kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰

شکست توطئه سعودی- آمریکایی در نشست ژنو؛ دمشق: صحبت از «دوره انتقالی» ممنوع

در حالی که محافل سیاسی و خبری غربی- عربی موضوع «دوره انتقالی» را در مذاکرات جاری ژنو برجسته کرده و آن را معادل کناره‌گیری «بشار اسد» از قدرت، جا زده بودند، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که چیزی به نام «دوره انتقالی» در سوریه وجود ندارد.


توطئه هماهنگ آمریکا، عربستان و کشورهای همسو با آنها در منطقه، یک بار دیگر با هوشیاری طرف سوری خنثی شد؛ طی روزهای اخیر نمایندگان گروه‌های تروریستی و برخی گروه‌های مخالف به همراه حامیان آنها یک موج ساختگی راه انداخته بودند مبنی بر اینکه بحث بر سر دوره انتقالی، یکی از مباحث اصلی در نشست ژنو است و معنی آن نیز چیزی جز کناره‌گیری بشار اسد از قدرت، نیست! به عبارت دیگر، طرف‌های مقابل دولت سوریه سعی داشتند با تردستی خود، به چیزی برسند که در عرصه نبرد نتوانستند به آن دست یابند.
اما، در شرایطی محافل مذکور فکر می‌کردند، ایده مورد نظر خود را به‌عنوان یک شرط غیرقابل عدول جا انداخته‌اند، «بشار جعفری» نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل با یک جمله، این شرط را باطل کرد؛ بشار جعفری گفت:‌ «فعلا چیزی به نام دوره انتقالی وجود ندارد.»
این جمله که در عین کوتاه بودن، قاطع و شفاف نیز هست، یک بار دیگر مخالفان را متوجه این قضیه کرد که در شرایط فعلی این دمشق است که می‌تواند شرط بگذارد نه تروریست‌های درهم شکسته در عرصه‌های نبرد. بشار جعفری همچنین گفت:‌ تاکنون در خصوص دستورکار مذاکرات با مخالفان توافق نشده است. این مذاکرات از دیروز آغاز شده است و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.
جعفری گفت:‌ هنوز ما نمی‌دانیم که از طریق «دی میستورا» باید با کدام گروه صحبت کنیم و طبعا بر سر مسائل مورد بحث نیز توافقی نکرده‌ایم. به گزارش تسنیم، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل درباره «دوره انتقالی» توضیح داد: فعلا چیزی به اسم دوره انتقالی وجود ندارد، اینها اصطلاحاتی هستند که باید درباره آنها بسیار احتیاط کرد، این موضوع در زمان مناسب خودش مطرح خواهد شد و ما درباره آن تحلیل‌های شفافی داریم.
وی از طرف‌های گفت‌وگو خواست خارج از ادبیات گفت‌وگو، مفهوم‌سازی نکنند و سخن نگویند و کسانی که به این‌گونه سخنان دامن می‌زنند، هدفشان به شکست کشاندن مذاکرات است. مطرح کردن پیش‌شرط مغایر اصولی است که ما براساس آن به ژنو آمده‌ایم. نشستی که در ژنو برگزار می‌شود، نشستی سوری- سوری، بدون مداخله خارجی و بدون پیش‌شرط است.
جعفری در قبال اظهارات دی میستورا که گفته بود، تنها انتخابات درست، انتخاباتی است که 18 ماه بعد برگزار می‌شود، تصریح کرد: من در گفت‌وگوهایمان چنین چیزی نشنیدم، بلکه برعکس، ما بودیم که دیدگاه‌هایمان را مطرح کردیم.
پیش از این دمشق اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی را طی فروردین آینده برگزار می‌کند.
دیروز از ژنو همچنین خبر رسید، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با نمایندگان گروه‌های مخالف دولت سوریه در این شهر دیدار کرد.
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دی میستورا گفت:‌ من به دیدار نمایندگان دولت (دمشق) و همچنین به دیدار با نمایندگان گروه‌های مخالف رفتم. ما تنها برنامه و خطوط کلی (نشست) را آماده کرده‌ایم. وی گفت که این دیدارها ادامه می‌یابد.
دی میستورا در ارتباط با موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات جاری در ژنو اظهارنظر نکرد. اما «فرانک اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان این مذاکرات را جدی توصیف کرد.
سایر رویدادها
* «عبدالقادر عزوز» مشاور نخست وزیر سوریه یک بار دیگر تاکید کرد، دولت و مردم این کشور با هرگونه طرح تجزیه سوریه مخالف هستند.
* به گفته وزیر خارجه روسیه، مسکو و واشنگتن بر سر نحوه عملیات و آزادسازی شهر «رقه» سوریه در حال گفت‌وگو هستند.