم کف نمی‌زنند؟!

مقایسه فوتبالی رئیس جمهور میان بازی با آرژانتین و توافق برجام، از نگاه مردم پذیرفته نیست.


رئیس جمهور دیروز در مراسم تقدیر از ورزشکاران و مدال‌آوران سال 94 گفت: گاهی با یک تیم معمولی بازی می‌کنیم و گاهی باتیم‌های بزرگی مثل برزیل و آرژانتین و اگر در بازی با این تیم‌ها برنده هم نشویم بازی خوب به اندازه برنده شدن در جامعه تأثیر می‌گذارد اما وقتی با شش تیم قوی دنیا بازی می‌کنیم کار ما بسیار سخت است و کار وقتی سخت‌تر می‌شود که این تیم‌ها بازیکنان‌شان را با هم ترکیب می‌کنند و از میان خود بهترین‌ها را برمی‌گزینند.
وی ادامه داد: شما وقتی به عنوان کشور ایران به مقابله با آن‌ها می‌روید و پیروز می‌شوید برای ملت خود غرور می‌آفرینید اما وقتی کسی برای این موفقیت کف نمی‌زند شما چه لقبی به او می‌دهید یا وقتی گروه یا جناحی پیدا می‌شود که در برابر این پیروزی، لبخند را در چهره او و کف محکم در دست‌های او نمی بینید. گاهی هم کفی زده می‌شود ولی گفته می‌شود ای بابا، این همه تلاش کردیم سه گل زدیم ولی یک گل هم خوردیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه «بعضی فکر می‌کنند که یک مسابقه از اول تا آخر برای یک نفر برد و برای یک نفر باخت است» تصریح کرد: مربی بزرگ این بازی اعلام کرده که بازی ما برد-برد است و ما هم پیروزیم چون گل بیشتری زده‌ایم. ما در صحنه جهانی و برای منافع ملی بازی کردیم و درّ گرانمایه این ملت را از ته چاه خارج کردیم و در منظر جهانیان قرار دادیم.
رئیس جمهور در ادامه با طرح این پرسش که «تفاوت سال 94 با سال‌های پیش از آن چیست؟» گفت: سال 94 غنی‌سازی اورانیوم در ایران قانونی شده است اما سال‌های قبل از آن غنی‌سازی غیرقانونی بود. سال 94 خرید و فروش مواد هسته‌ای آزاد شده است و ما توانستیم در این سال UF6 بفروشیم و کیک زرد بخریم. ما در سال 94 آب سنگین فروختیم.
درباره این سخنان قابل ذکر است:
1- پس از پیروزی فوتبالی تیم ملی در مقابل استرالیا یا حتی بازی خوب اما ناکام مقابل آرژانتین، مردم به ابراز هیجان خیابانی پرداختند اما در قبال برجامی که آقای روحانی تعاریف بلند بالایی نظیر تعاریف فوق می‌کند، کمترین هیجان خیابانی- حتی با وجود برخی تدارکات دولتی و تعطیلی مدارس و توجیه مدیران و... فضاسازی رسانه‌ای- دیده نشد. اینجا آیا خطاب روحانی به مردم است که «وقتی کسی برای موفقیت کف نمی‌زند، شما چه لقبی به او می‌دهید»؟! آیا مردم هم نگاه جناحی و گروهی داشتند که احساس و هیجان فتح‌الفتوحی به برجام نشان ندادند یا دولت در این باره دچار سوء تفاهم نسبت به برجام است؟
2- چگونه می‌شود هم پیروز شد و هم از برد-برد سخن گفت. کجای نتیجه 3-2 فرضی برد-برد است؟ «مربی بزرگ» لقبی که ظاهراً آقای روحانی با تواضع به خود می‌دهد، آیا نمی‌داند که  به خارج فرستادن 98 درصد ذخایر اورانیوم غنی شده (دسترنج 10 ساله متخصصان هسته‌ای) و ادعای فروش UF6 و خرید کیک زرد از نگاه اهل فن و حتی افراد دارای دانش معمولی، کمترین موفقیتی به شمار نمی‌رود؟ آیا ایشان نمی‌داند که در دانش و فناوری هسته‌ای، کیک زرد (اکسید اورانیوم غلیظ شده) تبدیل به یواف6 و اورانیوم غنی شده می‌شود، نه اینکه اورانیوم غنی شده و UF6 را - با مهندسی معکوس! و وارونه- تبدیل به کیک زرد کنند، به قول شاعر:
سرفرازی نه متاعی است که ارزان برسد
سحر آن نیست که با بانگ خروسان برسد
سحر آن است که بیدار شود اقیانوس
سحر آن است که خورشید بگوید نه خروس
الغرض بیشتر از مائده مهمان دیدیم
رمه آن قدر ندیدیم که چوپان دیدیم
آسیا بود، ولی راه عمل را گم کرد
آرد را چرخ زد و چرخ زد و گندم کرد
از درختی که چنین است، نچیدن بهتر
از چنین راه، به منزل نرسیدن بهتر