kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

واکنش پیونگ یانگ به تحریم‌های جدید غرب /منتظر آزمایش‌های اتمی بعدی باشید

کره شمالی در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا و متحدانش اعلام کرد به زودی کلاهک‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک دیگری را آزمایش خواهد کرد.


کره شمالی دی ماه گذشته اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است. آمریکا در واکنش به این آزمایش قطعنامه جدیدی  را در شورای امنیت با هدف اعمال تحریم‌های سختگیرانه و شدید علیه کره شمالی به تصویب رساند. برخی دیپلمات‌های سازمان ملل این  قطعنامه را «شدیدترین» رژیم تحریم‌های سازمان ملل در دو دهه اخیر ارزیابی کرده‌اند. تصویب قطعنامه تنها واکنش آمریکا نبود. واشنگتن و سئول در پاسخ به این آزمایش موشکی، رزمایشی را نیز با حضور حدود 17 هزار نیروی نظامی آمریکایی در کنار 300 هزار نیروی نظامی کره‌ای انجام دادند.
اما واکنش کره شمالی به آن قطعنامه و این رزمایش نیز شدید بود و طی روزهای اخیر بارها پیونگ یانگ تهدید کرد که بمب هیدروژنی جدیدی دارد که بسیار بزرگتر و پیشرفته‌تر از بمب هیدروژنی شوروی است و کافی است این بمب هیدروژنی بر روی یکی از کلاهک‌های موشک‌های بالستیک نصب شود و به منهتن اصابت کند تا همه ساکنان آنجا را فورا از بین ببرد و شهر نیویورک را به خاکستر تبدیل کند.
رهبر کره شمالی دیروز«سه شنبه » نیز در تهدید دیگری اعلام کرد که کشورش به زودی اقدام به انجام آزمایش کلاهک هسته‌ای و همچنین موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خواهد کرد. به گزارش ایسنا،  خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) گزارش داد، «آزمایش‌های پیشنهادی حاصل چندین سال توسعه و تحقیقات سخت‌کوشانه است.» براساس این گزارش، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دستور داده تا یک کلاهک هسته‌ای «در آینده‌ای نزدیک» آزمایش شود.
شنبه گذشته نیز کره شمالی اعلام کرد که ارتش این کشور آماده حمله پیشگیرانه برای آزادسازی کره جنوبی است، البته اگر نشانه‌هایی وجود داشته باشد که نشان دهد رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی برای اشغال این کشور است. کره شمالی هفته گذشته نیز تهدید به حمله پیشگیرانه هسته‌ای به کره جنوبی و آمریکا کرده بود. پیونگ‌یانگ حتی می‌گوید، موفق به کوچک‌سازی بمب‌های اتمی خود برای نصب آنها روی موشک‌های بالستیک شده است.
بمب‌های هیدروژنی بسیار قویتر از بمب هسته‌ای هستند و به دلیل کم حجم بودن، راحت‌تر در کلاهک‌های موشک‌های بالستیک قرار می‌گیرند. این آزمایش درحالی انجام شد که حتی روسیه و چین که متحد کره شمالی محسوب می‌شوند نیز از آن انتقاد کردند.